Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności : kryteria zróżnicowania
Autor: Gutkowska, Krystyna.
Pojęcie "zachowanie" jest przedmiotem zainteresowań wielu dyscyplin naukowych, a wśród nich m.in.: socjologii i jej subdyscyplin, psychologii, psychologii społecznej, antropologii kulturowej, ekonomii czy prakseologii. Zachowanie to każda reakcja (lub ogół reakcji) organizmu na bodźce środowiska i ustosunkowanie się do tego środo1,fiska (Gajewski, 1994). Z uwagi na fakt, że zachowanie jest konsekwencją interakcji z innymi jednostkami,
jak również jest kreowane systemem norm, zintemalizowanych w większym lub mniejszym stopniu przez człowieka w konsekwencji całokształtu jego społecznych doświadczeń, rozróżnia się pojęcie zachowań społecznych. Zachowanie społeczne to każda reakcja społeczna lub zachowanie indy widualne związane z innymi osobami lub podejmowane z uwagi na nie (Zimbardo, 1998). Zachowanie społeczne to zachowanie umiejscowione w przestrzeni społecznej, a więc w sytuacji występowania innych ludzi, których obecność ma zasadniczy wpływ na jednostkową reakcję na bodźce społeczne. Tak rozumiany sens zachowań społecznych komponuje się z istotą życia zbiorowego, którą odzwierciedla fakt współbytowania jednostek w jakiejś ograniczonej przestrzeni, co wpływa modyfikująco na ich interakcje. Tym samym każde zachowanie człowieka odmiennie przebiega w sytuacji współwystępowania innych ludzi (innego człowieka), a inaczej, gdy ta jednostka pozostaje w izolacji od nich. W normalnych warunkach obecność innych ludzi można odnieść nie tylko do fizycznej ich obecności, lecz również do zintemalizowanych przez człowieka norm społecznych, których źródłem są dotychczasowe relacje z tymi jednostkami czy z grupą społeczną...
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Krystyna Gutkowska, Irena Ozimek. | ||||||||
Hasła: | Gospodarstwo domowe - Polska Konsumenci (ekon.) - Polska Żywność - handel - Polska | ||||||||
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo SGGW, 2005. | ||||||||
Opis fizyczny: | 230 s. : wykr. ; 24 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 221-226. | Powiązane zestawienia: | Konsumenci (ekon.) | Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr XXI
ul. Bukietowa 4A
tel. 22 898 30 33
Sygnatura: 1366
Numer inw.: 1366
Dostępność: tylko na miejscu