Przejdź do menu Przejdź do Zawartości strony Przejdź do Stopki
_

Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy MOKOTÓW m.st. Warszawy



/ Opac / Strona główna / Detail?PozycjaOpisy=20190322115803076072 / Katalog / Szczegóły pozycji

Historia sztuki dla dzieci i rodziców - Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy
Okładka książki Historia sztuki dla dzieci i rodziców : rozmowy z Kajtkiem / Ewa Jałochowska.
Okładka pozycji Historia sztuki dla dzieci i rodziców : rozmowy z Kajtkiem

Historia sztuki dla dzieci i rodziców : rozmowy z Kajtkiem

Autor: Jałochowska, Ewa

Notka biograficzna



Kajtek ma siedem lat i nie zna nazwisk wielkich mistrzów. Picasso może być dla niego bohaterem kreskówki, Rafael nazwą czekolady, natomiast rokoko kojarzy mu się - nie może być inaczej - z gdaczącą kurą. Niewiedza Kajtka jest jednak skarbem, dzięki któremu potrafi skrzywić się paskudnie i powiedzieć, że obrazy Picassa są do niczego, bo takie kanciaste, a Matisse namalował kobietę z zieloną twarzą.

Zielona twarz zupełnie się Kajtkowi nie podoba. Nie rozumie, ani dlaczego twarz jest zielona, ani dlaczego kobiety na obrazach Picassa wyglądają jak mężczyźni, ani po co ktoś namalował na płótnie czarny kwadrat i wtedy sztuka przestała być ładna.
Właśnie w tej chwili, gdy Kajtek patrzy z mamą, autorką książki, na czarny kwadrat, zaczynają się rozmowy z Kajtkiem, składające się na Historię sztuki dla dzieci i rodziców, dzięki którym mogą oni wspólnie odkryć tajemnicę sztuki, zrozumieć, jaka była kiedyś i dlaczego tak bardzo zmieniła się ostatnio.
"Historia sztuki dla dzieci i rodziców" nie jest więc zwykłym podręcznikiem. Owszem, zawiera wiedzę i jeśli ktoś jej szuka, nie rozczaruje się. Zawiera jednak coś więcej niż tylko wykłady o sztuce. Także spojrzenie dziecka, które nie boi się pytać, oceniać i nie zgadzać, gdy mu się w sztuce coś nie podoba.

