Przejdź do menu Przejdź do Zawartości strony Przejdź do Stopki
_

Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy MOKOTÓW m.st. Warszawy



/ Opac / Strona główna / Detail?PozycjaOpisy=20180529100106004535 / Katalog / Szczegóły pozycji

Psychologia mediów i komunikowania - Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy
Okładka książki Psychologia mediów i komunikowania : wprowadzenie / Agnieszka Ogonowska.
Okładka pozycji Psychologia mediów i komunikowania : wprowadzenie

Psychologia mediów i komunikowania : wprowadzenie

Autor: Ogonowska, Agnieszka.




Psychologia mediów i komunikowania - opis wydawcyKsiążka stanowi kompendium podstawowej wiedzy związanej z psychologią mediów. Przedstawia jej umiejscowienie na tle innych subdyscyplin psychologii oraz filmoznawstwa, medioznawstwa i komunikologii (nauki o mediach i komunikowaniu), genezę powstania, zakres i przedmiot zainteresowań, jak również wykorzystywane metody badawcze. To czyni z psychologii mediów dyscyplinę hybrydyczną, która obejmuje

cztery sfery: metodologię (M), etykę (E), teorię (T) i aplikację (w sumie: META); pretenduje ona do roli psychologii zintegrowanej, która w ramach spójnego systemu teoretycznego łączy wiedzę z wymienionych powyżej dyscyplin i subdyscyplin. Ów hybrydyczny charakter powoduje, że zagadnienia psychologiczne są prezentowane w ramie medialnej i na odwrót, po to, by w pełni pokazać specyfikę tej relatywnie nowej subdyscypliny psychologii. Zamieszczone w każdym rozdziale przypisy dolne oraz tzw. literatura rozszerzająca są adresowane do Czytelników, którzy mieliby ochotę pogłębić przedstawioną w książce wiedzę źródłową. Podręcznik bowiem ze swej natury narzuca autorowi pewne ograniczenia związane z możliwie syntetycznym i uproszczonym sposobem prezentowania opisywanych zagadnień, ale powinien oferować wskazówki do indywidualnych poszukiwań, zorientowanych na określone zainteresowania.Osobne miejsce zajmuje w monografii problematyka stosowanej psychologii mediów, zwłaszcza w odniesieniu do edukacji medialnej, profilaktyki oraz terapii uzależnień medialnych, zwanych również patologicznym użytkowaniem mediów. W ten sposób pokazuję, że media mogą być wykorzystane pozytywnie (sprzyjają życiu i rozwojowi człowieka) lub negatywnie [gdy są źródłem zaburzeń tego rozwoju oraz prowadzą do zachowań nałogowych i ryzykownych - (auto)destrukcyjnych form aktywności].Dynamiczny przyrost badań wpisanych w psychologię mediów wiąże się z ekspansywnym rozkwitem cywilizacji medialnej, która stanowi podstawowy kontekst życia i zachowania współczesnego człowieka. Jego rozwój ontogenetyczny (osobniczy, indywidualny) oraz większość kluczowych form aktywności są w coraz większym stopniu połączone z mediami tradycyjnymi i interaktywnymi, wirtualnymi środowiskami społecznymi, e-usługami oraz nowymi formami edukacji, rozrywki i komunikacji, które realizowane są online. Stąd też, obok kompetencji językowych, komunikacyjnych, kulturowych i społecznych, coraz większą rolę odgrywają kompetencje cyfrowe, związane z użytkowaniem mediów, współkreowaniem ich zawartości oraz środowisk medialnych, a także z umiejętnościami wyszukiwania i oceny wiarygodności informacji oraz wykorzystywania ich do zaspokajania indywidualnych potrzeb dotyczących codziennego życia oraz współpracy z innymi ludźmi. Brak wspomnianych kompetencji skutkuje bardzo często uleganiem różnym typom wpływu społecznego (manipulacji społecznej, psychomanipulacji czy przemocy mediów).Podręcznik podzielony jest na sześć rozdziałów. Na końcu każdego z nich znajdują się:- pytania sprawdzające wiedzę,- podsumowanie najważniejszych informacji,- wykaz kluczowych pojęć i nazwisk,- propozycje lektur poszerzających wiedzę dla zainteresowanych.Skrupulatna lektura każdego rozdziału wraz z materiałami dodatkowymi ułatwia zapamiętanie głównych treści. Stanowi również podstawę umiejętnego ich wykorzystywania w psychologicznych badaniach poświęconych zachowaniom medialnym ludzi i wpływowi (nowych) technologii informacyjno-komunikacyjnych na rozwój, postawy, emocje, uczucia i zachowania człowieka.

Zobacz pełny opis
Informacje o pozycji
Odpowiedzialność:Agnieszka Ogonowska.
Hasła:Komunikacja społeczna
Psychologia mediów
Społeczeństwo informacyjne
Środki masowego przekazu
Podręcznik
Media i komunikacja społeczna
Psychologia
Socjologia i społeczeństwo
Adres wydawniczy:Kraków : Impuls, 2018.
Opis fizyczny:258 stron ; 24 cm.
Uwagi:Bibliografia, filmografia na stronach 237-251. Indeks.
Forma gatunek:Książki. Publikacje naukowe. Publikacje dydaktyczne.
Dziedzina:Media i komunikacja społeczna
Socjologia i społeczeństwo
Psychologia
Powstanie dzieła:2018 r.
Odbiorcy:Szkoły wyższe.
Powiązane zestawienia:Społeczeństwo informacyjne
Środki masowego przekazu
Komunikacja społeczna
Skocz do:Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki
Dodaj recenzje, komentarz




Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):


(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88

Sygnatura: 56.501
Numer inw.: 56501
Dostępność: tylko na miejscu

schowek




Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki:


Okładka książki  Cyberpsychologia : media - użytkownicy - zastosowania  1Okładka książki  Cyberpsychologia : media - użytkownicy - zastosowania  2Okładka książki  Nie kupuj kota w worku : wyrażenia i zwroty frazeologiczne z ćwiczeniami  3Okładka książki  Telewizja w edukacji medialnej  5Okładka książki  Uzależnienia medialne : uwarunkowania, leczenie, profilaktyka  6




Komentarze i rezencje

Recenzje pozycji

Opinię możesz wyrazić po zalogowaniu się na swoje Konto Czytelnika.




Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy