Od milczenia do zamilknięcia : rosyjska proza kobieca na początku XX wieku : wybrane aspekty
Tyt. grzbiet.: "Rosyjska proza kobieca na początku XX wieku ".
Autor: Studziżba-Komisaruk, Ewa.
Badacze literatury rosyjskiej przełomu wieków XIX i XX przywołują zwykle dorobek poetek (Mirry Łochwickiej, Zinaidy Gippius, Anny Achmatowej, Mariny Cwietajewej i wielu innych), natomiast proza kobieca jest albo pomijana milczeniem, albo ograniczona do kilku dyżurnych nazwisk (zwykle Gippius i Zinowjewej-Annibał). Znakomita, kompetentnie napisana rozprawa Ewy Komisaruk znacznie poszerza tradycyjny horyzont badawczy i wydobywa z mroku czytelniczego zapomnienia i
literaturoznawczej niepamięci pisarki i teksty, którymi żyła ówczesna Rosja. To Nagrodska, Sanżar, Wierbicka mówiły w imieniu kobiet do kobiet, to one antycypowały i towarzyszyły narodzinom dwudziestowiecznego ruchu feministycznego. Bez nich- teraz, po lekturze "Od milczenia do zamilknięcia", jestem tego pewien - nasza wiedza o epoce była niekompletna. Nie stworzyły one wprawdzie arcydzieł na miarę liryki Achmatowej czy Cwietajewej (było im bliżej, jak przekonuje Autorka, do powieści popularnej), ale zapisały ważny rozdział w dziejach - nie tylko kobiecej - prozy rosyjskiej. Fragment recenzji prof. dr. hab. Tadeusza Klimowicza
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Ewa Komisaruk. | ||||||
Seria: | Acta Universitatis Wratislaviensis, no 3144 | ||||||
Hasła: | 1901-2000 Płeć - w literaturze rosyjskiej Literatura kobieca - historia - 20 w. - Rosja Proza rosyjska - tematyka - 20 w. | ||||||
Adres wydawniczy: | Wrocław : Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2009. | ||||||
Opis fizyczny: | 310, [1] s. ; 23 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 281-298. Indeks. Tekst częśc. ros. Streszcz. ang. | Powiązane zestawienia: | Literatura kobieca | Płeć - w literaturze Proza rosyjska Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 48698
Numer inw.: 48698
Dostępność: tylko na miejscu