Jest to prawdopodobniej najbardziej szalona polska powieść. Sam autor mówi, że jest tak głupia, że aż piękna. Przygody genialnego wiejskiego debila, który podpatruje świat w telewizji przed 1989 rokiem i naśladuje go mogą wywołać zarówno niepohamowany śmiech, jak i kompletną dezorientację. Można powiedzieć, że nienormalne przygody Derka Gudłaj są wymarzone na smutki, chandry i depresje.
Jacek Dąbała ur. 22 sierpnia 1959 w Warszawie – polski specjalista w zakresie mediów, komunikowania, literatury i mediów; profesor zwyczajny na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, kierownik Katedry Warsztatu Medialnego i Aksjologii w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Wydziale Nauk Społecznych KUL. Od 2015 wykłada także na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz od 2016 na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym.
UkoÅ„czyÅ‚ filologiÄ™ polskÄ… na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim 1983 i scenariopisarstwo w PWSFTViT w Å?odzi 1989. RozprawÄ™ doktorskÄ… [>>] obroniÅ‚ na Uniwersytecie Marii Curie SkÅ‚odowskiej w Lublinie 1993; habilitacja w 2005 roku UMCS. TytuÅ‚ profesora uzyskaÅ‚ w 2012 r. KUL.
Jako dyplomowany na poziomie habilitacji specjalista w zakresie komunikacji medialnej m.in. dziennikarskiej, politycznej, biznesowej i społecznej, praktyk i teoretyk, badacz i wykładowca, analityk i komentator, interesuje się problematyką skutecznego i efektywnego komunikowania, optymalizowaniem zdolności i możliwości ludzi w zakresie autoprezentacji, występów publicznych, relacji zawodowych, poziomu wykonywanej pracy, związkami komunikowania z polepszaniem wyników finansowych i wizerunkowych w działaniach przede wszystkim medialnych, biznesowych i politycznych problem komunikowania w zarządzaniu i wykonawstwie, relacji komunikowania z wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami, ale także w medycynie oraz w różnego typu przedsięwzięciach, np. kampanijnych, reorganizacyjnych, koncepcyjnych, planujących w instytucjach prywatnych i państwowych.
Jako dydaktyk prowadzi zajęcia i badania nad komunikacją medialną, interesując się głównie aksjologią mass mediów, warsztatem dziennikarskim i gatunkami dziennikarskimi, public relations, teorią i praktyką creative writing, analizą dzieła medialnego dziennikarstwo-film-literatura, analizą dyskursu medialnego, współczesną literaturą światową i polską, dramaturgią w komunikacji medialnej, teorią literatury, retoryką dziennikarską, sztuką autoprezentacji w telewizji, występowania na wizji oraz komunikowaniem w medycynie. Wykładał m.in. na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie m.in. Studium Literacko-Artystyczne, w Wyższej Szkole Dziennikarskiej im. Melchiora Wańkowicza w Warszawie i Społecznej Akademii Nauk w Warszawie.