Modele biznesu w internecie : teoria i studia przypadków polskich firm
Pierwsza książka przedstawiająca modele biznesu firm działających na polskim rynku internetowym. Uwzględniono w niej firmy o zróżnicowanym charakterze - od startupów po koncerny, od firm mniej znanych po flagowe przedsięwzięcia e-biznesu.
Modele biznesu były analizowane z różnych perspektyw - mediów społecznościowych, innowacji popytowych czy konfliktu społecznego. Omówiono modele e-biznesu wykorzystywane m.in.
przez Allegro, Bank Pomysłów BZ WBK, Agorę, Salon24.pl oraz startupy modowe.
W publikacji przedstawiono różne podejścia do analizy modeli biznesu, ponadto opisano zależności między modelem biznesu a przewagą konkurencyjną oraz wpływ uwarunkowań gospodarki cyfrowej na strategie firm. Wyjątkowa jest analiza platform wielostronnych, które dotychczas w polskiej literaturze przedmiotu nie zostały odpowiednio opisane.
Publikacja stanowi bogate źródło wiedzy dla menedżerów i specjalistów odpowiedzialnych za wykorzystanie internetu w modelach biznesu firm. Przydatna będzie również dla studentów, doktorantów i kadry akademickiej zajmującej się e-biznesem, marketingiem lub zarządzaniem.
Odpowiedzialność: | red. nauk. Tymoteusz Doligalski. | ||||||
Hasła: | Handel elektroniczny - Polska Przedsiębiorstwo - organizacja - Polska | ||||||
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014. | ||||||
Opis fizyczny: | 218 s. : il. ; 24 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 207-218. | Powiązane zestawienia: | Przedsiębiorstwo | Handel elektroniczny Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
- Rozdział 1. Model biznesu z perspektywy ogólnej teorii systemów
- (Tymoteusz Doligalski)
- 1.1. Wstęp
- 1.2. Istota teorii systemów i podejścia systemowego
- 1.3. Pojęcie systemu
- 1.4. Właściwości firm jako systemów
- 1.5. Pojęcie modelu biznesu
- 1.6. Model biznesu a strategia
- 1.7. Podsumowanie
- Rozdział 2. Przewaga konkurencyjna a modele biznesu (Ewa Wielgórska)
- 2.1. Przewaga konkurencyjna - czym jest i dlaczego jest istotna?
- 2.2. Ocena przewagi konkurencyjnej
- 2.2.1. Uwagi ogólne
- 2.2.2. Osiąganie przewagi konkurencyjnej na poziomie firmy
- 2.2.3. Osiąganie przewagi konkurencyjnej we współpracy
- z innymi firmami
- 2.2.4. Uwarunkowania konkurowania wynikające z otoczenia
- 2.3. Trwałość przewagi konkurencyjnej
- 2.4. Podsumowanie
- Rozdział 3. Ekonomiczne uwarunkowania modeli biznesu w internecie
- (Grzegorz Sobiecki)
- 3.1. Wstęp
- 3.2. Uwarunkowania produkcji w gospodarce internetowej
- 3.2.1. Dobra materialne
- 3.2.2. Dobra cyfrowe
- 3.2.3. Cyfrowe dobra publiczne, prywatne, klubowe i wspólne w internecie
- 3.2.4. Ewolucja modelu produkcyjnego
- 3.2.5. Korzyści skali i zakresu
- 3.2.6. Efekty zewnętrzne, efekty sieciowe i teoria platform
- 3.2.7. Indywidualizacja produkcji i efekt długiego ogona
- 3.2.8. Prosumeryzacja
- 3.2.9. Ceny
- 3.3. Uwarunkowania wynikające z kosztów transakcyjnych na rynkach wirtualnych
- 3.3.1. Uwagi ogólne
- 3.3.2. Rynki wirtualne
- 3.3.3. Koszty transakcyjne
- 3.3.4. Transparentność rynków i asymetria informacji
- 3.3.5. Rynki a formy konkurencji
- 3.4. Podsumowanie
- Rozdział 4. Podejścia do analizy modeli biznesu (Tymoteusz Doligalski)
- 4.1. Wstęp
- 4.2. Analiza dynamiki systemowej
- 4.3. Model delta. Podejście Haxa i Wilde�?a II
- 4.4. Model Amita i Zotta
- 4.5. Szablon Osterwaldera i Pigneura
- 4.6. Podsumowanie
- Rozdział 5. Model biznesu firm mediowych w Polsce.
