Edukacja w systemie Marii Montessori : wybrane obszary kształcenia. Tom 1
Autor: Guz, Sabina.
Jest to drugie wydanie książki, zmienione i uzupełnione. Autorka po przedstawieniu czytelnikom podstaw edukacji w systemie Montessori dokładniej zajmuje się niektórymi obszarami kształcenia dzieci w tym systemie, a mianowicie obszarem życia codziennego, kształcenia zmysłów oraz wybranymi zagadnieniami edukacji matematycznej prowadzonej w przedszkolu i szkole. W książce przedstawiono teoretyczne podstawy pracy nauczycieli w systemie
Montessori oraz oryginalne materiały dydaktyczne z obszaru kształcenia zmysłów i edukacji matematycznej, opracowane przez twórczynię metody, jej współpracowników i następców. Prezentacji materiałów dydaktycznych towarzyszą przykłady praktycznych rozwiązań metodycznych oraz zestawy zadań i ćwiczeń możliwych do wykorzystania przez uczniów i nauczycieli w pracy indywidualnej i zespołowej. Omawiane zagadnienia są bogato ilustrowane barwnymi fotografiami, rysunkami schematami. Książka jest adresowana do wszystkich, którzy interesują się pedagogiką Montessori, a przede wszystkim do studentów pedagogiki oraz czynnych zawodowo nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Przydatna też może być nauczycielom metodykom pracującym w starszych klasach szkoły podstawowej oraz pedagogom specjalnym i nauczycielom pracującym w placówkach integracyjnych, a także rodzicom zaangażowanym w indywidualną, domową edukację swoich dzieci.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Sabina Guz. | ||||||||
Hasła: | Dziecko w wieku przedszkolnym Kształcenie Matematyka Metoda Montessori Pedagogika Wychowanie Podręcznik Edukacja i pedagogika | ||||||||
Adres wydawniczy: | Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2016. | ||||||||
Wydanie: | Wydanie 2. | ||||||||
Opis fizyczny: | 385 stron : ilustracje ; 24 cm. Forma gatunek: | Książki. Publikacje fachowe. | Dziedzina: | Edukacja i pedagogika | Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | |
- Wstęp
- CZĘŚĆ I. SYSTEM EDUKACYJNY MARII MONTESSORI – PODSTAWY PEDAGOGICZNE
- 1. Znaczenie aktywności dziecka w procesie jego rozwoju i uczenia się
- 2. Pedagogicznie przygotowane otoczenie w systemie Montessori
- 3. Przestrzeń edukacyjna, jej wyposażenie i urządzenie
- 4. Materiał dydaktyczny, jego rodzaje i charakterystyka
- 5. Uczenie się i nauczanie z wykorzystaniem materiału rozwojowego w systemie Montessori
- 6. Zasady pracy dydaktyczno-wychowawczej w systemie Montessori
- 7. Skład osobowy przedszkolnych i szkolnych oddziałów w systemie Montessori
- 8. Nauczyciel w edukacji Montessori
- 9. Organizacja zajęć w systemie Montessori
- 10. Współdziałanie placówek Montessori z rodzicami i środowiskiem
- CZĘŚĆ II. WYBRANE OBSZARY KSZTAŁCENIA W SYSTEMIE MONTESSORI
- A. Zajęcia i materiały z obszaru życia codziennego
