Historia kina polskiego 1895-2014
Autor: Lubelski, Tadeusz
Pod koniec 2008 roku ukazała się nakładem katowickiego wydawnictwa Videograf II książka Tadeusza Lubelskiego Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty - zawarte w jednym tomie syntetyczne ujęcie całych dziejów kina w Polsce. Wszechstronne omówienie znalazły w niej wszystkie najważniejsze zjawiska z zakresu polskiej sztuki i kultury filmowej, a także przemysłu kinematograficznego. Przedmiotem analizy były najwybitniejsze
polskie filmy fabularne, dokumentalne i animowane, przedstawione zostały biografie twórców i najważniejsze konteksty kina, a wszystko to znalazło się w obrębie jednolitej narracji historycznofilmowej. Książka Historia kina polskiego 1895-2014 to nowa, poszerzona i poprawiona wersja tamtego tomu. Zmienił się wydawca, wraz z nim cała szata graficzna i wybór zdjęć (w tym wiele barwnych). Dołączony został nowy, obszerny rozdział XII, obejmujący ciekawy, złożony okres 2005-2014, uwzględniający nawet filmy, które znalazły się na ekranach na początku 2015 roku. Cały tom został na nowo przejrzany i uwzględniono w nim niedawne ustalenia i odkrycia. Obecna edycja książki trafia na trudniejsze czasy, ale lepsze kino(z okładki).
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Tadeusz Lubelski. | ||||||
Hasła: | 1801-1900 1901-2000 2001- Film polski - historia | ||||||
Adres wydawniczy: | Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas", cop. 2015. | ||||||
Opis fizyczny: | 793, [7] s. : il. (gł. kolor.) ; 25 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 736-752. Indeksy. | Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | |
- SPIS TREŚCI
- WSTĘP DO DRUGIEGO WYDANIA
- WSTĘP DO PIERWSZEGO WYDANIA
- Rozdział I: POCZĄTKI KINA NA ZIEMIACH POLSKICH (1895-1918)
- 1. Czekanie na kino
- 2. Pierwsze pokazy kinematografu
- 3. Polscy pionierzy i wynalazcy
- 4. Kształtowanie się życia filmowego
- 5. Początki twórczości filmowej
- Rozdział II: NASZE KINO NIEME. ROMANTYZM STRYWIALIZOWANY (1919-1929)
- 1. Nieodwzajemniona miłość
- 2. Model upolityczniony
- 2 A. Filmy patriotyczno-propagandowe
- 2 B. Adaptacje literatury narodowej
- 3. Model ludyczny
- 3 A. Oblicza mabuzerii
- 3 B. „Złota seria Sfinksa”
- 4. Model autoteliczny
- Rozdział III: NASZE KINO KLASYCZNE. KRZYWE ZWIERCIADŁO POLSKIEJ MENTALNOŚCI (1930-1939)
- 1. Opóźniony przełom dźwiękowy
- 2. Kino branżowe
- 2 A. Filmy historyczno-patriotyczne
- 2 B. Komedie
- 2 C. Melodramaty
- 3. Kino „społecznie użyteczne”
- 4. Kino awangardowe
- 5. Film żydowski w Polsce
- Rozdział IV: CZTERY DROGI FILMOWCÓW POLSKICH W CZASIE II WOJNY ŚWIATOWEJ (1939-1945)
- 1. W kraju
- 2. Na emigracji
- 3. Ze Wschodu na Zachód
- 4. Ze Wschodu do kraju
- Rozdział V: KINO ZIDEOLOGIZOWANE. OD KINOFIKACJI DO PACYFIKACJI (1945-1954)
- 1. Upaństwowienie kinematografii
- 2. Niespełnione możliwości, zawiedzione obietnice
- 3. Świadectwa dokumentalne
- 4. Spełnienia mimo wszystko
- 5. Rodzimy socrealizm
- Rozdział VI: EPOKA SZKOŁY POLSKIEJ (1955-1961)
- 1. „Świat przedstawień” w fazie odwilży
