Narzędzia i procedury zarządzania zasobami ludzkimi : analiza socjologiczna
Do rąk Czytelnika oddajemy książkę prezentującą wnioski z badań prowadzonych w czterech firmach działających na rynku polskim. Badania realizowane były w ramach projektu badawczego zatytułowanego Społeczne i organizacyjne uwarunkowania konstruowania procedur Zarządzania Zasobami Ludzkimi we współczesnych organizacjach biznesowych w latach 2010-2012 i finansowanego ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa
Wyższego oraz Narodowego Centrum Nauki (w ramach umowy nr N N116 192836).
W badaniach wykorzystaliśmy zarówno jakościowe, jak i ilościowe techniki badawcze, co pozwoliło na pokazanie Czytelnikowi procesów zachodzących w firmach, zilustrowanych wypowiedziami pracowników, a także ogólne, ilościowe zestawienie wykorzystywanych narzędzi ZZL. Zespół badawczy pod kierownictwem prof. zw. dr. hab. Krzysztofa T. Koneckiego, składający się z pracowników Katedry Socjologii Organizacji i Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego (www.soc-org.edu.pl) analizował m.in. wykorzystywane przez firmy narzędzia odnoszące się do rekrutacji i selekcji pracowników, szkoleń pracowniczych, coachingu, mentoringu, ocen pracowniczych, wynagradzania, motywowania, projektowania karier. Badania te są kontynuacją tradycji Katedry, założonej przez Profesora Jana Szczepańskiego i prowadzącej od początku badania z zakresu socjologii przemysłu.
Publikacja nie ogranicza się do teoretycznych wniosków. Prezentujemy w niej cztery studia przypadków firm działających na polskim rynku, które są ciekawą ilustracją zmian zachodzących w tych organizacjach pod wpływem zdarzeń i procesów wewnętrznych oraz zewnętrznych. Prezentowany z perspektywy socjologii zarządzania obraz społeczno-kulturowych uwarunkowań ZZL obejmuje takie zagadnienia jak podstawowe założenia polityki personalnej, kultura i władza organizacyjna oraz proceduralizacja i wdrażanie narzędzi ZZL.
Książkę kierujemy do osób zajmujących się teoretycznymi aspektami polityki personalnej przedsiębiorstw, nauczycieli, którzy wykorzystują w swojej pracy analizę przypadków, a także do praktyków, szukających nowych narzędzi i pomysłów oraz niekonwencjonalnego spojrzenia na narzędzia ZZL i procedury stosowane w swoich organizacjach.
Redaktorzy
Odpowiedzialność: | pod red. Krzysztofa T. Koneckiego, Beaty Pawłowskiej, Dominiki Byczkowskiej-Owczarek. | ||||||
Hasła: | Kadry - polityka - metody | ||||||
Adres wydawniczy: | Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014. | ||||||
Opis fizyczny: | 200 s. : il. ; 24 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 193-198. | Powiązane zestawienia: | Kadry – polityka | Metody badań Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
- 1. Wstęp {Beata Pawłowska, Dominika Byczkowska-Owczarek)
- 1.1. Problematyka i cel badań
- 1.2. Perspektywa teoretyczna i założenia badawcze
- 1.3. Metoda badania oraz hipotezy badawcze
- 1.4. Struktura książki
- 2. Opisy przypadków badanych firm (Izabela Slęzak-Niedbalska, Jakub Niedbalski)
- 2.1. Opis przypadku firmy A
- 2.1.1. Charakterystyka badań w firmie A
- 2.1.2. Charakterystyka organizacji A
- 2.1.2.1. Podstawowe informacje, opis działalności oraz cele strategiczne
- 2.1.2.2. Budowanie marki, kreowanie wizerunku oraz działalność społeczna i charytatywna
- 2.1.3. Charakterystyka komórki do spraw polityki personalnej firmy A
- 2.1.4. Procedury i instrukcje w firmie A
- 2.1.4.1. Procedury z zakresu polityki personalnej
- 2.1.4.1.1. Procedura szkoleń
- 2.1.4.1.2. Procedura zatrudniania i zwalniania
- 2.1.4.1.3. Procedura wdrażania nowego pracownika (procedura adaptacyjna)
- 2.1.4.1.4. Procedura wartościowania pracy
- 2.1.4.2. Procedury z zakresu polityki personalnej w firmie A. Wnioski badawcze
- 2.1.4.2.1. Rodzaje i źródła procedur
- 2.1.4.2.2. Stosunek pracowników do procedur
- 2.1.4.2.3. Konstruowanie i kontrola procedur z zakresu polityki personalnej
- 2.1.5. Komunikacja w firmie A
- 2.1.6. Rodzaje władzy w firmie A
- 2.1.6.1. Władza personalna
- 2.1.6.2. Władza organizacyjna
- 2.1.7. Kultura organizacyjna w firmie A
- 2.1.8. Moralność i etyka a wizerunek firmy A
- 2.1.9. Podsumowanie opisu przypadku firmy A
