Przejdź do menu Przejdź do Zawartości strony Przejdź do Stopki
_

Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy MOKOTÓW m.st. Warszawy

#




Pedagogika chrześcijańska - Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy
Okładka książki Pedagogika chrześcijańska : tradycja, współczesność, nowe wyzwania / red. Jarosław Michalski, Aldona Zakrzewska ; [aut. Adamski Franciszek et al.].
Okładka pozycji Pedagogika chrześcijańska : tradycja, współczesność, nowe wyzwania

Pedagogika chrześcijańska : tradycja, współczesność, nowe wyzwania




Niniejsza książka jest próbą teoretycznej refleksji nad rolą pedagogiki chrześcijańskiej w kształtowaniu tożsamości człowieka jako jednostki we wspólnocie życia społecznego. Wydaje się to niezbędne nie tylko ze względu na przeszłość i tradycję, ale przede wszystkim ze względu na teraźniejszość i przyszłość. Człowiek w dobie technologii informacyjnej, stale

dokonujących się zmian cywilizacyjnych, niosących ze sobą konieczność rozwiązywania problemów natury egzystencjalnej, potrzebuje trwałych i stałych odniesień, stałych wartości, które umożliwiają mu pełny rozwój osobowy. Na tej płaszczyźnie istotną rolę odgrywać może chrześcijańska koncepcja wychowania, w centrum której stoi człowiek jako osoba (świadomy i wolny podmiot) oraz jego integralny rozwój. Głównym zatem zamierzeniem autorów niniejszej publikacji jest próba odpowiedzi na pytanie, dlaczego warto, a nawet trzeba czerpać w wychownaiu z inspiracji chrześcijańskiej. Źródłem tego pytania jest, jak się wydaje, potrzeba sensu w znaczeniu ogólnym, a także poczucie sensu życia, których dzisiaj młodzi ludzie silnie poszukują. Od odpowiedzi na o pytanie zależy bowiem, jaki kierunek nadadzą własnemu życiu. Odpowiedzi na pytania formułowane bardziej szczegółowo, ale i zarazem fundamentalne: o to, kim ma być człowiek XXI wieku, próbują obecnie udzielić w szczególności filozofia i teologia, ale także pedagogika, siłą rzeczy ukierunkowana najbardziej praktycznie. Ze Wstępu

