Pedagogika chrześcijańska : tradycja, współczesność, nowe wyzwania
Niniejsza książka jest próbą teoretycznej refleksji nad rolą pedagogiki chrześcijańskiej w kształtowaniu tożsamości człowieka jako jednostki we wspólnocie życia społecznego. Wydaje się to niezbędne nie tylko ze względu na przeszłość i tradycję, ale przede wszystkim ze względu na teraźniejszość i przyszłość. Człowiek w dobie technologii informacyjnej, stale
dokonujących się zmian cywilizacyjnych, niosących ze sobą konieczność rozwiązywania problemów natury egzystencjalnej, potrzebuje trwałych i stałych odniesień, stałych wartości, które umożliwiają mu pełny rozwój osobowy. Na tej płaszczyźnie istotną rolę odgrywać może chrześcijańska koncepcja wychowania, w centrum której stoi człowiek jako osoba (świadomy i wolny podmiot) oraz jego integralny rozwój. Głównym zatem zamierzeniem autorów niniejszej publikacji jest próba odpowiedzi na pytanie, dlaczego warto, a nawet trzeba czerpać w wychownaiu z inspiracji chrześcijańskiej. Źródłem tego pytania jest, jak się wydaje, potrzeba sensu w znaczeniu ogólnym, a także poczucie sensu życia, których dzisiaj młodzi ludzie silnie poszukują. Od odpowiedzi na o pytanie zależy bowiem, jaki kierunek nadadzą własnemu życiu. Odpowiedzi na pytania formułowane bardziej szczegółowo, ale i zarazem fundamentalne: o to, kim ma być człowiek XXI wieku, próbują obecnie udzielić w szczególności filozofia i teologia, ale także pedagogika, siłą rzeczy ukierunkowana najbardziej praktycznie. Ze Wstępu
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | red. Jarosław Michalski, Aldona Zakrzewska ; [aut. Adamski Franciszek et al.]. | ||||||
Hasła: | Pedagogika Wychowanie religijne - chrześcijaństwo | ||||||
Adres wydawniczy: | Olsztyn : Wydawnictwo Adam Marszałek ; współpr. Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, cop. 2010. | ||||||
Opis fizyczny: | 663 s. : il. ; 23 cm. Uwagi: | Nazwy aut. na s. 661-663. Bibliogr. przy rozdz. | Powiązane zestawienia: | Wychowanie religijne | Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
- Część I.
- Teoretyczne podstawy pedagogiki chrześcijańskiej. Między tradycją a nowoczesnością
- Specyfika, wyzwania, możliwości i perspektywy pedagogiki chrześcijańskiej w Polsce
- Edukacja religijna w szkole neutralnej światopoglądowo
- Wychowanie człowieka jako osoby w świetle pedagogiki chrześcijańskiej
- Personalistyczna wizja człowieka i kultury u podstaw wychowania chrześcijańskiego
- "Wczoraj" i "dziś" katolickiej myśli pedagogicznej w kontekście współczesnych wyzwań wychowawczych
- Społeczeństwo nadziei!? - wyzwania dla pedagogiki chrześcijańskiej
- Harmonia między człowiekiem i przyrodą jako wyzwanie dla pedagogiki chrześcijańskiej
- Kiedy pedagogika jest chrześcijańska? Uwagi metodologiczne
- Doświadczenie przeżyte czy rytualne wdrożenie propozycja współczesnej edukacji religijnej
- Część II.
- Konteksty pedagogiki chrześcijańskiej wobec teorii, ideologii i polityki. Między potrzebą a realizacją
- Osoby duchowne zasłużone dla polskiej surdopedagogiki
- Transcendentny sens ludzkiej egzystencji
- Podmiot aktywny w wychowaniu religijnym kościoła katolickiego w Polsce w XVII-XX wieku
- Koncepcja współczesnej pedagogiki pastoralnej
- Personalizm - chrześcijaństwo - współczesna pedagogika
- Chrześcijańska myśl wychowawcza wobec idei i wzorów nowego wychowania
- Chrześcijańska koncepcja człowieka jako osoby świadomego i wolnego podmiotu w poglądach Karola Wojtyły
- Filozofia Karola Wojtyły pomostem pomiędzy tradycją a współczesnością - nowe wyzwania w pedagogice
- Wezwanie młodych do życia w prawdzie i miłości w personalistycznej perspektywie Jana Pawła II
- O roli kobiet w kościele raz jeszcze pedagogiczne aspekty „nowego feminizmu" Jana Pawła II
- Wielopodmiotowość edukacji chrześcijańskiej w myśli Stefana Kunowskiego
- Kościół semper reformanda: implikacje dla edukacji religijnej
- Antyredukcjonistyczne i integrujące podejście do rozwoju osoby w czteroczynnikowej teorii wychowania Stefana Kunowskiego
- Tożsamość pedagogiki chrześcijańskiej
- Chrześcijańskie społeczeństwo obywatelskie wyzwaniem dla pedagogiki chrześcijańskiej
- Wychowanie w dobie postmodernizmu: „nowe" wyzwania dla pedagogiki chrześcijańskiej - refleksji kilka
- Substancjalność i tożsamość u podstaw osobowego rozwoju i wychowania człowieka
- Wartości chrześcijańskie wobec integracji europejskiej i wyzwań współczesności
- Aksjologiczny wymiar pracy ludzkiej - inspiracja myślą Jana Pawła II
- Część III.
- Dylematy racjonalności w pedagogice praktycznie zorientowanej między doświadczeniem a wyobrażeniem
- Wychowanie integralne w skautingu aktualność propozycji
- Religijność młodzieży a jej nastawienia do siebie i świata
- Hierarchia wartości wśród młodzieży prawda czy złudzenie
- Sekularyzacja czy zapomnienie? O stosunku między religia a pedagogika w ponowoczesności
- Niepełnosprawność w świetle doktryny wychowawczej kościoła katolickiego
- Media wyzwaniem dla wychowania chrześcijańskiego
- Rola pedagogiki chrześcijańskiej w kształtowaniu pozytywnego rozumienia małżeństwa i rodziny
- Chrześcijańska pedagogika niepełnosprawności - współczesne wyzwania
- Prenatalny okres życia człowieka wyzwaniem dla pedagogiki chrześcijańskiej
- New Age jako wyzwanie dla pedagogiki chrześcijańskiej
- Elementy systemu prewencyjnego św. Jana Bosko we współczesnej pedagogice specjalnej
- Święci i patroni - wzór osobowy czy tradycja społeczna
- Odpowiedzialne rodzicielstwo - wyzwaniem wobec współczesnej pedagogiki chrześcijańskiej
- Świadomość potrzeby wspólnoty u młodzieży gimnazjalnej i licealnej (ze szkół publicznych i katolickich
- Wychowanie i kształcenie dziewcząt w klasztornych pensjach żeńskich w XVII i XVIII wieku
- Perspektywy rozwoju ruchów katolickich w aspekcie działalności społecznej
- Aspekty wiary w kształtowaniu decyzji wyboru niedoszłych samobójców
- Boże, dlaczego ja ? Kto jest moim bliźnim? - pytania w codzienności wychowawczej
- Wykorzystanie technologii informacyjnej w nauczaniu religii w szkołach ponadgimnazjalnych
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 49.317
Numer inw.: 49317
Dostępność: tylko na miejscu