- 2.2. Opis przypadku firmy - organizacja W (Dominika Byczkowska-Owczarek, Piotr Chomczyński)
- 2.2.1. Charakterystyka badań w organizacji W
- 2.2.2. Charakterystyka organizacji W
- 2.2.3. Narzędzia, systemy, procedury i instrukcje w organizacji W
- 2.2.4. Analiza kultury organizacyjnej w instytucji W
- 2.2.5. Źródła wiedzy, z których czerpie się w organizacji W inspiracje do konstruowania polityki personalnej oraz procedur i narzędzi ZZL
- 2.2.6. Analiza władzy organizacyjnej w instytucji W
- 2.2.7. Badanie procesów interakcyjnych zaangażowanych w wytwarzanie założeń polityki personalnej oraz konkretnych narzędzi ZZL w instytucji W
- 2.2.8. Podsumowanie opisu przypadku organizacji W
- 2.3. Opis przypadku firmy P (Łukasz Marciniak)
- 2.3.1. Charakterystyka badań w firmie P
- 2.3.2. Charakterystyka firmy P
- 2.3.3. Charakterystyka działu zarządzania zasobami ludzkimi firmy P
- 2.3.4. Narzędzia, systemy, procedury i instrukcje w firmie P
- 2.3.5. Praca nad projektem. Tworzenie procedur
- 2.3.6. Kultura organizacyjna firmy P
- 2.3.7. Podsumowanie opisu przypadku firmy P
- 2.4. Opis przypadku firmy S (Anna Kubczak, Waldemar Dymarczyk, Grzegorz Słowiński)
- 2.4.1. Charakterystyka badań w firmie S
- 2.4.2. Charakterystyka firmy S
- 2.4.3. Charakterystyka działu HR oraz procedury i narzędzia polityki personalnej w firmie S
- 2.4.4. Praca nad projektem - tworzenie narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi w firmie S
- 2.4.4.1. Jak tworzone są procedury w firmie S
- 2.4.4.2. Procesy interakcyjne zaangażowane w tworzenie polityki personalnej i jej narzędzi w firmie S
- 2.4.5. Kultura organizacyjna, wiedza oraz władza w firmie S
- 2.4.6. Źródła wiedzy i kompetencje osób odpowiedzialnych w firmie S za tworzenie narzędzi z obszaru polityki personalnej
- 2.4.7. Społeczne konsekwencje stosowania procedur zarządzania zasobami ludzkimi. Konstruowanie proefektywnościowej kultury organizacyjnej i proefektywnościowych tożsamości w firmie S
- 2.4.8. Podsumowanie opisu przypadku firmy S
- 3. Analiza społeczno-kulturowych uwarunkowań ZZL
- 3.1. Podstawowe założenia polityki personalnej badanych organizacji (Izabela Slęzak-Niedbalska, Jakub Niedbalski)
- 3.1.1. Wprowadzenie
- 3.1.2. Czynniki kształtujące pozycję i status pracownika w organizacjach A, P, S, W - analiza przypadków
- 3.1.3. Podsumowanie
- 3.2. Analiza kultur organizacyjnych badanych organizacji (Beata Pawłowska, Piotr Chomczyński)
- 3.2.1. Wstęp
- 3.2.2. Koncepcje kultury organizacyjnej. System kultury
- 3.2.3. Pojęcie kultury organizacyjnej - rozważania teoretyczne
- 3.2.4. Analiza kultury organizacyjnej badanych organizacji
- 3.2.4.1. Historia firmy a jej tożsamość organizacyjna
- 3.2.4.2. Kapitał założycielski a tożsamość organizacyjna i kształtowanie postaw pracowniczych
- 3.2.4.3. Normy i wartości w badanych organizacjach
- 3.2.4.4. Język i komunikacja w badanych organizacjach
- 3.2.4.5. Kultura organizacyjna - próba typologii badanych organizacji
- 3.2.5. Podsumowanie
- 3.3. Analiza władzy organizacyjnej. Sposoby jej osiągania, podtrzymywania, sprawowania i legitymizacji a użycie polityki personalnej oraz procedur i narzędzi ZZL (Anna Kubczak, Waldemar Dy marczyK)
- 3.3.1. Władza - podstawowe pojęcia
- 3.3.2. Władza i polityka personalna
- 3.3.3. Władza i relacje międzyludzkie
- 3.3.4. Podsumowanie
- 3.4. Proceduralizacja i wdrażanie narzędzi ZZL (Łukasz Marciniak)
- 3.4.1. Wstęp
- 3.4.2. Standaryzacja procedur ZZL
- 3.4.3. Zakres i rodzaj procedur ZZL
- 3.4.4. Podsumowanie
- 4. Wybrane elementy polityki personalnej. Analiza danych ilościowych (Piotr Chomczyński)
- 4.1. Cel badań ankietowych
- 4.2. Charakterystyka badania ankietowego
- 4.3. Społeczno-demograficzne cechy badanej populacji
- 4.4. Wartości firmowe a zadowolenie z pracy
- 4.5. Komunikacja w badanych przedsiębiorstwach
- 4.6. Procedury podejmowania decyzji w badanych organizacjach
- 4.7. Opinie badanych na temat obowiązujących procedur i sposobów ich tworzenia
- 4.8. Warunki pracy w percepcji badanych
- 4.9. Weryfikacja hipotez
- 5. Zakończenie (Krzysztof Konecki)
- 6. Bibliografia
- 7. Spis tabel, rysunków i wykresów
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)