Przejdź do menu Przejdź do Zawartości strony Przejdź do Stopki
_

Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy MOKOTÓW m.st. Warszawy

#




Osoba z niepełnosprawnością - Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy
Okładka książki Osoba z niepełnosprawnością : opieka, terapia, wsparcie / pod red. Ditty Baczały, Jacka J. Błeszyńskiego, Marzenny Zaorskiej.
Okładka pozycji Osoba z niepełnosprawnością : opieka, terapia, wsparcie

Osoba z niepełnosprawnością : opieka, terapia, wsparcie




Problematyka niepełnosprawności ludzkiej od stuleci cieszy się słusznym, poważnym, ukierunkowanym na konkretne cele strategiczne, aczkolwiek momentami skrajnie odmiennym zainteresowaniem wielu dyscyplin wiedzy. Ten stan rzeczy wynika z wielorakich motywacji oraz korelacji o charakterze historycznym, aktualistycznym, społeczno-kulturowym, naukowo-technicznym, etyczno-moralnym oraz racjonalistycznym. Na przestrzeni dziejów ludzkości stosunek do osoby z

niepełnosprawnością, jej problemów organiczno-funkcjonalnych i możliwości rozwojowych był zróżnicowany, nawet eksterminacyjny, na ogół jednak izolacyjno-stygmatyzujący połączony z etykietowaniem oraz równie często z "delfickim" wyrokowaniem o jej predyspozycjach, indywidualnych zasobach, perspektywach na przyszłość i prawach obywatelskich w korelatach - na ogół - ograniczoności. Mimo obecności osób niepełnosprawnych w społeczeństwie od zarania dziejów ludzkości, dopiero XX wiek przyniósł nastawienia zorientowane na opiekę, rehabilitację, edukację, wsparcie w dążeniach do samodzielności oraz integrację ze społeczeństwem subiektywnie oceniającym siebie jako "normalne" - pełnosprawne. Szczególnie ostatnie dziesięciolecia mogą być postrzegane jako te, które charakteryzują się pozytywnymi intencjami w uznawaniu praw jednostek z niepełnosprawnością: do rozwoju zgodnego z możliwościami, do pomocy, poszanowania ogólnospołecznego, godnej egzystencji osobistej, zawodowej i społecznej. Zauważono również nadrzędność wpływów środowiskowych w obszarze jakości życia osoby niepełnosprawnej, nad wpływami uszkodzonej organiki.