- B. Materiały sensoryczne i ich rola w kształceniu zdolności poznawczych
- I. Spostrzeganie wymiarów
- 1. Drewniane cylindry
- 2. Kolorowe walce
- 3. Różowa wieża
- 4. Brązowe schodki
- 5. Czerwone beleczki
- II. Spostrzeganie kolorów
- 1. Kolorowe tabliczki
- III. Spostrzeganie faktury materiału
- 1. Tablice i tabliczki dotykowe
- 2. Pudełko tekstyliów
- IV. Rozróżnianie ciężaru
- 1. Tabliczki wagowe
- V. Rozróżnianie temperatury
- 1. Pojemniki termiczne
- 2. Tabliczki termiczne
- VI. Rozróżnianie elastyczności przedmiotów
- 1. Cylindry naciskowe
- VII. Rozpoznawanie, opisywanie i nazywanie różnych przedmiotów
- 1. Tajemnicze woreczki
- VIII. Rozróżnianie smaków
- 1. Butelki smakowe
- IX. Rozróżnianie zapachów
- 1. Pojemniki zapachowe
- X. Porównywanie głośności
- 1. Puszki szmerowe
- C. Kształtowanie wybranych pojęć i umiejętności matematycznych z wykorzystaniem materiałów dydaktycznych Montessori
- ROZDZIAŁ I. LICZENIE W ZAKRESIE OD 1 DO 10
- 1. Klocki liczbowe
- 1.1. Opis materiału
- 1.2. Wprowadzenie materiału
- 1.3. Przykłady ćwiczeń z wykorzystaniem klocków liczbowych
- 2. Cyfry dotykowe
- 2.1. Opis materiału
- 2.2. Wprowadzenie materiału
- 2.3. Ćwiczenia z wykorzystaniem cyfr dotykowych
- 3. Wrzeciona
- 3.1. Opis materiału
- 3.2. Wprowadzenie materiału
- 3.3. Wprowadzenie zera
- 3.4. Przykłady ćwiczeń służących kształtowaniu pojęcia zera
- 4. Cyfry i żetony
- 4.1. Opis materiału
- 4.2. Wprowadzenie materiału
- 4.3. Ćwiczenia z materiałem
- ROZDZIAŁ II. ZAPOZNANIE Z ZASADAMI DZIESIĄTKOWEGO SYSTEMU LICZENIA
- 1. Złoty materiał
- 1.1. Opis materiału
- 1.2. Wprowadzenie materiału
- 1.2.1. Wprowadzenie złotych koralików
- 1.2.2. Wprowadzenie tabliczek i kart liczbowych
- 1.2.3. Kojarzenie liczb: 1, 10, 100, 1000 z odpowiednim symbolem graficznym
- 1.2.4. Tworzenie ze złotego materiału liczb od 1 do 1000
- 1.2.5. Wprowadzenie pełnego zestawu dużych kart liczbowych
- 1.2.6. Kojarzenie liczb w zakresie od 1 do 1000 z ich symbolami graficznymi
- 1.2.7. Wprowadzenie kwadratu oznaczającego 100 i sześcianu oznaczającego 1000
- 1.2.8. Tworzenie liczb wielocyfrowych
- 1.2.9. Wstępne ćwiczenia ze złotym materiałem. Przygotowanie do działań arytmetycznych
- ROZDZIAŁ III. ROZSZERZENIE NUMERACJI DO 1000 – LICZENIE W ZAKRESIE 1000
- 1. Kolorowe liczby
- 1.1. Opis materiału
- 1.2. Wprowadzenie materiału
- 1.3. Przykłady ćwiczeń z wykorzystaniem kolorowych liczb oraz innych materiałów Montessori
- 2. Tablice Seguina. Zestaw I
- 2.1. Opis materiału
- 2.2. Tworzenie liczb drugiej dziesiątki
- 2.3. Prezentacja symboli cyfrowych liczb drugiej dziesiątki
- 2.4. Kojarzenie liczby z symbolem
- 3. Tablice Seguina. Zestaw II
- 3.1. Opis materiału
- 3.2. Prezentacja pełnych dziesiątek
- 3.3. Tworzenie liczb dwucyfrowych
- 3.4. Przykłady ćwiczeń z wykorzystaniem tablic Seguina oraz innych materiałów Montessori
