Przejdź do menu Przejdź do Zawartości strony Przejdź do Stopki
_

Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy MOKOTÓW m.st. Warszawy

#




Wierszyki drogowskazy do utrwalania wymowy i pisowni głosek - Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy
Okładka książki Wierszyki drogowskazy do utrwalania wymowy i pisowni głosek : t, d, n, ń, j, l, r / Monika Lubina ; [ilustracje Piotr Olszówka].
Okładka pozycji Wierszyki drogowskazy do utrwalania wymowy i pisowni głosek : t, d, n, ń, j, l, r

Wierszyki drogowskazy do utrwalania wymowy i pisowni głosek : t, d, n, ń, j, l, r

Autor: Lubina, Monika.




Wierszyki drogowskazy stanowią drugą część cyklu wierszyków do utrwalania wymowy i zapisu głosek. Poświęcone są utrwaleniu prawidłowej artykulacji i zapisu głosek: [t], [d], [n], [ń], [j], [l] oraz przygotowaniu dziecka do prawidłowej wymowy głoski [r]. Choć na rynku jest wiele publikacji dotyczących głoski [r], książeczka przedstawia zagadnienie w szerszej perspektywie.Droga do "królowej

głosek" (nazwijmy ją Reginą) jest długa i żmudna. Zamiast ryzykować pójście na skróty i pobłądzenie, lepiej wybrać sprawdzony szlak, w którym pomogą inne głoski. Uniknie się wtedy poczucia zniechęcenia wynikającego z nieudanych prób i sprawi, że dziecko będzie odczuwać satysfakcję ze zbliżania się do celu. W utrwalaniu głoski [r] pomoże dziecku ponad 30 wierszyków uporządkowanych zgodnie z zasadami prowadzenia terapii logopedycznej tej głoski.Wierszyki wyróżnia czystość fonetyczna, tzn. takie opracowanie materiału, by wymowa wierszy przychodziła naturalnie, bez zmagania się z kilkoma trudnościami naraz. Pomocą dla dziecka są też "obrazkowe głoski" zamieszczone na końcu książki, zilustrowane wcześniej wierszami i załączonymi do nich obrazkami, które odnoszą się do dźwięków z otoczenia. Przy poznawaniu oznaczeń literowych głosek współcześnie zaleca się zapoznanie dziecka ze wszystkimi literami, co znacznie ułatwi naukę czytania.Wskazówki logopedyczne:• Wskazane jest zachowanie kolejności wierszyków, zostały one bowiem ułożone zgodnie z naturalnym rozwojem mowy. Jedynie Wycieczka do ń zwraca głównie uwagę na zagadnienia związane z zapisem (najtrudniejszym w tej części).• Nie należy ćwiczyć wierszyków z głoską nieosiągalną dla dziecka. W ramach przygotowania do wymowy głoski [r] (którą dziecko opanowuje ok. 5.-6. roku życia) warto rozpocząć ćwiczenia od głosek [t], [d], [n], [l], następnie "przerobić" głoski [sz], [ż], [cz], [dż] zawarte w Niepoważnych wierszykach (3 część cyklu), a dopiero później rozpoczynać ćwiczenia z głoską [r] (o ile głoska ta nie pojawi się w międzyczasie).Literę d na końcu wyrazu lub w otoczeniu spółgłosek bezdźwięcznych czytamy bezdźwięcznie, np. "miód, głód, lód" czytamy jako "mjut, głut, lut", literę i między spółgłoską a samogłoską czytamy jako [j], np. "biały kwiat" czytamy jako "bjały kfjat". Litery ą oraz ę przed literami oznaczającymi głoski [ć], [dź] czytamy jako [oń], [eń] np. "piąć się, pięć" czytamy jako "pjońć śę, pjeńć".W tym miejscu chcę wyrazić podziękowanie prof. Bronisławowi Rocławskiemu, pani Joannie Trzaskalik oraz pani Katarzynie Węsierskiej za przekazaną wiedzę z zakresu logopedii i zainspirowanie mnie światem głosek.Mam nadzieję, że te krótkie, zabawnie zilustrowane wierszyki będą przez dzieci chętnie czytane, a dla rodziców, logopedów, glottodydaktyków i nauczycieli stanowić będą pożyteczną pomoc.Autorka

Zobacz pełny opis
Informacje o pozycji
Odpowiedzialność:Monika Lubina ; [ilustracje Piotr Olszówka].
Hasła:2001-
Język polski - wymowa
Ćwiczenia i zadania
Poezja dziecięca polska - 21 w.
Adres wydawniczy:Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2015.
Opis fizyczny:56, [1] s. : il. ; 24 cm.
Uwagi:Bibliogr. s. 57.
Powiązane zestawienia:Logopedia
Skocz do:Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki
Dodaj recenzje, komentarz




Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):


(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

MBdDiM nr XXXI
ul. Tyniecka 40a
tel. 22 646 46 49

Sygnatura: Sala dolna: 37
Numer inw.: 8885
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów




Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki:


Okładka książki  Ciało słowotwórczo-frazeologiczne  1Okładka książki  Niepoważne wierszyki do utrwalania wymowy i pisowni głosek: ś, ź, ć, dź, s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż  2Okładka książki  Wierszyki dźwięczne i ciche : do utrwalania wymowy i pisowni głosek : a, e, i, o, u, y, ę, ą, m, n, ł, w, b, d, g, f, p, t, k, ch  3




Komentarze i rezencje

Recenzje pozycji

Opinię możesz wyrazić po zalogowaniu się na swoje Konto Czytelnika.




Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy