Przejdź do menu Przejdź do Zawartości strony Przejdź do Stopki
_

Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy MOKOTÓW m.st. Warszawy



/ Opac / Strona główna / Detail?PozycjaOpisy=20151228170339070904 / Katalog / Szczegóły pozycji

- Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy
Okładka książki Historia kina polskiego 1895-2014 / Tadeusz Lubelski.
Okładka pozycji Historia kina polskiego 1895-2014

Historia kina polskiego 1895-2014

Autor: Lubelski, Tadeusz

Notka biograficzna



Pod koniec 2008 roku ukazała się nakładem katowickiego wydawnictwa Videograf II książka Tadeusza Lubelskiego Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty - zawarte w jednym tomie syntetyczne ujęcie całych dziejów kina w Polsce. Wszechstronne omówienie znalazły w niej wszystkie najważniejsze zjawiska z zakresu polskiej sztuki i kultury filmowej, a także przemysłu kinematograficznego. Przedmiotem analizy były najwybitniejsze

polskie filmy fabularne, dokumentalne i animowane, przedstawione zostały biografie twórców i najważniejsze konteksty kina, a wszystko to znalazło się w obrębie jednolitej narracji historycznofilmowej. Książka Historia kina polskiego 1895-2014 to nowa, poszerzona i poprawiona wersja tamtego tomu. Zmienił się wydawca, wraz z nim cała szata graficzna i wybór zdjęć (w tym wiele barwnych). Dołączony został nowy, obszerny rozdział XII, obejmujący ciekawy, złożony okres 2005-2014, uwzględniający nawet filmy, które znalazły się na ekranach na początku 2015 roku. Cały tom został na nowo przejrzany i uwzględniono w nim niedawne ustalenia i odkrycia. Obecna edycja książki trafia na trudniejsze czasy, ale lepsze kino(z okładki).

