Zło czynić, mówić prawdę : funkcja wyznania w sprawiedliwości : wykłady z Louvain, 1981
Tytuł oryginału: "Mal faire, dire vrai : fonction de l`aveu en justice, cours de Louvain, 1981,".
"Funkcja wyznania w sprawiedliwości "
"Wykłady z Louvain, 1981 "
Autor: Foucault, Michel
Zło czynić, mówić prawdę - opis wydawcyPowiedzieć, jaki się ma zawód, to żadne wyznanie. Chyba że robi to handlarz narkotyków. Wyznanie kosztuje, ale pozwala też zrozumieć, a nawet zaakceptować zło. Tylko czy prawda rzeczywiście wyzwala?Kultowy intelektualista w nieznanych wykładach!W 1981 roku Michel Foucault, świecki, kojarzony z lewicą myśliciel, przyjeżdża na Katolicki Uniwersytet w Louvain, aby
studentom prawa przybliżyć chrześcijańskie praktyki: rachunek sumienia, spowiedź, kierownictwo duchowe. Prezentuje je na tle starożytnych i nowożytnych przykładów, dzięki czemu średniowieczni inkwizytorzy i mnisi, zestawieni zostają z bohaterami dramatów Sofoklesa oraz sądowymi prokuratorami i psychiatrami. Wykłady te można traktować jako wprowadzenie do charakterystycznych dla Foucaulta tematów: szaleństwa, seksualności i przestępczości. Jednakże wyznacza ona również kluczowy moment w jego późnej twórczości: odkrycie w starożytnych szkołach filozoficznych i wczesnym chrześcijaństwie ćwiczeń zwiększających przestrzeń naszej wolności. Książka konfrontuje nas z fundamentalnymi pytaniami: Jaką cenę jesteśmy w stanie zapłacić za prawdę? Czy jej wyznanie zmienia nas lub naszą ocenę popełnionego zła? Co ma wspólnego spowiedź z postępowaniem sądowym? Po co badamy psychikę i motywację przestępców?Michel Foucault (1926-1984) - francuski filozof, psycholog i historyk, czołowy myśliciel XX wieku, od 1970 roku profesor słynnego Coll?ge de France. Jego analizy - prowadzone m.in. w trakcie publikowanych do dziś wykładów - wyznaczyły kierunki rozwoju kilku nurtów współczesnej humanistyki. Posiadał wyjątkową zdolność prowadzenia badań historycznych w taki sposób, by wyłaniał się z nich komentarz do aktualnej rzeczywistości. Napisał m.in.: Historię szaleństwa w dobie klasycyzmu, Narodziny kliniki, Słowa i rzeczy, Nadzorować i karać, Historię seksualności. Miał także silne powiązania z Polską: w latach 1958-1959 pracował w Ambasadzie Francuskiej w Warszawie, a w roku 1982 powrócił do tego miasta z konwojem "Lekarzy bez Granic", by w czasie stanu wojennego udzielić wsparcia antykomunistycznej opozycji.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Michel Foucault ; wydanie opracowali Fabienne Brion i Bernard E. Harcourt ; przełożył Andrzej Zawadzki. | ||||||||||||||||||
Hasła: | Foucault, Michel - (1926-1984) 1701-1800 1801-1900 1901-2000 2001- 301-400 401-500 500-401 p.n.e 800-701 p.n.e Filozofia francuska Filozofia polityczna Filozofia prawa Prawda Szaleństwo Władza Wykład Filozofia i etyka Historia | ||||||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Kraków : Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2018. | ||||||||||||||||||
Wydanie: | Wydanie I. | ||||||||||||||||||
Opis fizyczny: | 438, [3] strony ; 20 cm. Uwagi: | Indeksy. | Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. | Dziedzina: | Filozofia i etyka | Historia Zakres czasowy: | 750 p.n.e. -1981 r. | Powstanie dzieła: | 1981 r. | Twórcy: | Brion, Fabienne. (1961- ). Opracowanie | Harcourt, Bernard E. (1963- ). Opracowanie Zawadzki, Andrzej. (1968-). Tłumaczenie Powiązane zestawienia: | Filozofia | Filozofia prawa Prawda - filozofia Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 56.522
Numer inw.: 56522
Dostępność: tylko na miejscu
Notka biograficzna:
Foucault, Michel
Paul Michel Foucault ur. 15 października 1926 w Poitiers, zm. 25 czerwca 1984 w Paryżu – francuski filozof, historyk i socjolog. W latach 1970–1984 zasiadał w Collège de France na specjalnie stworzonej dla niego katedrze „Historia systemów myślenia”. Uznany przez The Times Higher Education Guide za najczęściej cytowanego autora w naukach humanistycznych w pierwszej dekadzie XXI wieku. Zazwyczaj łączony z poststrukturalizmem i postmodernizmem, sam odżegnywał się od tych afiliacji, podkreślając przede wszystkim wpływ filozofii Nietzschego na swoją pracę naukową. Przejął [>>]