Pogranicze kultur : percepcja "własnego regionu" przez uczniów a edukacja regionalna
Autor: Awramiuk, Alina.
Praca dotyczy obowiązującej obecnie podstawy programowej, zwracając uwagę na to, że zupełnie co innego własną okolicą, regionem, otoczeniem nazywają dzieci, a zupełnie co innego - autorzy programów i podręczników do geografii i przyrody. Praca obejmuje, co prawda, nie całą Polskę, ale jeden region, wiele z tych wniosków jednak z pewnością można rozszerzyć na resztę naszego kraju. Rząd zapowiada zmiany, mają ruszyć nowe programy, powstać nowe podręczniki etc. Jest zatem szansa, że ich autorzy bardzo skorzystają z tej pracy.
Odpowiedzialność: | Alina Awramiuk. | ||||||
Hasła: | 2001- Edukacja regionalna - Polska Regionalizm - socjologia - Polska - 21 w. Świadomość społeczna - Polska - 21 w. Uczniowie - socjologia - Polska - 21 w. Podlaskie, województwo - socjologia | ||||||
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2009. | ||||||
Opis fizyczny: | 198 s. : il. (w tym kolor.) ; 24 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 189-195. | Powiązane zestawienia: | Edukacja regionalna | Regionalizm – socjologia Świadomość społeczna Uczniowie – socjologia Podlaskie, województwo Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
- 1. Wstęp
- 1.1. Wyjaśnienie najważniejszych terminów
- 1.2. Cel i przedmiot badań oraz hipotezy badawcze
- 1.3. Metody badawcze
- 1.3.1. Badania sondażowe wśród uczniów
- 1.3.2. Analiza dokumentów
- 1.4. Literatura przedmiotu
- 2. Koncepcja regionu w naukach geograficznych
- 2.1. Definicje regionu oraz najważniejsze podejścia badawcze
- 2.1.1. Ewolucja koncepcji regionu w geografii
- 2.2. Pojęcie regionu w dydaktyce geografii
- 2.2.1. Region naturalny a region sztuczny
- 2.2.2. Koncepcja "własnego regionu" w edukacji regionalnej
- 3. Percepcja środowiska w badaniach geograficznych
- 3.1. Geneza badań nad percepcją środowiska
- 3.2.Kluczowe pojęcia - percepcja środowiska, wyobrażenia środowiskowe, mapy wyobrażeniowe
- 3.2.1. Wyobrażenia środowiskowe: ich postacie i źródła
- 3.2.2. Mapy wyobrażeniowe - charakterystyka i metody badań
- 3.3. Kierunki badań i główne problemy badawcze
- 3.4. Badania percepcji środowiska przez dzieci
- 4. Charakterystyka obszaru badań oraz badanej grupy uczniów
- 4.1.Podlasie - pogranicze religijno-narodowościowe. Specyfika obszaru badań
- 4.2. Szkolnictwo dla mniejszości białoruskiej na Podlasiu
- 4.2.1. Szkoły, w których prowadzono badania sondażowe
- 4.3. Charakterystyka statystyczna badanej grupy uczniów
- 4.3.1. Udział uczniów szkół miejskich i wiejskich
- 4.3.2. Udział dziewcząt
- 4.3.3. Miejsce zamieszkania uczniów
- 5. Percepcja "własnego regionu" przez uczniów województwa podlaskiego
- 5.1. Percepcja najbliższej okolicy przez uczniów
- 5.1.1. Najbliższa okolica w wyobrażeniach uczniów - analiza map wyobrażeniowych
- 5.1.2. Miejsca lubiane i nielubiane oraz miejsca "znaczące"
- 5.2. "Obszar poznania" wychodzący poza miejscowość zamieszkania
- 5.2.1. "Obszar poznania" uczniów szkól wiejskich
- 5.2.2."Obszar poznania" uczniów z miasta średniej wielkości (Bielsk Podlaski)
- 5.2.3. Obszar poznania uczniów z dużego miasta (Białystok)
- 5.3.Pojęcie "własnego regionu" w rozumieniu uczniów
- 5.3.1."Własny region" w rozumieniu uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i licealnych. Analiza odpowiedzi uczniów według poziomów kształcenia
- 5.3.2. "Własny region" w rozumieniu uczniów z miejscowości różnej wielkości
- 5.3.3. Plany uczniów na przyszłość względem "własnego regionu"
- 6. "Własny region" w programach nauczania i podręcznikach szkolnych
- 6.1."Własny region" w podstawie programowej kształcenia ogólnego według etapów
- edukacji
- 6.1.1. Podstawa programowa nauczania przyrody w szkole podstawowej
- 6.1.2. Podstawa programowa nauczania geografii w gimnazjum
- 6.1.3. Podstawa programowa nauczania geografii w szkołach
- ponadgimnazjalnych
- 6.1.4.Podstawa programowa ścieżki edukacyjnej: Edukacja regionalna - dziedzictw kulturowe w regionie
- 6.2."Własny region" w wybranych programach nauczania i podręcznikach szkolnych
- 6.2.1."Własny region" w programach nauczania i podręcznikach do przyrody - szkoła podstawowa
- 6.2.2."Własny region" w programach nauczania i podręcznikach do geografii - gimnazjum
- 6.2.3."Własny region" w programach nauczania i podręcznikach do geografii - liceum ogólnokształcące
- 7."Własny region" w wyobrażeniach uczniów oraz w rozumieniu autorów
- podręczników szkolnych do przyrody i geografii
- 7.1.Okolica zamieszkania w wyobrażeniach uczniów oraz w rozumieniu autorów
- podręczników
- 7.1.1. Okolica w wyobrażeniach uczniów
- 7.1.2. Okolica w rozumieniu autorów podręczników
- 7.2. Okolica miejscowości w wyobrażeniach uczniów oraz autorów podręczników
- 7.2.1. Okolica miejscowości w wyobrażeniach uczniów
- 7.2.2. Okolica miejscowości i miejsca zamieszkania w rozumieniu autorów podręczników
- 7.3. "Własny region" w rozumieniu uczniów oraz autorów podręczników
- 7.3.1. "Własny region" w rozumieniu uczniów
- 7.3.2. Region w rozumieniu autorów podręczników
- 8. Zakończenie
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)