Galeria Drezdeńska : arcydzieła malarstwa
Autor: Bussagli, Marco
Od samego początku swego istnienia, bo już około 1560 roku, kolekcja, która miała stać się jedną z najważniejszych i najsłynniejszych w Europie, znalazła dla siebie idealne miejsce - Drezno. Pierwotnie w jej skład wchodziły głównie obrazy artystów niemieckich, jak Lucas Cranach czy Albrecht Dürer, ale kilkadziesiąt lat później dzieł było już na tyle dużo, że w stolicy Saksonii trzeba
było wybudować dla nich specjalne pomieszczenia. Jednak za prawdziwy rok założenia Galerii należy uznać 1722, kiedy to August III, elektor saski i król Polski, dokonał wielkiej zmiany jakościowej w kolekcji. Monarcha, rozporządzający znacznymi zasobami pochodzącymi ze sprzedaży porcelany miśnieńskiej, był oświeconym spadkobiercą tradycji renesansowego mecenatu.Jego emisariusze zaczęli skupować w całej Europie nie tylko pojedyncze arcydzieła, ale wręcz całe kolekcje, jak np. zgromadzony przez księcia Modeny zbiór liczący około stu obrazów. Władcę interesowała także sztuka flamandzka i holenderska. Do swej kolekcji pozyskał więc wiele prac uznanych XVII-wiecznych mistrzów - od Vermeera do Rembrandta. W połowie XVIII wieku Galeria była już prawdziwym kompendium sztuki malarskiej, w którym gościły dzieła takich mistrzów, jak między innymi Rafael, Lucas Cranach Starszy, Tycjan, Annibale Carracci, Peter Paul Rubens, Guercino, Diego Velázquez, Nicolas Poussin, Gabriel Metsu, Gerrit Dou, Jean-Antoine Watteau, Giovanni Antonio Canal i Brenardo Bellotto - wezwany na dwór, by w swoich obrazach uwiecznić niezwykłe piękno odnowionego miasta i jego późnobarokowej architektury. Wiek XIX to okres, gdy na pierwszy plan wysunęło się malarstwo francuskie i niemieckie. Obok impresjonizmu Moneta i krzykliwych płócien Gauguina swoje miejsce w galerii znalazły poetycko-melancholijne pejzaże Caspara Davida Friedricha i symbolizm Böcklina. W wieku XX zatriumfował ekspresjonizm, kierunek, który znalazł uznanie w Niemczech, przynajmniej do czasu, gdy ideologia nazistowska nie zaczęła napiętnować go jako "sztuki zdegenerowanej"?. Tysiące dzieł zostało wówczas zarekwirowanych, zniszczonych lub zaginęło. Jeszcze większym ciosem dla Galerii były jednak przerażające bombardowania miasta przez wojska alianckie, podczas których zginęły tysiące ludzi, a ponad dwieście zgromadzonych w kolekcji dzieł - dawnych i współczesnych - spłonęło. Po II wojnie światowej dołożono wszelkich starań, aby naprawić te straty, poprzez zakupy wybranych dzieł, ale dopiero upadek muru berlińskiego (9 listopada 1989) i zjednoczenie Niemiec pozwoliły Galerii Drezdeńskiej odrodzić się jak feniks z popiołów.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Marco Bussagli ; [tłumaczenie Ewa Maciszewska]. | ||||||||||||||||||||
Seria: | Arcydzieła Malarstwa | ||||||||||||||||||||
Hasła: | 1301-1400 1401-1500 1501-1600 1601-1700 1701-1800 1801-1900 1901-2000 Malarstwo europejskie Zbiory muzealne Drezno (Niemcy) Album Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo Historia Kultura i sztuka | ||||||||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Warszawa : Arkady, copyright 2015. | ||||||||||||||||||||
Opis fizyczny: | 502 strony : ilustracje kolorowe ; 30 cm. Uwagi: | Bibliografia na stronie 495. Indeks. | Forma gatunek: | Książki. Albumy i książki artystyczne. | Dziedzina: | Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo | Historia Kultura i sztuka Zakres czasowy: | 1301-2000 r. | Powstanie dzieła: | 2015 r. | Twórcy: | Maciszewska, Ewa. Tłumaczenie | Powiązane zestawienia: | Malarstwo europejskie | Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
Notka biograficzna:
Bussagli, Marco
Marco Bussagli ur. w 1957 r. w Rzymie. Jest absolwentem historii sztuki, profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Rzymie, gdzie uczy anatomii artystycznej. Pracownik Instytutu Warburga i Courtauld w Londynie w 1989 r. Oraz British Library w Londynie, wykładał ikonologię na kursie historii sztuki średniowiecznej i współczesnej na uniwersytecie LUMSA w Palermo oraz historii sztuki współczesnej na wydziale architektury „La Sapienza” Rzym. Napisał ponad dwieście publikacji, w tym książki, katalogi wystaw, których był kustoszem, podręczniki naukowe, artykuły encyklopedyczne i inne, [>>]
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Arcydzieła Malarstwa - Arkady można czytać w dowolnym porządku:
Pinakoteka Brera w Mediolanie : arcydzieła malarstwaPinakoteka Brera w Mediolanie gromadzi dzieła malarstwa tworzone od XIII do XX wieku. Powstała obok Akademii Sztuk Pięknych, założonej w 1776 roku, by kolekcjonować prace wielkich mistrzów włoskich. W 1806 roku sekretarz Akademii Giuseppe Bossi opracował pierwszy katalog Brery, zatytułowany Notizia delle Opere di Disegno pubblicamente [...] |
Stara Pinakoteka w MonachiumZbiory Starej Pinakoteki powstały dzięki kolekcjonerskiej pasji kilku linii i kilku pokoleń panującego w Bawarii rodu Wittelsbachów, jednego z najstarszych rodów niemieckich. Na losy kolekcji miały wpływ rozmaite czynniki: zainteresowanie lub brak zainteresowania poszczególnymi malarzami czy szkołami, moda i osobiste upodobania [...] |
Muzeum Historii Sztuki w WiedniuZbiory Habsburgów stały się podstawą Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu - jednego z największych na świecie, posiadającego w swych zasobach niezwykle cenne kolekcje malarstwa europejskiego. Oglądamy tu dzieła największych mistrzów: Bruegla, Vermeera, Rubensa, Caravaggia, DĂĽrera, van Eycka, Tintoretta, Tycjana, Veronesego, Boscha, van [...] |
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie : arcydzieła malarstwaMuzeum pałacu króla Jana III w Wilanowie (etui) - opis wydawcyUdostępnione publicznie w 1805 roku przez Stanisława Kostkę Potockiego i jego żonę Aleksandrę z Lubomirskich zbiory dzieł sztuki zwane Kolekcją Wilanowską zawierają kolekcję malarstwa różnych epok historycznych. Tworzona w trudnym dla polskiej kultury okresie porozbiorowym [...] |
Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku : malarstwoMetropolitan Museum of Art w Nowym Jorku - opis wydawcyTo pierwszy album tak wnikliwie przybliżający najciekawsze dzieła sztuki z kolekcji Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku.Ponad 1000 kolorowych, świetnych jakościowo reprodukcji oraz 500 detali arcydzieł stworzonych na przestrzeni 5000 lat przez przedstawicieli kultur z całego globu [...] |