Zobacz pełny opis
Informacje o pozycji
Odpowiedzialność:Tadeusz Lubelski.
Hasła:1801-1900
1901-2000
2001-
Film polski - historia
Adres wydawniczy:Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas", cop. 2015.
Opis fizyczny:793, [7] s. : il. (gł. kolor.) ; 25 cm.
Uwagi:Bibliogr. s. 736-752. Indeksy.
Skocz do:Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki
Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. SPIS TREŚCI
  2. WSTĘP DO DRUGIEGO WYDANIA
  3. WSTĘP DO PIERWSZEGO WYDANIA
  4. Rozdział I: POCZĄTKI KINA NA ZIEMIACH POLSKICH (1895-1918)
  5. 1. Czekanie na kino
  6. 2. Pierwsze pokazy kinematografu
  7. 3. Polscy pionierzy i wynalazcy
  8. 4. Kształtowanie się życia filmowego
  9. 5. Początki twórczości filmowej
  10. Rozdział II: NASZE KINO NIEME. ROMANTYZM STRYWIALIZOWANY (1919-1929)
  11. 1. Nieodwzajemniona miłość
  12. 2. Model upolityczniony
  13. 2 A. Filmy patriotyczno-propagandowe
  14. 2 B. Adaptacje literatury narodowej
  15. 3. Model ludyczny
  16. 3 A. Oblicza mabuzerii
  17. 3 B. „Złota seria Sfinksa”
  18. 4. Model autoteliczny
  19. Rozdział III: NASZE KINO KLASYCZNE. KRZYWE ZWIERCIADŁO POLSKIEJ MENTALNOŚCI (1930-1939)
  20. 1. Opóźniony przełom dźwiękowy
  21. 2. Kino branżowe
  22. 2 A. Filmy historyczno-patriotyczne
  23. 2 B. Komedie
  24. 2 C. Melodramaty
  25. 3. Kino „społecznie użyteczne”
  26. 4. Kino awangardowe
  27. 5. Film żydowski w Polsce
  28. Rozdział IV: CZTERY DROGI FILMOWCÓW POLSKICH W CZASIE II WOJNY ŚWIATOWEJ (1939-1945)
  29. 1. W kraju
  30. 2. Na emigracji
  31. 3. Ze Wschodu na Zachód
  32. 4. Ze Wschodu do kraju
  33. Rozdział V: KINO ZIDEOLOGIZOWANE. OD KINOFIKACJI DO PACYFIKACJI (1945-1954)
  34. 1. Upaństwowienie kinematografii
  35. 2. Niespełnione możliwości, zawiedzione obietnice
  36. 3. Świadectwa dokumentalne
  37. 4. Spełnienia mimo wszystko
  38. 5. Rodzimy socrealizm
  39. Rozdział VI: EPOKA SZKOŁY POLSKIEJ (1955-1961)
  40. 1. „Świat przedstawień” w fazie odwilży
  41. 2. Wyzwalanie się z socrealizmu
  42. 2 A. Twórcza adaptacja
  43. 2 B. Bezpośrednia polemika
  44. 2 C. Manifestacja swobody artystycznej
  45. 2 D. Podjęcie tematów tabu: „czarna seria”
  46. 2 E. Fabularna odmiana „czarnej serii”
  47. 3. Szkoła Polska
  48. 3 A. Nurt psychoterapeutyczny
  49. 3 B. Nurt plebejski
  50. 3 C. Nurt psychologiczno-egzystencjalny
  51. 3 D. Bilans Szkoły Polskiej; centrum i obrzeża nurtu
  52. 4. Poza Szkołą
  53. 4 A. Kino popularne
  54. 4 B. Kino eksperymentu artystycznego
  55. 4 C. Świadectwa nowego obyczaju
  56. Rozdział VII: DWUZNACZNY UROK LAT SZEŚĆDZIESIĄTYCH (1962-1969)
  57. 1. Tematyka historii najnowszej
  58. 1 A. Kino martyrologiczno-odwetowe
  59. 1 B. Kino narodowo-kombatanckie
  60. 1 C. Kontynuacje Szkoły Polskiej
  61. 1 D. Tonacja sprawozdawcza, tonacja liryczna
  62. 2. „Tematyka współczesnego życia”
  63. 2 A. Współczesność zadekretowana
  64. 2 B. Współczesność pospolita, czyli bunt scenarzystów
  65. 2 C. Współczesność umykająca
  66. 2 D. Współczesność dokumentowana
  67. 3. Kino rozrywkowe
  68. 3 A. Komedia
  69. 3 B. Inne gatunki
  70. 4. Adaptacje literatury narodowej
  71. 5. Polska Szkoła Animacji
  72. 6. Nowe kino
  73. Rozdział VIII: KINO MŁODEJ KULTURY I KINO DZIEDZICTWA (1969-1975)
  74. 1. Kino Młodej Kultury
  75. 1 A. Stronnictwo inteligenckiego rygoryzmu
  76. 1 B. Stronnictwo rejestracji
  77. 1 C. Stronnictwo groteski
  78. 1 D. Stronnictwo kreacji
  79. 2. Kino dziedzictwa
  80. 2 A. Kino mitologii plemiennej: Śląsk Kutza
  81. 2 B. Kino mitologii narodowej: adaptacje Wajdy
  82. 2 C. Kino mitologii osobistej: esej metafizyczny Konwickiego
  83. 2 D. Mit „dzieciństwa powtórzonego”: schulzowski film Hasa
  84. 2 E. Mit inteligenckiej apokalipsy: debiut Żuławskiego
  85. 2 F. Kino pamięci indywidualnej: Stanisław Różewicz
  86. 2 G. Wyrafinowane adaptacje: Majewski, Borowczyk
  87. 3. Kino wystawne
  88. 3 A. Widowiska narodowe
