Tożsamość narracyjna jako empiryczna podmiotowość : MacIntyre, Taylor, Ricoeur
Autor: Filutowska, Katarzyna.
Tożsamość narracyjna jako empiryczna podmiotowość - MacIntyre, Taylor, Ricoeur - opis wydawcyNawiązując do klasycznych filozofii podmiotowości (Kartezjusz, Kant, Hegel, Schelling) i do narratologii, która ma swoje źródła w tzw. zwrocie narratywistycznym, Autorka omawia współczesne koncepcje tożsamości narracyjnej: hermeneutyczne (MacIntyre, Taylor, Ricoeur) oraz naturalistyczne (Dennett, Schechtman, DeGrazia). Broni tezy,
że podmiot narracyjny, uwzględniający elementy pluralistyczne, czasowe i społeczne, nie przestaje być zdolny do działania i podejmowania decyzji, mimo iż nie spełnia kryteriów tzw. mocnej, absolutyzującej racjonalności typu heglowskiego i osiąga samorozumienie jedynie na pośredniej drodze opowieści, z którą jest tożsamy. Jest to ja empiryczne, w którym substancjalna jedność jaźni zostaje zastąpiona przez jedność narracyjnej formy i własnej opowieści autobiograficznej.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Katarzyna Filutowska. | ||||||||||||||
Hasła: | MacIntyre, Alasdair C - (1929- ) Ricoeur, Paul - (1913-2005) Taylor, Charles - (1931- ) 1901-2000 1945-1989 1989-2000 2001- Filozofia brytyjska Filozofia francuska Podmiotowość Tożsamość (filozofia) Monografia Filozofia i etyka Historia | ||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2018. | ||||||||||||||
Wydanie: | Wydanie 1. | ||||||||||||||
Opis fizyczny: | 336, [2] strony ; 24 cm. Uwagi: | Bibliografia na stronach 315-326. Streszczenie w języku angielskim. | Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. | Dziedzina: | Filozofia i etyka | Historia Zakres czasowy: | 1950-2018 r. | Powstanie dzieła: | 2018 r. | Powiązane zestawienia: | Filozofia – historia | Podmiotowość Tożsamość (filoz.) Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 56.742
Numer inw.: 56742
Dostępność: tylko na miejscu