Zobacz pełny opis
Informacje o pozycji
Odpowiedzialność:Ewa Jałochowska.
Hasła:Sztuka - historia
Wydawnictwa popularne
Adres wydawniczy:Wrocław : Bukowy Las, copyright © 2019.
Opis fizyczny:524, [4] strony : ilustracje kolorowe ; 25 cm.
Uwagi:Bibliografia na stronach 514-518. Indeks.
Skocz do:Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki
Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Czarny kwadrat i my, czyli czym jest sztuka i początek podróży
  2. CZEŚĆ I. ŹRÓDŁA
  3. Bizony w mieście, czyli o malowidłach naskalnych i funkcji sztuki
  4. Wenus ze szkoły podstawowej, czyli o pierwszych kobietach w sztuce
  5. Od Anubisa do Puszka, czyli o kulturze starożytnego Egiptu
  6. Było sobie słowo, czyli o Biblii i jej wpływie na sztukę
  7. Baranie rogi, czyli co Grecy lubili najbardziej
  8. Rzymska zupa, czyli o mieszaniu się sztuki pogańskiej z chrześcijańską
  9. CZĘŚĆ II. SZTUKA WCZESNOCHRZEŚCIJAŁSKA
  10. Dobry Pasterz nie jest ciekawy, czyli skąd chrześcijanie wzięli swoją sztukę
  11. Los fossora, czyli o wczesnochrześcijańskich katakumbach
  12. Cięcie kontrolowane, czyli jak skonało imperium rzymskie
  13. Jaki kolor ma niebo, czyli o sztuce bizantyjskiej
  14. Kogut w sarkofagu, czyli o sztuce i historii pierwszych chrześcijan
  15. Ołówek Szymona, czyli o symetrii w sztuce bizantyjskiej
  16. CZĘŚĆ III. WCZESNE ŚREDNIOWIECZE
  17. Zielona Wyspa, czyli o ewangeliarzach i sztuce Celtów
  18. Mnich z krzywym nosem, czyli o Karolu Wielkim i skryptoriach
  19. Pluskwiak i sztuka, czyli słów kilka o barwnikach
  20. Niebieska żyłka, czyli o przenikaniu się kultur bizantyjskiej i arabskiej
  21. Mahomet był Mahometem, czyli skąd się wzięły ornamenty arabskie
  22. Wielka lupa, czyli o początkach sztuki romańskiej
  23. Cztery kulki, czyli o średniowiecznych miarach mistycznych
  24. Strażnik płomienia, czyli czym palono w średniowieczu i po co
  25. Dzieje strachu, czyli o rzeźbie romańskiej
  26. CZĘŚĆ IV. PÓŹNE ŚREDNIOWIECZE
  27. Łuki w górę, czyli jak powstała katedra gotycka
  28. Kto łazi po drzewach, czyli jak średniowiecze sprowadziło anioły na ziemię
  29. Kazanie do czarnej dziury, czyli jak święty Franciszek zmienił sztukę
  30. Papierowy jednorożec, czyli po co komu były baśnie w średniowieczu
  31. Uśpione bestie, czyli o zmianie dekoracji i ornamentach katedry gotyckiej
  32. Żuraw Tezeusza, czyli czego średniowiecze szukało w labiryncie
  33. Jak dżuma ożywiła sztukę, czyli o stylu międzynarodowym i Matce Boskiej
  34. Gdzie siedzi małpa, czyli o symbolach w malarstwie niderlandzkim
  35. Prosto do piekła, czyli jak średniowiecze stworzyło i ośmieszyło diabła
  36. Gdzie żyją jamnikozaury, czyli o Hieronimie Boschu i świecie wyobraźni
  37. Tam, gdzie wszystko jest inne, czyli krótka historia angielskiego sklepienia
  38. Pan na zamku, czyli o zamkach i ruinach
  39. Samochód Rublowa, czyli o ikonach i historii
  40. CZĘŚĆ V. ODRODZENIE
  41. Odrodzenie w kostnicy, czyli o początkach renesansu we Włoszech
  42. Mama Mona Lisa, czyli o genialnym artyście i jego tajemnicach
  43. Walka o olej, czyli o farbach olejnych i malarstwie renesansowym
  44. Perspektywa w perspektywie, czyli o perspektywie w malarstwie florenckim
  45. Kot Leonarda, czyli o warsztacie i nauce renesansowego artysty
  46. Podła profesja, czyli o Michale Aniele i przemianach sztuki renesansu
  47. Bartek i stara szafa, czyli o renesansie w Polsce i artyście, który go rozsławił
  48. Przejażdżka na delfinie, czyli o programie kaplicy Zygmuntowskiej
  49. I po co ten lament!, czyli o śpiących nagrobkach w sztuce polskiej
  50. Apokalipsa w drukarni, czyli o Albrechcie Dinerze, Gutenbergu i niemieckim renesansie
  51. Dziura w niebie, czyli o aniołkach Rafaela i gwiazdach Kopernika
  52. Bruegel w metrze, czyli o Słońcu, Ziemi i Pieterze Brueglu
  53. Co leżało w trawie, czyli o renesansowym planie doskonałym
  54. Jak popsuto renesans, czyli jak włoski renesans się zmanierował
  55. CZĘŚĆ VI. BAROK
  56. Zapytaj Piętaszka, czyli o misji sztuki barokowej
  57. 2aravaggio, ty łajdaku!, czyli o malarstwie barokowym we Włoszech
  58. Tyle ruchu, czyli o Rubensie, artyście w czasach baroku
  59. Obudź się, Tereso!, czyli o rzeźbie barokowej Gianlorenzo Berniniego
  60. Obraz na dobranoc, czyli o Vermeerze, który malował to, czego nie widać
  61. Na kogo nasikał Rembrandt, czyli o malarstwie Rembrandta i ludzkich słabościach
  62. Jak namalować głupotę, czyli o podręczniku Cesarego Ripy i sposobach przedstawiania pojęć
  63. Mucha kontra ślimak, czyli o symbolach schowanych w martwych naturach holenderskich
  64. Świńskie uszy, czyli ornamenty i sztuka hiszpańska
  65. Historia rozwalonego stropu, czyli historia barokowego malarza śląskiego
  66. CZĘŚĆ VII. OŚWIECENIE
  67. Szafa. Po prostu szafa, czyli o historii szafy gdańskiej
  68. Różowa kokardka, czyli o sztuce francuskiego rokoka
  69. Wejście rozumu, czyli o filozofii oświecenia i zmianach z niej wynikających
  70. Tylko we Lwowie, czyli o lwowskich rzeźbach rokokowych i ich historii
  71. Pod wulkanem, czyli o wykopaliskach i powrocie sztuki klasycznej
  72. Detto Canaletto, Canaletto detto, czyli o malarzu Warszawy Bernardzie Bellotcie i o losach miasta, które namalował
  73. Psi łeb, czyli o Franciscu Goi, malarzu brzydoty i sztuce zaangażowanej
  74. CZĘŚĆ VIII. ROMANTYZM
  75. Piąty element, czyli o naturze w sztuce i zmianach w życiu
  76. Inna para kaloszy, czyli o twórczości Ingresa, parasolach i sandałach
  77. Kto schwytał obraz, czyli o ojcach fotografii
  78. Meduza w studni, czyli o Edwardzie Burne-Jonesie i fascynacji kobietą
  79. Dzień dobry, panie Coubert!, czyli o malarstwie realistycznym i zbliżających się zmianach
  80. Obraz świata, który płynie, czyli o wpływie sztuki Japonii na Europę i odwrotnie
  81. Początek końca, czyli pojawia się Claude Monet, a z nim impresjonizm
  82. Gorzko-słodko, czyli o Janie Matejce i Bitwie pod Grunwaldem
  83. CZĘŚĆ IX. KU NOWOCZESNOŚCI
  84. Pędzel była kobietą, czyli o twórczości Olgi Boznańskiej i nie tylko
  85. Wiosna w sztuce, czyli o secesji
  86. Kobieta bez twarzy, czyli o sztuce prymitywnej i eksperymentach malarstwa po impresjonizmie
  87. Kanciaste łokcie, czyli o nowoczesności w sztuce: kubizm i futuryzm
  88. To nie jest pisuar, czyli o nowej koncepcji sztuki bez sztuki
  89. Do góry nogami, czyli o sztuce bezprzedmiotowej: Kandinsky i Klee
  90. Samotne jajko, czyli o surrealizmie i malarzach snów
  91. Piony i poziomy, czyli o stylu nowoczesnego społeczeństwa
  92. Błękitne granice, czyli o malarstwie Kazimierza Malewicza
  93. Czarny kwadrat na piasku, czyli zakończenie
  94. Źródła cytatów
  95. Bibliografia