- 2. Wyzwalanie się z socrealizmu
- 2 A. Twórcza adaptacja
- 2 B. Bezpośrednia polemika
- 2 C. Manifestacja swobody artystycznej
- 2 D. Podjęcie tematów tabu: „czarna seria”
- 2 E. Fabularna odmiana „czarnej serii”
- 3. Szkoła Polska
- 3 A. Nurt psychoterapeutyczny
- 3 B. Nurt plebejski
- 3 C. Nurt psychologiczno-egzystencjalny
- 3 D. Bilans Szkoły Polskiej; centrum i obrzeża nurtu
- 4. Poza Szkołą
- 4 A. Kino popularne
- 4 B. Kino eksperymentu artystycznego
- 4 C. Świadectwa nowego obyczaju
- Rozdział VII: DWUZNACZNY UROK LAT SZEŚĆDZIESIĄTYCH (1962-1969)
- 1. Tematyka historii najnowszej
- 1 A. Kino martyrologiczno-odwetowe
- 1 B. Kino narodowo-kombatanckie
- 1 C. Kontynuacje Szkoły Polskiej
- 1 D. Tonacja sprawozdawcza, tonacja liryczna
- 2. „Tematyka współczesnego życia”
- 2 A. Współczesność zadekretowana
- 2 B. Współczesność pospolita, czyli bunt scenarzystów
- 2 C. Współczesność umykająca
- 2 D. Współczesność dokumentowana
- 3. Kino rozrywkowe
- 3 A. Komedia
- 3 B. Inne gatunki
- 4. Adaptacje literatury narodowej
- 5. Polska Szkoła Animacji
- 6. Nowe kino
- Rozdział VIII: KINO MŁODEJ KULTURY I KINO DZIEDZICTWA (1969-1975)
- 1. Kino Młodej Kultury
- 1 A. Stronnictwo inteligenckiego rygoryzmu
- 1 B. Stronnictwo rejestracji
- 1 C. Stronnictwo groteski
- 1 D. Stronnictwo kreacji
- 2. Kino dziedzictwa
- 2 A. Kino mitologii plemiennej: Śląsk Kutza
- 2 B. Kino mitologii narodowej: adaptacje Wajdy
- 2 C. Kino mitologii osobistej: esej metafizyczny Konwickiego
- 2 D. Mit „dzieciństwa powtórzonego”: schulzowski film Hasa
- 2 E. Mit inteligenckiej apokalipsy: debiut Żuławskiego
- 2 F. Kino pamięci indywidualnej: Stanisław Różewicz
- 2 G. Wyrafinowane adaptacje: Majewski, Borowczyk
- 3. Kino wystawne
- 3 A. Widowiska narodowe
- 3 B. Widowiska państwowe
- 3 C. Widowiska wojenne
- 4. Przedstawianie rzeczywistości w kinie popularnym
- 4 A. Komedia
- 4 B. Film obyczajowy
- 4 C. Film dla dzieci i młodzieży
- Rozdział IX: EPOKA MORALNEGO NIEPOKOJU (1976-1981)
- 1. Wyłanianie się nurtu
- 1 A. Kontrabanda w Zespołach, telewizji i oświatówce
- 1 B. Człowiek z marmuru Andrzeja Wajdy
- 2. Kino Moralnego Niepokoju – kanon
- 2 A. Dominanta: pojedynek postaw
- 2 B. Dominanta: przebudzenie prostych ludzi
- 2 C. Dominanta: hodowla zła
- 2 D. Dominanta: opór inteligentów
- 3. Kino Moralnego Niepokoju – poza kanonem
- 3 A. Odmiana kreacyjna
- 3 B. Włączenie się doświadczonych autorów
- 3 C. Odmiana gatunkowa
- 4. Kino partyjnej kontrofensywy
- 5. Kino dziedzictwa cd.
- 5 A. Prefiguracje etyczne
- 5 B. Więcej rekonstrukcji, mniej perswazji
- 5 C. Kino retro
- 6. Filmy osobne
- 6 A. W perspektywie ostatecznej
- 6 B. Własnym głosem
- 6 C. Miniatury o losie
- 7. Kino sezonu „Solidarności”
- 7 A. Na zamówienie robotników
- 7 B. Obalone tabu stalinizmu
- 7 C. „Głęboko zamiast szeroko”
- Rozdział X: PO STANIE WOJENNYM.
- SOLIDARNOŚĆ OSOBNYCH (1982-1989)
- 1. Regres stanu wojennego
- 1 A. Przerwanie „genialnego sezonu”
- 1 B. Kino poniżone
- 2. Kontynuacje mimo wszystko
- 2 A. Obalone tabu stalinizmu cd.
- 2 B. „Głęboko zamiast szeroko” cd.
- 2 C. Dekada Kieślowskiego
- 2 D. Kino Moralnego Niepokoju cd.
- 2 E. Kino groteski
- 3. Kino oficjalnej propagandy
- 4. Kino historii kreowanej
- 4 A. Rewolucja i azyl wyobraźni: adaptacje Wajdy
- 4 B. Pokrewieństwo z wieszczami: adaptacje Konwickiego
- 4 C. Wizje przeszłości
- 4 D. Ponury wizerunek historii najnowszej
- 4 E. Mieszaniny obyczajowe
- 5. Kino osobne cd.
- 5 A. Późny Has
- 5 B. Inni autorzy
- 6. Kino popularne
- 6 A. Komedia
- 6 B. Nasza postmodernistyczna nostalgia
- 6 C. Kino gatunków
- 7. Pokolenie stanu wojennego
- Rozdział XI: KINO WOLNOŚĆ (1990-2005)
- 1. Po zburzeniu muru
- 2. “Praca żałoby”
- 2 A. Odnawianie Szkoły Polskiej: późny Wajda
- 2 B. Kontynuacja Szkoły Polskiej: późny Kutz
- 2 C. Polacy – Rosjanie; Polacy – Żydzi; Holocaust
- 2 D. PRL jako trauma
- 3. Kino świadectwa
- 3 A. Ewolucja dokumentu: Marcel Łoziński
- 3 B. Ewolucja dokumentu: od Karabasza do Bławuta
- 3 C. Zobowiązania w epoce bez zobowiązań: Krzysztof Krauze
- 3 D. Z punktu widzenia wykluczonych
- 3 E. Z punktu widzenia wchodzących w życie
- 4. Autorzy dawni i nowi
- 4 A. Zjawisko Kieślowski
- 4 B. Fabulatorzy
- 4 C. Mitobiografowie
- 4 D. Artyści
- 4 E. Kino błazeńskie
- 5. Kino popularne
- 5 A. Kino bandyckie – od grozy do nostalgii
- 5 B. Komedia
- 5 C. Adaptacje lektur
- 5 D. Komedia romantyczna
- 6. Kino niezależne
- Rozdział XII: TRUDNY POWRÓT DO EUROPY (2005-2014)
- 1. Z perspektywy kultury filmowej
- 2. Kino pamięci narodowej
- 2 A. Nowe spojrzenie na wydarzenia XX wieku
- 2 B. Lustrowanie PRL-u
- 2 C. Polacy – Żydzi: ból niezaleczony
- 3. Kino świadectwa
- 3 A. Biegun czystej obserwacji
- 3 B. Dokumentalny spektakl
- 3 C. Rejestrowanie zmieniającego się świata
- 3 D. Z punktu widzenia wykluczonych
- 3 E. Z punktu widzenia wchodzących w życie
- 3 F. Polska podzielona
- 4. Autorzy dawni i nowi
- 4 A. Fabulatorzy
- 4 B. Mitobiografowie
- 4 C. Artyści
- 4 D. Antropolodzy płynnej nowoczesności
- 5. Kino popularne
- 5 A. Komedia
- 5 B. Inne gatunki
- 6. Tak zwane kino niezależne
- BIBLIOGRAFIA
- INDEKS NAZWISK
- INDEKS FILMÓW
- WYKAZ STOSOWANYCH SKRÓTÓW
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
Notka biograficzna:
Lubelski, Tadeusz
Tadeusz Lubelski, właśc. Karol Tadeusz Lubelski – polski teoretyk i historyk filmu, krytyk filmowy i tłumacz specjalizujący się w historii kinematografii polskiej i francuskiej, profesor nauk humanistycznych, członek Europejskiej Akademii Filmowej. Od 1994 zastępca redaktora naczelnego miesięcznika "Kino", w latach 1995–2001 dyrektor programowy Krakowskiego Festiwalu Filmowego, w latach 2008–2012 dyrektor Instytutu Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor i redaktor szeregu publikacji, w tym pierwszej polskiej tematycznej "Encyklopedii kina" oraz rozległej i kompleksowej [>>]