Zobacz pełny opis
Informacje o pozycji
Odpowiedzialność:pod red. Ditty Baczały, Jacka J. Błeszyńskiego, Marzenny Zaorskiej.
Hasła:Integracja społeczna
Niepełnosprawni - psychologia
Niepełnosprawni - socjologia
Wsparcie społeczne
Adres wydawniczy:Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2009.
Opis fizyczny:425 s. ; 23 cm.
Uwagi:Bibliogr. przy rozdz. Streszcz. ang. przy rozdz.
Powiązane zestawienia:Integracja społeczna
Niepełnosprawni
Wsparcie społeczne
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. a Część 1. Opieka
  2. Kwestie etyczne w pedagogice specjalnej / 17
  3. Preferencje w zakresie cech osobowościowych pedagoga specjalnego / 27
  4. Społeczne uwarunkowania tożsamości osób niepełnosprawnych / 37
  5. Złożone i sprzężone zaburzenie rozwojowe u dziecka:
  6. dyskurs teoretyczno-praktyczny / 45
  7. Szkolna codzienność ucznia niepełnosprawnego - co badać, jak badać i dlaczego badać? / 55
  8. Uwarunkowania skuteczności nauczania integracyjnego dzieci z niepełnosprawnościami / 67
  9. Poglądy i działalność L. S. Wygotskego w dyskursie tyflologicznym / 81
  10. Postawy wobec integracji dzieci niepełnosprawnych ze środowiskiem społecznym w opiniach młodzieży gimnazjalnej / 93
  11. Opieka, terapia i wsparcie - ocena odległej skuteczności postępowania wobec niepełnosprawnych dzieci z zaburzeniami psychicznymi - badania longitudinalne / 103
  12. W poszukiwaniu sił... Osoba z niepełnosprawnością w rodzinie / 115
  13. Współpraca ośrodków naukowych i samorządów lokalnych w organizowaniu systemu usamodzielniania osób z upośledzeniem intelektualnym (na przykładzie okręgu ENZ w Niemczech) / 125
  14. Część 2. Terapia
  15. Specyficzne trudności w uczeniu się - system pomocy terapeutycznej w Polsce / 137
  16. Rehabilitacja osób niepełnosprawnych w wybranych zakresach życia osobistego i zawodowego / 145
  17. Struktura samooceny osób chorych na epilepsję i jej wyznaczniki / 153
  18. Style przystosowania się pełnosprawnego rodzeństwa do funkcjonowania w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym / 165
  19. Postawy rodziców w procesie terapii ich dziecka wykazującego zaburzenia
  20. w prawidłowym rozwoju / 175
  21. Dysfunkcje poznawcze i jakość życia w wyniku traumatycznych wydarzeń w dzieciństwie / 185
  22. Zaspokajanie potrzeb estetyki, samorealizacji i szacunku w triadzie terapii logopedycznej / 195
  23. Kynoterapia jako interdyscyplinarna metoda wspierania rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną /203
  24. Dziecko z zespołem Aarskoga-Scotta / 211
  25. Umiejętności życiowe osób przewlekle chorych i niepełnosprawnych jako warunek osiągania sukcesów i podnoszenia jakości życia / 219
  26. Problemy funkcjonowania słyszącego dziecka rodziców głuchych / 229
  27. Jakość życia osób z porażeniem mózgowym - analiza przypadku / 239
  28. Trudności i ograniczenia w życiu społecznym osób ze zniekształceniami twarzy / 247
  29. Diagnozowanie deficytów poznawczych u dzieci z autyzmem w świetle teorii umysłu. Próby eksperymentalne / 257
  30. Wykorzystanie komputera w terapii zaburzeń mowy osób niepełnosprawnych / 269
  31. Część 3. Wsparcie - redaktor naukowy Jacek J. Błeszyński
  32. Wykorzystanie pojęć społeczno-przyrodniczych w rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / 281
  33. Zatrudnienie wspomagane szansą dla osób z głębszym stopniem niepełnosprawności / 295
  34. Dziecko z ADHD i współwystępującymi zaburzeniami rozwoju. „Sprawny" wobec „niepełnosprawnego" systemu wspierania . / 307
  35. Działalność ośrodków doradztwa zawodowego i wspieranie osób niepełnosprawnych szansą na zatrudnienie i udział w otwartym rynku pracy / 319
  36. O znaczeniu i kontekstach wsparcia w pedagogice osób z niepełnosprawnością intelektualną / 329
  37. Kierowanie sobą jako umiejętność życiowa młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną / 339
  38. Rodzina zastępcza dziecka niepełnosprawnego - życie „z" i „obok" / 349
  39. Podmiotowe przesłanki wspomagania osób niepełnosprawnych / 355
  40. Cierpienie w chorobie psychicznej / 365
  41. Ocena wsparcia społecznego uzyskiwanego przez matki dorosłych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną głębszego stopnia / 375
  42. Bariery utrudniające wstęp do „krainy wrażliwości". Refleksje nauczyciela-praktyka / 385
  43. Projekt „Wsparcie osób niewidomych na rynku pracy" - refleksje z realizacji pierwszego etapu / 395
  44. Rola rodziców w kształceniu wymowy drugiego pokolenia Polonii / 407
  45. Kwestia opieki i wsparcia osób niepełnosprawnych w metropolii Lagos (Nigeria) / 417.

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):


(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88

Sygnatura: 49.768
Numer inw.: 49768
Dostępność: tylko na miejscu

schowek



Komentarze i rezencje

Recenzje pozycji

Opinię możesz wyrazić po zalogowaniu się na swoje Konto Czytelnika.




Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy