Wielokulturowość : między edukacją regionalną i edukacją międzykulturową : dylematy i konteksty tożsamościowe
Książka, którą oddajemy do rąk Czytelnika, składa się z czterech części: Tymczasowe rozpoznania; Edukacja: od doświadczania świata do (re)konstrukcji tożsamości; Język ? edukacja - zmagania o tożsamość; (Tymczasowe) propozycje edukacyjne. Tymczasowe rozpoznania to część, na którą składają się teksty będące próbą uchwycenia rzeczywistości na chwilę
zatrzymanej. Autorzy podejmują się jej, by zapytać o sens "tego, co się ujawniło", i by spróbować skonstruować czasowe rozumienie dostrzeganego świata i rozpoznawanych w nim elementów wielokulturowości oraz ich związków z tożsamością, a także z teorią i praktyką edukacyjną. Kazimierz Kossak-Główczewski pisze, że edukacja etniczna i regionalna jest faktem, ale potrzebuje krytycznej rewizji przemyśleń teoretycznych na jej temat. Wiktor Rabczuk wprowadza Czytelnika w przestrzeń spraw międzynarodowych i prawa międzynarodowego, które nie tyle reorganizują myślenie o świecie wielokulturowym, ile stwarzają ramy działań na rzecz edukacji i dialogu międzykulturowego. Adela Kożyczkowska śledzi proces wywarzania teorii edukacji regionalnej, która z jednej strony powinna się ugruntowywać w praktyce, z której dość wyraźnie jawi się jako praktyka kulturowa o znaczeniu metodycznym. Monika Mazurek-Janasik, badając praktykę wytwarzania i gruntowania tożsamości kulturowej, wskazuje na szczególny mechanizm kompensowania traconej wartości językowej przez wartość pochodzenia kulturowego. Z kolei Irena Kotowicz-Borowy rekonstruuje swoje myślenie o edukacji regionalnej jako praktyce zachowania i rewitalizacji tożsamości narodowej na pograniczu....Oddajemy zatem do rąk Czytelnika książkę ważną, pisaną przez trzydziestu jeden autorów, którzy swoje myślenie o świecie wielokulturowym i namysł nad sposobem jego rozumienia zatrzymali na chwilę, zadając sobie trud opowiedzenia także o tym, jak sami są w tym świecie. W imieniu swoim i Kazimierza Kossaka-Główczewskiego dziękuję im za trud i zaufanie, jakim nas obdarzyli.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | red. nauk. Kazimierz Kossak-Główczewski, Adela Kożyczkowska. | ||||||||
Hasła: | 1901-2000 1918-1939 2001- Edukacja międzykulturowa - metody Edukacja regionalna - metody Pluralizm społeczny Poradniki dla nauczycieli | ||||||||
Adres wydawniczy: | Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2015. | ||||||||
Opis fizyczny: | 440 s. : il. ; 24 cm. Uwagi: | Rozdziały lub artykuły tej książki skatalogowano pod własnymi tytułami. Dostępne pod tytułem pracy zbiorowej. Bibliogr. przy pracach. | Przeznaczenie: | Dla nauczycieli i teoretyków regionalizmu oraz edukacji międzykulturowej, a także studentów kierunków humanistycznych i społecznych. | Dla nauczycieli i teoretyków regionalizmu oraz edukacji międzykulturowej, a także studentów kierunków humanistycznych i społecznych. Powiązane zestawienia: | Edukacja międzykulturowa | Edukacja regionalna Pluralizm społeczny Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 54.257
Numer inw.: 54257
Dostępność: tylko na miejscu