  89. 3 B. Widowiska państwowe
  90. 3 C. Widowiska wojenne
  91. 4. Przedstawianie rzeczywistości w kinie popularnym
  92. 4 A. Komedia
  93. 4 B. Film obyczajowy
  94. 4 C. Film dla dzieci i młodzieży
  95. Rozdział IX: EPOKA MORALNEGO NIEPOKOJU (1976-1981)
  96. 1. Wyłanianie się nurtu
  97. 1 A. Kontrabanda w Zespołach, telewizji i oświatówce
  98. 1 B. Człowiek z marmuru Andrzeja Wajdy
  99. 2. Kino Moralnego Niepokoju – kanon
  100. 2 A. Dominanta: pojedynek postaw
  101. 2 B. Dominanta: przebudzenie prostych ludzi
  102. 2 C. Dominanta: hodowla zła
  103. 2 D. Dominanta: opór inteligentów
  104. 3. Kino Moralnego Niepokoju – poza kanonem
  105. 3 A. Odmiana kreacyjna
  106. 3 B. Włączenie się doświadczonych autorów
  107. 3 C. Odmiana gatunkowa
  108. 4. Kino partyjnej kontrofensywy
  109. 5. Kino dziedzictwa cd.
  110. 5 A. Prefiguracje etyczne
  111. 5 B. Więcej rekonstrukcji, mniej perswazji
  112. 5 C. Kino retro
  113. 6. Filmy osobne
  114. 6 A. W perspektywie ostatecznej
  115. 6 B. Własnym głosem
  116. 6 C. Miniatury o losie
  117. 7. Kino sezonu „Solidarności”
  118. 7 A. Na zamówienie robotników
  119. 7 B. Obalone tabu stalinizmu
  120. 7 C. „Głęboko zamiast szeroko”
  121. Rozdział X: PO STANIE WOJENNYM.
  122. SOLIDARNOŚĆ OSOBNYCH (1982-1989)
  123. 1. Regres stanu wojennego
  124. 1 A. Przerwanie „genialnego sezonu”
  125. 1 B. Kino poniżone
  126. 2. Kontynuacje mimo wszystko
  127. 2 A. Obalone tabu stalinizmu cd.
  128. 2 B. „Głęboko zamiast szeroko” cd.
  129. 2 C. Dekada Kieślowskiego
  130. 2 D. Kino Moralnego Niepokoju cd.
  131. 2 E. Kino groteski
  132. 3. Kino oficjalnej propagandy
  133. 4. Kino historii kreowanej
  134. 4 A. Rewolucja i azyl wyobraźni: adaptacje Wajdy
  135. 4 B. Pokrewieństwo z wieszczami: adaptacje Konwickiego
  136. 4 C. Wizje przeszłości
  137. 4 D. Ponury wizerunek historii najnowszej
  138. 4 E. Mieszaniny obyczajowe
  139. 5. Kino osobne cd.
  140. 5 A. Późny Has
  141. 5 B. Inni autorzy
  142. 6. Kino popularne
  143. 6 A. Komedia
  144. 6 B. Nasza postmodernistyczna nostalgia
  145. 6 C. Kino gatunków
  146. 7. Pokolenie stanu wojennego
  147. Rozdział XI: KINO WOLNOŚĆ (1990-2005)
  148. 1. Po zburzeniu muru
  149. 2. “Praca żałoby”
  150. 2 A. Odnawianie Szkoły Polskiej: późny Wajda
  151. 2 B. Kontynuacja Szkoły Polskiej: późny Kutz
  152. 2 C. Polacy – Rosjanie; Polacy – Żydzi; Holocaust
  153. 2 D. PRL jako trauma
  154. 3. Kino świadectwa
  155. 3 A. Ewolucja dokumentu: Marcel Łoziński
  156. 3 B. Ewolucja dokumentu: od Karabasza do Bławuta
  157. 3 C. Zobowiązania w epoce bez zobowiązań: Krzysztof Krauze
  158. 3 D. Z punktu widzenia wykluczonych
  159. 3 E. Z punktu widzenia wchodzących w życie
  160. 4. Autorzy dawni i nowi
  161. 4 A. Zjawisko Kieślowski
  162. 4 B. Fabulatorzy
  163. 4 C. Mitobiografowie
  164. 4 D. Artyści
  165. 4 E. Kino błazeńskie
  166. 5. Kino popularne
  167. 5 A. Kino bandyckie – od grozy do nostalgii
  168. 5 B. Komedia
  169. 5 C. Adaptacje lektur
  170. 5 D. Komedia romantyczna
  171. 6. Kino niezależne
  172. Rozdział XII: TRUDNY POWRÓT DO EUROPY (2005-2014)
  173. 1. Z perspektywy kultury filmowej
  174. 2. Kino pamięci narodowej
  175. 2 A. Nowe spojrzenie na wydarzenia XX wieku
  176. 2 B. Lustrowanie PRL-u
  177. 2 C. Polacy – Żydzi: ból niezaleczony
  178. 3. Kino świadectwa
  179. 3 A. Biegun czystej obserwacji
  180. 3 B. Dokumentalny spektakl
  181. 3 C. Rejestrowanie zmieniającego się świata
  182. 3 D. Z punktu widzenia wykluczonych
  183. 3 E. Z punktu widzenia wchodzących w życie
  184. 3 F. Polska podzielona
  185. 4. Autorzy dawni i nowi
  186. 4 A. Fabulatorzy
  187. 4 B. Mitobiografowie
  188. 4 C. Artyści
  189. 4 D. Antropolodzy płynnej nowoczesności
  190. 5. Kino popularne
  191. 5 A. Komedia
  192. 5 B. Inne gatunki
  193. 6. Tak zwane kino niezależne
  194. BIBLIOGRAFIA
  195. INDEKS NAZWISK
  196. INDEKS FILMÓW
  197. WYKAZ STOSOWANYCH SKRÓTÓW

