Fałda, Leibnitz a barok
Tyt. oryg.;: "Pli : Leibniz et le baroque".
Autor: Deleuze, Gilles
Jedna z ostatnich książek Gilles’a Deleuze’a to fascynujące opracowanie filozofii Leibniza, napisane z oryginalnej perspektywy i wciąż zaskakujące bogactwem poruszanych wątków i wyprodukowanych pojęć. Tytułowego pojęcia "fałdy", Deleuze użył w swoim odczytaniu barokowego myśliciela, by podsumować własną filozofię bytu. Dusze, dzieła sztuki, ciała i psychiki nie są
niezależnymi istotami, lecz wszystkie egzystują na tej samej płaszczyźnie immanencji, wpływając na siebie, będąc efektami relacji sił. Fałda to zakrzywienie tej płaszczyzny oddziaływań i intensywności, pofałdowanie samej materii, w wyniku którego powstają byty i podmioty - a także dzieła sztuki, piękno obrazów i harmonia muzyki. Nawiązując do barokowych koncepcji poezji, matematyki, psychologii i estetyki, a także do filozofii współczesnej, Deleuze zagłębia się w Leibnizjańską filozofię monad, wydobywając z niej idee, które i dziś są w stanie poruszyć nasze myślenie.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Gilles Deleuze ; przekł. Mateusz Janik, Sławomir Królak. | ||||||||
Hasła: | Leibniz, Gottfried Wilhelm - (1646-1716) 1601-1700 1701-1800 Filozofia - historia - Niemcy - 17-18 w. | ||||||||
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014. | ||||||||
Opis fizyczny: | 323, [1] s. : il. ; 19 cm. Uwagi: | Tyt. oryg.: "Le Pli : Leibniz et le baroque" 1988. Bibliogr. G. W. Leibniza s. 321. | Powiązane zestawienia: | Filozofia – historia | Niemcy Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 53.868
Numer inw.: 53868
Dostępność: tylko na miejscu
Notka biograficzna:
Deleuze, Gilles
Gilles Deleuze ur. 18 stycznia 1925 w Paryżu, zm. 4 listopada 1995 w Paryżu – filozof francuski . Jest często utożsamiany z nie-Heglowską filozofią różnicy, która przypomina myśl Jacques’a Derridy. Jednak Deleuzjanska inspiracja płynęła bardziej od Nietzschego aniżeli Heideggera, i jego metoda nie jest dekonstrukcją. Deleuze napisał wiele oryginalnych prac w obrębie francuskiej powojennej filozofii odnośnie postaci historycznych, takich jak Hume, Kant, Bergson, Leibniz i Spinoza, zanim zaproponował własną wysoce skomplikowaną i interdyscyplinarną koncepcję obrazu myśli, [>>]