- Perspektywa sprzężeń (Ewa Wielgórska)
- 5.1. Wstęp
- 5.2. Branża mediowa - wyzwania
- 5.3. Model biznesu firm w branży mediowej
- 5.3.1. Uwagi ogólne
- 5.3.2. Wartość dla czytelników
- 5.3.3. Wartość dla reklamodawców
- 5.3.4. Przychody firmy
- 5.3.5. Kapitał ludzki
- 5.4. Sprzężenia zwrotne w modelu biznesu sektora medialnego
- 5.4.1. Korzystne sprzężenia zwrotne
- 5.4.2. Niekorzystne sprzężenia zwrotne
- 5.5. Modele biznesu wybranych firm sektora mediowego w Polsce
- 5.5.1. Ringier Axel Springer Polska (RASP)
- 5.5.2. Gremi Business Communication (dawniej Presspublica)
- 5.5.3. Agora
- 5.6. Uwarunkowania konkurowania w branży mediowej
- 5.7. Podsumowanie
- Rozdział 6. Model biznesu serwisu aukcyjnego i grupy Allegro
- (Mateusz Witek)
- 6.1. Wstęp
- 6.2. Analiza modelu biznesu serwisu aukcyjnego Allegro.pl
- 6.3. Analiza modelu biznesu Grupy Allegro
- 6.4. Podsumowanie
- Rozdział 7. Innowacje popytowe w modelu biznesu na przykładzie banku pomysłów BZ WBK (Wojciech Pander)
- 7.1. Wstęp
- 7.2. Przykłady wykorzystania innowacji popytowych i angażowania społeczności klientów
- 7.3. Analiza przypadku Banku Pomysłów
- 7.4. Dwa spojrzenia - korzyści dla banku i klientów
- 7.5. Konsekwencje wdrożenia Banku Pomysłów
- 7.6. Bank Pomysłów według modelu Amita i Zotta
- 7.6.1. Efektywność
- 7.6.2. Komplementarność
- 7.6.3. Uwięzienie klienta
- 7.6.4. Nowość
- 7.7. Podsumowanie
- Rozdział 8. Media społecznościowe w modelach biznesu startupów
- internetowych na rynku mody (Monika Bartoszek, Dawid Pacha)
- 8.1. Zmiana modelu biznesu na rynku mody w skutek popularyzacji mediów społecznościowych
- 8.2. Sektor startupów modowych wykorzystujących media społecznościowe
- 8.3. Modele biznesu wybranych startupów działających na rynku mody
- 8.3.1. Uwagi ogólne
- 3.3.1. SHOWROOM jako przykład platformy wielostronnej
- 8.3.1. Fun In Design jako przykład współtworzenia wartości z klientem
- 8.3.4. Odkrywanie produktu w serwisach bazujących na social curation
- 8.4. Podsumowanie
- Rozdział 9. Konflikt społeczny w procesie kreowania wartości przedsiębiorstwa - analiza modelu biznesu serwisu internetowego
- Salon24.pl (Grzegorz Guździoł)
- 9.1. Wstęp
- 9.2. Konflikt społeczny w procesie kreowania wartości przedsiębiorstwa
- 9.3. Zarządzanie konfliktem społecznym w procesie kreowania wartości
- 9.4. Charakterystyka serwisu Salon24
- 9.4.1. Uwagi ogólne
- 9.4.2. Struktura serwisu
- 9.4.3. Opiniotwórczość i wizerunek serwisu Salon24
- 9.4.4. Wskaźniki efektywności serwisu
- 9.4.5. Ogólne założenia modelu biznesu serwisu Salon24
- 9.5. Analiza modelu biznesu Salonu24 w ujęciu Alexandra Osterwaldera i Asha Mauryi
- 9.5.1. Uwagi ogólne
- 9.5.2. Segmenty klientów
- 9.5.3. Problem
- 9.5.4. Rozwiązanie
- 9.5.5. Propozycja wartości
- 9.5.6. Kanały
- 9.5.7. Relacje z klientami
- 9.5.8. Strumień przychodów
- 9.5.9. Struktura kosztów
- 9.6. Analiza roli konfliktu w funkcjonowaniu serwisu na przykładzie Salonu24
- 9.7. Podsumowanie
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)