Zobacz pełny opis
Informacje o pozycji
Odpowiedzialność:red. Jarosław Michalski, Aldona Zakrzewska ; [aut. Adamski Franciszek et al.].
Hasła:Pedagogika
Wychowanie religijne - chrześcijaństwo
Adres wydawniczy:Olsztyn : Wydawnictwo Adam Marszałek ; współpr. Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, cop. 2010.
Opis fizyczny:663 s. : il. ; 23 cm.
Uwagi:Nazwy aut. na s. 661-663. Bibliogr. przy rozdz.
Powiązane zestawienia:Wychowanie religijne
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Część I.
  2. Teoretyczne podstawy pedagogiki chrześcijańskiej. Między tradycją a nowoczesnością
  3. Specyfika, wyzwania, możliwości i perspektywy pedagogiki chrześcijańskiej w Polsce
  4. Edukacja religijna w szkole neutralnej światopoglądowo
  5. Wychowanie człowieka jako osoby w świetle pedagogiki chrześcijańskiej
  6. Personalistyczna wizja człowieka i kultury u podstaw wychowania chrześcijańskiego
  7. "Wczoraj" i "dziś" katolickiej myśli pedagogicznej w kontekście współczesnych wyzwań wychowawczych
  8. Społeczeństwo nadziei!? - wyzwania dla pedagogiki chrześcijańskiej
  9. Harmonia między człowiekiem i przyrodą jako wyzwanie dla pedagogiki chrześcijańskiej
  10. Kiedy pedagogika jest chrześcijańska? Uwagi metodologiczne
  11. Doświadczenie przeżyte czy rytualne wdrożenie propozycja współczesnej edukacji religijnej
  12. Część II.
  13. Konteksty pedagogiki chrześcijańskiej wobec teorii, ideologii i polityki. Między potrzebą a realizacją
  14. Osoby duchowne zasłużone dla polskiej surdopedagogiki
  15. Transcendentny sens ludzkiej egzystencji
  16. Podmiot aktywny w wychowaniu religijnym kościoła katolickiego w Polsce w XVII-XX wieku
  17. Koncepcja współczesnej pedagogiki pastoralnej
  18. Personalizm - chrześcijaństwo - współczesna pedagogika
  19. Chrześcijańska myśl wychowawcza wobec idei i wzorów nowego wychowania
  20. Chrześcijańska koncepcja człowieka jako osoby świadomego i wolnego podmiotu w poglądach Karola Wojtyły
  21. Filozofia Karola Wojtyły pomostem pomiędzy tradycją a współczesnością - nowe wyzwania w pedagogice
  22. Wezwanie młodych do życia w prawdzie i miłości w personalistycznej perspektywie Jana Pawła II
  23. O roli kobiet w kościele raz jeszcze pedagogiczne aspekty „nowego feminizmu" Jana Pawła II
  24. Wielopodmiotowość edukacji chrześcijańskiej w myśli Stefana Kunowskiego
  25. Kościół semper reformanda: implikacje dla edukacji religijnej
  26. Antyredukcjonistyczne i integrujące podejście do rozwoju osoby w czteroczynnikowej teorii wychowania Stefana Kunowskiego
  27. Tożsamość pedagogiki chrześcijańskiej
  28. Chrześcijańskie społeczeństwo obywatelskie wyzwaniem dla pedagogiki chrześcijańskiej
  29. Wychowanie w dobie postmodernizmu: „nowe" wyzwania dla pedagogiki chrześcijańskiej - refleksji kilka
  30. Substancjalność i tożsamość u podstaw osobowego rozwoju i wychowania człowieka
  31. Wartości chrześcijańskie wobec integracji europejskiej i wyzwań współczesności
  32. Aksjologiczny wymiar pracy ludzkiej - inspiracja myślą Jana Pawła II
  33. Część III.
  34. Dylematy racjonalności w pedagogice praktycznie zorientowanej między doświadczeniem a wyobrażeniem
  35. Wychowanie integralne w skautingu aktualność propozycji
  36. Religijność młodzieży a jej nastawienia do siebie i świata
  37. Hierarchia wartości wśród młodzieży prawda czy złudzenie
  38. Sekularyzacja czy zapomnienie? O stosunku między religia a pedagogika w ponowoczesności
  39. Niepełnosprawność w świetle doktryny wychowawczej kościoła katolickiego
  40. Media wyzwaniem dla wychowania chrześcijańskiego
  41. Rola pedagogiki chrześcijańskiej w kształtowaniu pozytywnego rozumienia małżeństwa i rodziny
  42. Chrześcijańska pedagogika niepełnosprawności - współczesne wyzwania
  43. Prenatalny okres życia człowieka wyzwaniem dla pedagogiki chrześcijańskiej
  44. New Age jako wyzwanie dla pedagogiki chrześcijańskiej
  45. Elementy systemu prewencyjnego św. Jana Bosko we współczesnej pedagogice specjalnej
  46. Święci i patroni - wzór osobowy czy tradycja społeczna
  47. Odpowiedzialne rodzicielstwo - wyzwaniem wobec współczesnej pedagogiki chrześcijańskiej
  48. Świadomość potrzeby wspólnoty u młodzieży gimnazjalnej i licealnej (ze szkół publicznych i katolickich
  49. Wychowanie i kształcenie dziewcząt w klasztornych pensjach żeńskich w XVII i XVIII wieku
  50. Perspektywy rozwoju ruchów katolickich w aspekcie działalności społecznej
  51. Aspekty wiary w kształtowaniu decyzji wyboru niedoszłych samobójców
  52. Boże, dlaczego ja ? Kto jest moim bliźnim? - pytania w codzienności wychowawczej
  53. Wykorzystanie technologii informacyjnej w nauczaniu religii w szkołach ponadgimnazjalnych

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):


(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88

Sygnatura: 49.317
Numer inw.: 49317
Dostępność: tylko na miejscu

schowek



Komentarze i rezencje

Recenzje pozycji

Opinię możesz wyrazić po zalogowaniu się na swoje Konto Czytelnika.




Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy