Od Rouchona do Cappiella : złoty wiek francuskiego plakatu reklamowego
"Złoty wiek francuskiego plakatu reklamowego "
Autor: Skibicki, Marcin.
Od Rouchona do Cappiella. Złoty wiek francuskiego plakatu reklamowego - opis wydawcyKsiążka jest faktograficznym zapisem historii dziewiętnastowiecznego plakatu francuskiego i jego miejsca w społeczeństwie. Czytelnik odnajdzie w niej informacje o prekursorach tej sztuki, którą we Francji nazwano art de la rue - sztuką ulicy. Nim rzeczywiście stała się sztuką, musiała udowodnić, że język, którym się
posługuje, nie jest "podrzędnym", "gorszym" od spotykanego na oficjalnych salonach paryskich. Prowadziła do tego długa droga, której opis znajduje się na kartach książki: od pierwszych, prekursorskich prac Jeana-Alexisa Rouchona poprzez plakat księgarski, barwne ilustracje "ojca" francuskiego plakatu Jules`a Chéreta aż do plakatu art nouveau i posecesyjnych prac Leonetta Cappiella.XIX stulecie jest dla sztuki okresem szczególnym. Zmiany społeczne i gospodarcze, rozpoczęte w pierwszej połowie XIX wieku, były przyczyną redefinicji sztuki, która stała się zwierciadłem społeczeństwa i rejestratorką zachodzących przemian. Plakat bardzo dobrze spełniał to zadanie, dzięki czemu możemy dziś prześledzić zmiany gustów i obyczajów, zwłaszcza w drugiej połowie stulecia. Przede wszystkim w sztuce jest to czas kobiety, jej wizerunek pojawia się wszędzie tam, gdzie zachodzi potrzeba podkreślenia nowoczesności. Autor akcentuje jej wielowątkową obecność w reklamie: kuszące piękności w reklamach Chéreta, tajemnicze muzy i femmes fatales na plakatach secesyjnych Eugene`a Grasseta i Alfonsa Muchy, pełne wigoru i seksapilu bon vivantki na afiszach Jules`a-Alexandre`a Grüna.Obraz francuskiego plakatu nie byłby pełen bez wizyty na wzgórzu Montmartre, będącym w ostatnim dziesięcioleciu XIX wieku francuskim tyglem kulturowym, w którym narodziły się znane prace Henri`ego de Toulouse-Laureca oraz te mniej rozpowszechnione, autorstwa Henriego-Gabriela Ibelsa czy Teophile`a Steinlena, będące graficznymi fotografiami paryskiej społeczności końca wieku.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Marcin Skibicki. | ||||||||||||||
Hasła: | 1701-1800 1801-1900 1901-2000 Grafika francuska Grafika użytkowa Plakat reklamowy Reklama Francja Monografia Historia Kultura i sztuka | ||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2018. | ||||||||||||||
Opis fizyczny: | 322 strony : ilustracje ; 23 cm. Uwagi: | Bibliografia na stronach 303-309. Streszczenie w języku francuskim. | Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. | Dziedzina: | Historia | Kultura i sztuka Zakres czasowy: | 1715-1918 r. | Powstanie dzieła: | 2018 r. | Powiązane zestawienia: | Grafika francuska | Grafika użytkowa Plakat Reklama Francja Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 57.521
Numer inw.: 57521
Dostępność: tylko na miejscu