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):


(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

MBdDiM nr XXXI
ul. Tyniecka 40a
tel. 22 646 46 49

Sygnatura: Sala górna: 791
Numer inw.: 9541
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowek0




Notka biograficzna:


Zdjęcie Lubelski, Tadeusz

Lubelski, Tadeusz

Tadeusz Lubelski, właśc. Karol Tadeusz Lubelski – polski teoretyk i historyk filmu, krytyk filmowy i tłumacz specjalizujący się w historii kinematografii polskiej i francuskiej, profesor nauk humanistycznych, członek Europejskiej Akademii Filmowej. Od 1994 zastępca redaktora naczelnego miesięcznika "Kino", w latach 1995–2001 dyrektor programowy Krakowskiego Festiwalu Filmowego, w latach 2008–2012 dyrektor Instytutu Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor i redaktor szeregu publikacji, w tym pierwszej polskiej tematycznej "Encyklopedii kina" oraz rozległej i kompleksowej [>>]






Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki:


Okładka książki  Historia kina polskiego : twórcy, filmy, konteksty  2Okładka książki  Historia niebyła kina PRL  3Okładka książki  Historia niebyła kina PRL  4Okładka książki  Ilustrowana historia kina polskiego  5Okładka książki  Ilustrowana historia kina polskiego  6Okładka książki  Nowa Fala : o pewnej przygodzie kina francuskiego  7Okładka książki  Nowa fala : o pewnej przygodzie kina francuskiego  8Okładka książki  Wajda : [portret mistrza w kilku odsłonach]  10Okładka książki  Wajda : [portret mistrza w kilku odsłonach]  11Okładka książki  Wajda :[portret mistrza w kilku odsłonach]  12Okładka książki  Wajda :[portret mistrza w kilku odsłonach]  13Okładka książki  Wajda :[portret mistrza w kilku odsłonach]  14Okładka książki  Wajda :[portret mistrza w kilku odsłonach]  15




Komentarze i rezencje

Recenzje pozycji

Opinię możesz wyrazić po zalogowaniu się na swoje Konto Czytelnika.




Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy