Przechodzenie młodzieży z systemu edukacji na rynek pracy w Polsce : analiza kluczowych pojęć dotyczących rynku pracy u młodzieży
Autor: Rożnowski, Bohdan
Monografia, którą oddaję w ręce czytelnika, poświęcona jest jednemu z najbardziej fascynujących dla psychologa momentów życia ludzkiego. Można nazwać to wejściem w dorosłość, którego osiowym elementem jest samodzielność i podjęcie pracy (Roe, 1956; Erikson, 1963; 1968; Gurney, 1980). Najważniejszą charakterystyką tego procesu jest zerwanie ze światem dzieciństwa - bycia
podporządkowanym rodzicom, zależnym od nich finansowo i przejście do samodzielności finansowej i podejmowania nowych ról rodzinnych i społecznych, bazujących na samodzielności: ojca, matki, współpracownika, domownika, obywatela itp. (Super, 1980).Kluczowym elementem tego przejścia jest osiągnięcie samodzielności finansowej dzięki podjęciu pracy zarobkowej i jej utrzymaniu w dłuższej perspektywie czasowej (Bolles, 1993; Trunk, 2008). Posiadanie stałego wynagrodzenia - regularnie wpływających na konto własnych pieniędzy - pozwala na wyprowadzenie się z domu, założenie własnej rodziny, realizację hobby itp. Dlatego często młodzi ludzie przeceniają znaczenie wynagrodzenia przy wyborze zawodu.Podjęcie pierwszej pracy pociąga za sobą istotne zmiany w życiu młodego człowieka. Należą do nich poświęcenie się wyłącznie pracy i awansowaniu w hierarchii organizacyjnej, a co za tym idzie - mniej czasu na kontakty z przyjaciółmi i realizację własnego hobby (Trunk, 2008), a także utrata złudzeń dotyczących pracy (Bolles, 1993) i związana z tym częsta zmiana miejsc pracy (Trunk, 2008). Do 32. roku życia ludzie w Ameryce zmieniają pracę aż osiem razy. W Polsce zjawisko to też już można zaobserwować. Wyraźnie "ciasteczko" za szybką jest bardziej atrakcyjne, niż gdy się je zjada - praca przed jej codziennym wykonywaniem wydaje się bardziej pociągająca. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest słabe przygotowanie do nowej sytuacji, fiksacja na wynagrodzeniu przy wyborze zawodu i niepewność co do przyszłości. Młodym ludziom brakuje użytecznych kategorii do gromadzenia i porządkowania informacji o rynku pracy i samej pracy (Bolles, 1993). ze Wstępu
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Bohdan Rożnowski ; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Nauk Społecznych. Katedra Psychologii Organizacji i Zarządzania. | ||||||||
Hasła: | 2001- Aspiracje edukacyjne - Polska - 21 w. Aspiracje zawodowe - Polska - 21 w. Młodzież - praca - psychologia Młodzież - praca - socjologia Młodzież - praca - Polska - 21 w. Poznanie - psychologia Samodzielność (psychol.) | ||||||||
Adres wydawniczy: | Lublin : Wydawnictwo KUL, 2009. | ||||||||
Opis fizyczny: | 281 s. : il. (w tym kolor.) ; 24 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 255-281. | Powiązane zestawienia: | Aspiracje zawodowe | Młodzież - praca Poznanie - psychologia Samodzielność (psychol.) Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 48.810
Numer inw.: 48810
Dostępność: tylko na miejscu