Wolne dzieci : jak zabawa sprawia, że dzieci są szczęśliwsze, bardziej pewne siebie i lepiej się uczą?
Tytuł oryginału: "Free to learn why unleashing the instinct to play will make our children happier, more self-reliant and better students for life".
Autor: Gray, Peter
Jak zabawa sprawia, że dzieci są szczęśliwsze, bardziej pewne siebie i lepiej się uczą? Dzieci potrzebują zabawy. Potrzebują zabawy z innymi dziećmi bez nadzoru dorosłych. Tylko w takiej zabawie mogą nauczyć się radzenia sobie z emocjami, nawiązywania przyjaźni, rozwiązywania konfliktów i wielu, wielu innych umiejętności.
Zabawa spełnia bardzo ważną funkcję w rozwoju
dzieci. Amerykański psycholog Peter Gray dowodzi, że jest ona naturalnym sposobem, w jaki dzieci uczą się, że nie są bezradne. W ten sposób zdobywają nowe umiejętności, radzą sobie z strachem czy złością, poznają możliwości swojego ciała, nawiązują przyjaźnie i znajomości, rozwiązują problemy. Żeby jednak zabawa spełniała swoją funkcję, musi być wolna i pozbawiona nadzoru dorosłych. Tylko wtedy dzieci same mogą ustanawiać reguły, samodzielnie rozwiązywać problemy i zdobywać mnóstwo kompetencji społecznych.
Zabawa odgrywa także wielką rolę w przyswajaniu wiedzy. Niestety, większość szkół tego nie docenia i nie wykorzystuje. Dzieci spędzają czas w ławkach, przygotowując się lub rozwiązując testy i bezwolnie wykonując polecenia nauczycieli. Pozostałą część dnia kradną im zajęcia dodatkowe i praca domowa.
W życiu współczesnych dzieci jest coraz mniej wolności i coraz mniej zabawy. W efekcie mamy wiele przemęczonych, zewnątrzsterowych i często samotnych dzieci, które zupełnie straciły zapał do nauki. W przyszłości będzie im trudno uwierzyć we własną sprawczość, rozwinąć odpowiedzialność i samodzielność. Rodzice powinni stwarzać dzieciom warunki i więcej okazji do swobodnej zabawy z innymi dziećmi, zaś nauczyciele w większym stopniu wykorzystywać wolność i naturalny dziecięcy instynkt uczenia się.
Odpowiedzialność: | Peter Gray ; przełożyła z języka angielskiego Grażyna Chamielec. | ||||||||||||||||||
Hasła: | Dzieci Pedagogika zabawy Psychologia Rodzicielstwo Uczenie się Współdziałanie Wychowanie w rodzinie Zaufanie Gry i zabawy Reportaż problemowy Edukacja i pedagogika | ||||||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Podkowa Leśna : Wydawnictwo MiND, copyright 2015. | ||||||||||||||||||
Opis fizyczny: | 300, [4] stron ; 21 cm. Uwagi: | Bibliografia na stronach 279-297. | Forma gatunek: | Książki. Literatura faktu, eseje, publicystyka. | Dziedzina: | Edukacja i pedagogika | Powstanie dzieła: | 2013 r. | Twórcy: | Chamielec, Grażyna. Tłumaczenie | Odbiorcy: | Rodzice. | Powiązane zestawienia: | Rodzicielstwo | Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)