Wielowymiarowość przestrzeni życia współczesnego dziecka
Świat każdej jednostki - pisał Kurt Lewin - jest dynamiczną przestrzenią życia, obejmującą stany rzeczy oraz dążenia, cele, aspiracje, zachowania człowieka. Przestrzeń oznacza ogół dynamicznych stosunków między siłami działającymi w jednostce i poza nią, w środowisku, do którego jest ona włączona w sposób aktywny. Przestrzeń życia dziecka, przyjmując orientację
humanistyczną, określić można jako pole psychofizyczne, które tworzą ludzie i ich otoczenie. Jest to zatem przestrzeń fizyczna (środowiskowa) - materialna część otoczenia i przestrzeń mentalna kształtowana przez świadomość poszczególnych osób, ich myśli, przeżycia, doświadczenia, relacje, zachowania, uznawane wartości symboliczne. Od najmłodszych lat dziecko uczy się rozpoznawać różne przestrzenie, poruszać się w nich, odkrywać ich cechy, właściwości, różne wymiary. Wzrasta ono na przecięciu różnorodnych przestrzeni o bardzo zróżnicowanym charakterze, wymowie społecznej, moralnej, emocjonalnej. Dzisiaj przestrzeń życia dziecka cechuje ogromna złożoność, zmienność jej struktury, nasycenie wielością bodźców, wpływów, oddziaływań. Zmienia się i równocześnie poszerza się codzienna przestrzeń życia dziecka, wyznaczona rodzajem kontaktów społecznych, pojawiającymi się nowymi źródłami kształtującymi dziecięce doświadczenia, przeżycia. Zmiany powstające w wyniku procesów globalizacji, rodzimej transformacji, ponowoczesności, zachodzące w obrębie każdej z przestrzeni życia dziecka, stają się asumptem do formułowania pytań o to, kim jest dziecko, w jakich warunkach wzrasta, jakie możliwości stwarza mu przestrzeń edukacyjna, medialna, rodzinna? Na wiele z nich autorzy poszczególnych tekstów próbują odpowiedzieć, odwołując się do analiz własnych, badań teoretycznych i empirycznych, podejmując próbę ukazania dziecka w różnych przestrzeniach jego życia, w kontekście nowych możliwości rozwojowych, edukacyjnych, ale także niepokojących zjawisk czy wielorakich współczesnych zagrożeń. Książkę tworzą trzy części, merytorycznie ze sobą powiązane, poprzedzone wstępem a kończące się informacją o Autorach poszczególnych rozdziałów.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | pod red. Jadwigi Izdebskiej i Joanny Szymanowskiej. | ||||
Hasła: | Dziecko - socjologia - Polska - od 1989 r. | ||||
Adres wydawniczy: | Białystok : Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, 2009. | ||||
Opis fizyczny: | 408 s. : il. ; 21 cm. Powiązane zestawienia: | Dziecko - socjologia | Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
Wyp. Nr 20
ul. Żuławskiego 4/6
tel. 22 627 42 22
Sygnatura: Czytelnia: 316
Numer inw.: 71877
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 49.135
Numer inw.: 49135
Dostępność: tylko na miejscu