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):


(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

BD nr XXXV
ul. Bonifacego 90
tel. 22 651 80 23

Sygnatura: 7
Numer inw.: 44898
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów




Inne wydania tej pozycji w zbiorach biblioteki:


book





Notka biograficzna:


Zdjęcie Jałochowska, Ewa

Jałochowska, Ewa

Urodzona: 1975 data przybliżona ukończyła Historię Sztuki na UKSW w Warszawie. Pzez kilka lat była redaktorem w dziale kultury Redakcji Internetowej Polskiego Radia. Teksty poświęcone sztuce i kulturze opublikowała także w „Tygodniku Powszechnym”, „Wiedzy i Życiu” i portalu tygodnika „Polityka”. Dzięki swoim dwóm synom zaczęła pisać książki o sztuce i wierzeniach. Wspierana przez nich skończyła właśnie następną książkę.

Źródło: lubimy czytać






Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki:


Okładka książki  Duchy Singapuru  1Okładka książki  Historia sztuki dla dzieci i rodziców : rozmowy z Kajtkiem  2Okładka książki  Kolory PRL : plakat, komiks, film animowany  4Okładka książki  Kolory PRL : plakat, komiks, film animowany  5Okładka książki  Smutek mamuta : prawie wszystkie mity świata : rozmowy z Jędrkiem  6Okładka książki  W cieniu sławy : zapomniane rodzeństwa sławnych Polaków  7




Komentarze i rezencje

Recenzje pozycji

Opinię możesz wyrazić po zalogowaniu się na swoje Konto Czytelnika.




Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy