Kształtowanie kapitału społecznego organizacji
Autor: Jędrych, Elżbieta.
W ciągu ostatnich dekad kapitał społeczny stał się jednym z ważniejszych pojęć w naukach społecznych. Uważany jest za czynnik, który w sprzyja rozwojowi społecznemu i gospodarczemu; jego jakością tłumaczy się więc sukcesy i porażki gospodarcze i społeczne, zdolności innowacyjne i konkurencyjność. Teoria kapitału społecznego rozwijała się przede wszystkim w odniesieniu do
społeczeństwa i społeczności lokalnych (ujęcie makroekonomiczne), stopniowo przechodząc na poziom organizacji (ujęcie mikroekonomiczne). Idea kapitału społecznego nabiera więc coraz większego znaczenia w naukach o zarządzaniu. Staje się kluczem do wyjaśnienia i rozwiązywania różnych problemów organizacyjnych wynikających z relacji między pracownikami. Autorki skupiły się na problematyce kapitału społecznego wewnątrz organizacji przyjmując definicję, w której kapitał społeczny rozumiany jest jako całość sieci wartości społecznych i norm determinujących relacje międzyludzkie umożliwiające osiągniecie efektu współpracy. Fundamentem tej całości jest zaufanie.Autorki podjęły próbę udzielenia odpowiedzi na kilka podstawowych pytań: jak kształtowała się koncepcja i zakres pojęciowy kapitału społecznego, jakie funkcje pełni kapitał społeczny wewnątrz organizacji; skąd bierze się zainteresowanie nauk o zarządzaniu tą problematyką,jczy są podstawy do tego, aby kapitałem społecznym można było zarządzać w organizacjach, za pomocą jakich instrumentów można kształtować kapitał społeczny w organizacji. Kapitał społeczny jest uznawany za siłę napędową wysoko rozwiniętych gospodarek. Zdaniem J. Czapińskiego i T. Panka (Diagnoza Społeczna 2015) poziom kapitału społecznego w Polsce jest niski, co może uniemożliwiać dalszy wzrost gospodarczy. Książka wpisuje się w nurt dyskusji o sposobach zwiększania kapitału społecznego; przybliża wagę tego problemu oraz przedstawia instrumenty które mogą przyczynić się do wzrostu jakości kapitału społecznego.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Elżbieta Jędrych, Justyna Berniak-Woźny. | ||||||||||||||||
Hasła: | Kapitał społeczny Kultura organizacyjna Więź społeczna Opracowanie Socjologia i społeczeństwo Zarządzanie i marketing | ||||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, copyright 2018. | ||||||||||||||||
Opis fizyczny: | 262 strony : ilustracja, wykres ; 24 cm. Uwagi: | Bibliografia, netografia na stronach 248-260. | Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. | Dziedzina: | Socjologia i społeczeństwo | Zarządzanie i marketing Powstanie dzieła: | 2018 r. | Twórcy: | Berniak-Woźny, Justyna. Autor | Powiązane zestawienia: | Kapitał społeczny | Kultura organizacyjna Więź społeczna Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 56.360
Numer inw.: 56360
Dostępność: tylko na miejscu