- 4. Krótkie łańcuchy kolorowych liczb
- 4.1. Opis materiału
- 4.2. Prezentacja łańcuchów
- 4.3. Ćwiczenia z wykorzystaniem łańcuchów
- 4.4. Prezentacja łańcucha piątki (52)
- 5. Łańcuch setki
- 5.1. Opis materiału
- 5.2. Prezentacja łańcucha setki oraz przykłady ćwiczeń
- 6. Tablica setki
- 6.1. Opis materiału
- 6.2. Przykłady ćwiczeń
- 7. Łańcuch tysiąca
- 7.1. Opis materiału
- 7.2. Prezentacja łańcucha tysiąca
- 7.2.1. Zdejmowanie, przenoszenie i zawieszanie łańcucha
- 7.2.2. Mierzenie łańcucha tysiąca łańcuchem setki
- 7.2.3. Porównywanie łańcucha tysiąca z kwadratem dziesiątki i sześcianem dziesiątki
- 7.2.4. Liczenie koralików i przyporządkowywanie strzałek liczbowych
- 7.3. Ćwiczenia z wykorzystaniem łańcucha tysiąca
- ROZDZIAŁ IV. DZIAŁANIA ARYTMETYCZNE W DZIESIĄTKOWYM SYSTEMIE LICZENIA
- 1. Złoty materiał
- 1.1. Dodawanie
- 1.1.1. Porządkowanie i liczenie złotego materiału jako przygotowanie do dodawania
- 1.1.2. Wprowadzenie dodawania
- 1.1.3. Zapoznanie z operacją dodawania
- 1.1.4. Dodawanie z przekraczaniem progów
- 1.2. Odejmowanie
- 1.2.1. Zapoznanie z operacją odejmowania
- 1.2.2. Ustopniowanie trudności
- 1.3. Mnożenie
- 1.3.1. Zapoznanie z operacją mnożenia
- 1.3.2. Wprowadzenie mnożenia jako dodawania jednakowych składników
- 1.3.3. Mnożenie przez 10
- 1.4. Dzielenie
- 1.4.1. Zapoznanie z operacją dzielenia
- 1.4.2. Dzielenie przez liczbę jednocyfrową z przekraczaniem progów
- 1.4.3. Dzielenie przez liczbę dwucyfrową
- 2. Znaczki
- 2.1. Opis materiału
- 2.2. Prezentacja materiału
- 2.3. Działania arytmetyczne z wykorzystaniem znaczków
- 2.3.1. Dodawanie
- 2.3.2. Odejmowanie
- 2.3.3. Mnożenie
- 2.3.4. Dzielenie
- 3. Tablica kropek
- 3.1. Opis materiału
- 3.2. Dodawanie z wykorzystaniem tablicy kropek
- 4. Liczydło małe
- 4.1. Opis materiału
- 4.2. Prezentacja liczydła małego
- 4.3. Przeliczanie koralików z przechodzeniem do jednostek wyższego rzędu
- 4.4. Zapoznanie z zapisem liczb na karcie
- 4.5. Przedstawianie liczb na liczydle i ich zapisywanie
- 5. Geometryczna hierarchia liczb
- 5.1. Opis materiału
- 5.2. Wprowadzenie materiału
- 5.2.1. Lekcja nazw
- 5.2.2. Sprawdzanie poprawności skojarzenia nazwy z odpowiednim elementem materiału
- 6. Liczydło duże
- 6.1. Opis materiału
- 6.2. Prezentacja liczydła dużego
- 6.3. Działania arytmetyczne z wykorzystaniem liczydeł
- 6.3.1. Dodawanie
- 6.3.2. Odejmowanie
- 6.3.3. Mnożenie
- 7. Duża tablica mnożenia
- 7.1. Opis materiału
- 7.2. Zapoznanie z tablicą
- 7.3. Mnożenie liczby wielocyfrowej przez jednocyfrową
- 7.4. Mnożenie przez 10
- 7.5. Mnożenie przez pełne dziesiątki
- 7.6. Mnożenie przez liczbę dwucyfrową
- 7.7. Mnożenie przez liczbę wielocyfrową
- 7.7.1. Mnożenie przez 100
- 7.7.2. Mnożenie przez liczbę trzycyfrową
- 8. Liczydło złociste
- 8.1. Opis materiału
