Matematyczna edukacja wczesnoszkolna : teoria i praktyka
W książce przedstawione zostały - systematycznie i klarownie - najważniejsze zagadnienia edukacji matematycznej dzieci w wieku od przedszkola po klasę VI szkoły podstawowej.Dla nauczycieli klas I-III szczególnie ważne jest to, że opisane w tej pozycji prawidłowości dotyczące skutecznego uczenia się matematyki i przechodzenia dzieci na coraz wyższe poziomy rozumienia stosują się zarówno przy doskonaleniu tradycyjnego
nauczania w systemie klasowo-lekcyjnym, jak i w tych grupach, w których nauczyciele zostawiają dzieciom większą swobodę i wspierają je w samodzielnej działalności matematycznej.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Zbigniew Semadeni, Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Gustaw Treliński, Beata Bugajska-Jaszczołt, Monika Czajkowska. | ||||||
Hasła: | Matematyka - nauczanie początkowe - metody Podręczniki akademickie | ||||||
Adres wydawniczy: | Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2015. | ||||||
Opis fizyczny: | 286 s. : il. ; 24 cm. Uwagi: | Bibliogr. przy rozdz. Indeksy. | Przeznaczenie: | Dla wykładowców, studentów, nauczycieli klas I-III i rodziców. | Dla wykładowców, studentów, nauczycieli klas I-III i rodziców. Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
- Rozdział 1
- Zbigniew Semadeni
- Matematyka w edukacji początkowej - podejście konstruktywistyczne
- 1.1. Cele edukacji matematycznej w klasach początkowych
- 1.2. Konstruktywizm
- 1.3. Behawioryzm
- 1.4. Zasada właściwego ukierunkowania
- 1.5. Sytuacje problemowe przy wprowadzeniu nowego zagadnienia
- 1.6. Strefa najbliższego rozwoju
- 1.7. Reprezentacje enaktywne, ikoniczne i symboliczne
- 1.8. Środki manipulacyjne i inne środki dydaktyczne
- 1.9. Czy matematykę mogą opanować tylko specjalnie uzdolnieni uczniowie?
- 1.10. Równoliczność zbiorów, liczenie przedmiotów i stałość liczby kardynalnej
- 1.11. Operacyjne ujęcie liczb porządkowych
- 1.12. Aspekty liczby naturalnej
- 1.13. Kwestie terminologiczne: liczenie, obliczenia, wielkości, liczby i cyfry
- 1.14. Rachowanie na palcach
- 1.15. Pojęciowe i rachunkowe opanowywanie dodawania
- 1.16. Pojęciowe i rachunkowe opanowywanie odejmowania
- 1.17. Różne sposoby rozwiązywania zadań i wykonywania obliczeń
- 1.18. Pojęciowe i rachunkowe opanowywanie mnożenia
- 1.19. Pojęciowe i rachunkowe opanowywanie dzielenia
- 1.20. Własności działań.
- Kolejność wykonywania działań w wyrażeniach złożonych
- 1.21. Algorytmy
- 1.22. Matematyzacja i zadania tekstowe
- 1.23. Addytywne jednodziałaniowe dynamiczne zadania tekstowe i równania
- 1.24. Zadania na porównywanie różnicowe i na porównywanie ilorazowe
- 1.25. Zadania tekstowe złożone
- 1.26. Początki klasyfikowania
- 1.27. Kształty i figury geometryczne
- 1.28. Symetrie, ornamenty i rytmy
- 1.29. Pomiary długości, ilości płynu, masy i czasu
- 1.30. Egocentryzm dziecka przedszkolnego
- 1.31. Sytuacje typu góra-dół w orientacji przestrzennej
- 1.32. Sytuacje typu lewa-prawa w orientacji przestrzennej
- 1.33. Integrowanie matematyki z innymi dziedzinami
- 1.34. Uwagi końcowe
- Bibliografia
- Rozdział 2
- Edyta Gruszczyk-Kołczyńska
- Dzieci matematycznie uzdolnione: wyniki badań, interpretacje, wnioski
- 2.1. Wstęp
- 2.2. O badaniach, które spowodowały zmianę poglądów
- odnośnie występowania uzdolnień matematycznych u dzieci
- 2.3. Cechy umysłu dzieci matematycznie uzdolnionych
- 2.4. O konstruowaniu narzędzi do rozpoznawania
- uzdolnień matematycznych u dzieci
- 2.5. Dzieci, które wiedzą i potrafią znacząco mniej od rówieśników
- 2.6. Dzieci o zróżnicowanych kompetencjach i dzieci matematycznie
- uzdolnione
- 2.7. Dzieci wybitnie uzdolnione matematycznie
- 2.8. Dlaczego już po kilku miesiącach nauki w klasie I
- znacząco mniej dzieci manifestuje swoje uzdolnienia matematyczne
- 2.9. Co nauczyciele sądzą o uzdolnionych matematycznie dzieciach
- i dlaczego mylą się w ocenie ich możliwości umysłowych
- 2.10. Okresy krytyczne w rozwijaniu uzdolnień matematycznych
- 2.11. Czy dorosły nieposiadający matematycznego wykształcenia
- może skutecznie rozwijać uzdolnienia matematyczne dzieci?
- 2.12. Argumenty przemawiające za tym, aby rozpoznawać uzdolnienia
- matematyczne już u starszych przedszkolaków
- 2.13. Krótka charakterystyka nauczycielskiej diagnozy rozpoznawania
- uzdolnień matematycznych u starszych przedszkolaków
- 2.14. Krótko o pierwszym segmencie nauczycielskiej diagnozy
- 2.15. Kilka uwag interpretacyjnych
- 2.16. Krótko o drugim segmencie diagnozy nauczycielskiej
- 2.17. Interpretacje, wnioskowanie o uzdolnieniach matematycznych
- 2.18. Działania zmierzające do zmiany na lepsze
- losów dzieci uzdolnionych matematycznie
- Bibliografia
- Rozdział 3
- Gustaw Treliński
- Integracja nauczania - uwarunkowania, praktyka
- 3.1. Wstęp
- 3.2. Teoria a praktyka integrowania nauczania
- 3.3. Sytuacje dydaktyczne jako podstawowa forma organizacji pracy dzieci
- 3.4. Refleksja nad zadaniem i jego rozwiązaniem
- 3.5. Zakończenie
- Bibliografia
- Rozdział 4
- Beata Bugajska-Jaszczołt, Monika Czajkowska
- Nabywanie i doskonalenie matematycznych umiejętności złożonych
- w klasach I-III
- 4.1. Umiejętności złożone jako kluczowe umiejętności matematyczne
- 4.2. Kształtowanie umiejętności złożonych na etapie przedszkolnym
- 4.3. Kształtowanie umiejętności złożonych na etapie wczesnoszkolnym
- 4.4. Styl nauczania a rozwijanie umiejętności złożonych
- 4.5. Przykłady zadań matematycznych sprzyjających rozwijaniu umiejętności
- złożonych
- 4.6. Zakończenie
- Bibliografia
- Rozdział 5
- Beata Bugajska-Jaszczołt, Monika Czajkowska
- Zadania niestandardowe w teorii i praktyce nauczania
- w klasach I-III
- 5.1. Zadanie matematyczne
- 5.2. Charakterystyka zadań nietypowych
- 5.3. Znaczenie zadań nietypowych w edukacji matematycznej
- 5.4. Zadania nietypowe w podręcznikach szkolnych
- 5.5. Zadania nietypowe w badaniach ogólnopolskich
- 5.6. Badania własne w zakresie diagnozowania poziomu umiejętności
- rozwiązywania zadań o nietypowej strukturze informacj i
- 5.7. Podsumowanie
- Bibliografia
- Skorowidz rzeczowy
- Skorowidz nazwisk
- Informacje o Autorach
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)