- 8.2. Mnożenie liczb wielocyfrowych
- 9. Zestaw do zabawy w bank
- 9.1. Opis materiału
- 9.2. Mnożenie liczby wielocyfrowej przez jednocyfrową
- 9.3. Mnożenie przez liczbę wielocyfrową
- 10. Zestaw do dzielenia liczb wielocyfrowych
- 10.1. Opis materiału
- 10.2. Zapoznanie z materiałem
- 10.3. Dzielenie przez liczbę jednocyfrową bez przekraczania progów
- 10.4. Dzielenie przez liczbę jednocyfrową z przekraczaniem progów
- 10.5. Zapoznanie z zapisem pisemnego dzielenia
- 10.6. Dzielenie przez liczbę wielocyfrową
- ROZDZIAŁ V. ELEMENTARNE ĆWICZENIA W DODAWANIU, ODEJMOWANIU, MNOŻENIU I DZIELENIU
- 1. Wąż dodawania
- 1.1. Opis materiału
- 1.2. Dodawanie liczb z wykorzystaniem węża
- 1.3. Sprawdzanie poprawności wykonania działań
- 2. Listwowa tablica dodawania
- 2.1. Opis materiału
- 2.2. Wprowadzenie tablicy
- 2.3. Poszukiwanie dwóch składników dla wybranych liczb
- 2.4. Przemienność dodawania
- 3. Tablice dodawania
- 3.1. Opis materiału
- 3.2. Opis i wykorzystanie kolejnych tablic
- 4. Wąż odejmowania
- 4.1. Opis materiału
- 4.2. Odejmowanie liczb z wykorzystaniem węża
- 5. Wąż z liczbami ujemnymi
- 5.1. Opis materiału
- 5.2. Dodawanie i odejmowanie z wykorzystaniem węża
- 5.2.1. Kolejność czynności
- 5.2.2. Opis wykonywania działań
- 6. Listwowa tablica odejmowania
- 6.1. Opis materiału
- 6.2. Odejmowanie z wykorzystaniem tablicy
- 6.2.1. Ćwiczenie 1. Odejmowanie od 9
- 6.2.2. Ćwiczenie 2. Odejmowanie z przekraczaniem progu dziesiątkowego
- 6.2.3. Ćwiczenie 3. Odejmowanie tej samej liczby od stopniowo malejącej odjemnej (w zakresie 10)
- 6.2.4. Ćwiczenie 4. Odejmowanie tej samej liczby od stopniowo malejącej odjemnej z przekraczaniem progu dziesiątkowego
- 7. Tablice odejmowania
- 7.1. Opis materiału
- 7.2. Opis i wykorzystanie kolejnych tablic
- 8. Kolorowe liczby (zestaw duży)
- 8.1. Opis materiału
- 8.2. Mnożenie z wykorzystaniem kolorowych liczb
- 8.2.1. Geometryczne i dziesiątkowe przedstawienie mnożenia
- 8.2.2. Mnożenie przez 10
- 8.2.3. Poszukiwanie różnych czynników dla jednakowego iloczynu
- 8.2.4. Tworzenie kwadratów liczb
- 8.2.5. Rozdzielność mnożenia względem dodawania
- 9. Koralikowa tablica mnożenia
- 9.1. Opis materiału
- 9.2. Mnożenie z wykorzystaniem tablicy
- 9.2.1. Ćwiczenie 1. Od czynników do iloczynu
- 9.2.2. Ćwiczenie 2. Od iloczynu do czynników
- 10. Tablice mnożenia
- 10.1. Opis materiału
- 10.2. Opis i wykorzystanie kolejnych tablic
- 11. Tablica Pitagorasa
- 11.1. Opis materiału
- 11.2. Przykłady ćwiczeń
- 12. Mała tabliczka dzielenia
- 12.1. Opis materiału
- 12.2. Przykłady ćwiczeń
- 12.2.1. Ćwiczenie 1. Poszukiwanie dzielników
- 12.2.2. Ćwiczenie 2. Poszukiwanie dzielnych
- 13. Tablice dzielenia
- 13.1. Opis materiału
- 13.2. Opis i wykorzystanie kolejnych tablic
- Załączniki
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)