Ochrona konkurencji w działalności platform handlu elektronicznego
Autor: Targański, Bartosz.
Odpowiedzialność: | Bartosz Targański. | ||||||
Seria: | Monografie, | ||||||
Hasła: | Handel elektroniczny - konkurencyjność - kraje Unii Europejskiej Handel elektroniczny - konkurencyjność - Stany Zjednoczone Handel elektroniczny - prawo wspólnotowe europejskie - stan na 2010 r. Handel elektroniczny - prawo - Stany Zjednoczone - stan na 2010 r. Prawo antymonopolowe - prawo wspólnotowe europejskie - stan na 2010 r. Prawo antymonopolowe - Stany Zjednoczone - stan na 2010 r. | ||||||
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2010. | ||||||
Opis fizyczny: | 296, [1] s. : il. ; 21 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 262-282. Indeks. | Powiązane zestawienia: | Handel elektroniczny | Prawo antymonopolowe Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
- Rozdział I. Konkurencja jako kategoria ekonomiczna i przedmiot ochrony prawnej
- 1. Konkurencja i motywy jej ochrony
- 1.1. Pojęcie i istota konkurencji
- 1.2. Ograniczenia konkurencji
- 1.2.1. Praktyki jednostronne - nadużywanie siły rynkowej
- 1.2.2. Praktyki wielostronne - porozumienia przedsiębiorców
- 1.3. Motywy ochrony konkurencji
- 1.3.1. Szkoła harwardzka
- 1.3.2. Szkoła chicagowska
- 2. Podstawy i system instytucjonalny ochrony konkurencji . w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej
- 2.1. Geneza amerykańskiego prawa ochrony konkurencji
- 2.2. Źródła amerykańskiego prawa ochrony konkurencji
- 2.3. Amerykańskie organy ochrony konkurencji
- 2.3.1. Sądy federalne
- 2.3.2. Departament Sprawiedliwości
- 2.3.3. Federalna Komisja Handlu
- 3. Podstawy i system instytucjonalny ochrony konkurencji w Unii Europejskiej
- 3.1. Cele i instrumenty unijnego prawa ochrony konkurencji
- 3.2. Źródła unijnego prawa ochrony konkurencji
- 3.2.1. Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
- 3.2.2. Zasady ogólne prawa unijnego
- 3.2.3. Rozporządzenia i dyrektywy
- 3.2.4. Decyzje
- 3.2.5. Orzecznictwo
- 3.2.6. Akty prawa miękkiego
- 3.3. Rola instytucji unijnych w ochronie konkurencji
- 3.3.1. Rada
- 3.3.2. Komisja Europejska
- 3.3.3. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- 3.3.4. Parlament Europejski
- 4. Ochrona konkurencji w płaszczyźnie międzynarodowej
- 4.1. Współpraca dwustronna w zakresie ochrony konkurencji
- 4.2. Współpraca wielostronna w zakresie ochrony konkurencji
- 4.2.1. OECD
- 4.2.2. UNCTAD
- 4.2.3. WTO
- 4.2.4. ECN
- 4.2.5. ICN
- Rozdział II. Charakterystyka konkurencji w działalności platform handlu elektronicznego
- 1. Terminologia i źródła prawa
- 1.1. Pojęcie handlu elektronicznego
- 1.2. Pojęcie platformy handlu elektronicznego
- 1.3. Platformy handlu elektronicznego jako przedmiot badań
- 1.4. Źródła prawa handlu elektronicznego
- 1.4.1. Akty prawa międzynarodowego
- 1.4.2. Akty prawa Unii Europejskiej
- 2. Koncepcja i działanie platform handlu elektronicznego
- 2.1. Klasyfikacja platform handlu elektronicznego
- 2.1.1. Kryterium zaangażowania w transakcję handlową
- 2.1.2. Kryterium funkcji transakcyjnych
- 2.1.3. Kryterium rynków asortymentowych
- 2.1.4. Kryterium struktury organizacyjno-własnościowej
- 2.2. Sposób korzystania z platform handlu elektronicznego
- 2.3. Korzyści z działalności platform handlu elektronicznego
- 2.4. Rozwój platform handlu elektronicznego
- 2.4.1. Rozwój platform handlu elektronicznego na rynku globalnym
- 2.4.2. Rozwój platform handlu elektronicznego na rynku polskim
- 3. Konkurencja na rynku platform handlu elektronicznego
- 3.1. Specyfika gospodarki cyfrowej
- 3.2. Charakter konkurencji w gospodarce cyfrowej
- 3.2.1. Efekty sieciowe
- 3.2.2. Współpraca konkurentów
- 3.2.3. Globalny zasięg konkurencji
- 3.2.4. Konwergencja branż
- 3.3. Koncepcje ochrony konkurencji w gospodarce cyfrowej
- 3.4. Strategia konkurowania platform handlu elektronicznego
- 3.4.1. Wpływ efektów sieciowych na ewolucję rynku platform handlu elektronicznego
- 3.4.2. Kooperacja jako aktyw strategiczny platform handlu elektronicznego
- 3.4.2.1. Alianse strategiczne platform handlu elektronicznego
- 3.4.2.2. Połączenia platform handlu elektronicznego
- 3.4.3. Struktura rynku platform handlu elektronicznego
- Rozdział III. Siła rynkowa i ryzyko jej nadużywania w działalności platform handlu elektronicznego
- 1. Ochrona prawna przed nadużyciami siły rynkowej
- 1.1. Kategoria nadużywania pozycji dominującej w unijnym prawie ochrony konkurencji
- 1.2. Kategoria monopolizacji w amerykańskim prawie ochrony konkurencji
- 2. Rynki właściwe w działalności platform handlu elektronicznego
- 2.1. Pojęcie rynku właściwego
- 2.2. Rynek produktowy w działalności platform handlu elektronicznego
- 2.2.1. Rynek usług platform handlu elektronicznego
- 2.2.2. Rynek usług platform handlu elektronicznego wyspecjalizowanych asortymentowo
- 2.3. Rynek geograficzny w działalności platform handlu elektronicznego
- 3. Odmowa dostępu do platform handlu elektronicznego
- 3.1. Ocena w świetle unijnego prawa ochrony konkurencji
- 3.1.1. Warunki dostępu do giełd towarowych
- 3.1.2. Warunki dostępu do systemów rezerwacji komputerowej
- 3.1.3. Doktryna urządzenia kluczowego w unijnym prawie ochrony konkurencji
- 3.2. Ocena w świetle amerykańskiego prawa ochrony konkurencji
- 3.3. Platforma handlu elektronicznego jako urządzenie kluczowe
- 4. Praktyki wyłącznościowe w działalności platform handlu elektronicznego
- 4.1. Formy praktyk wyłącznościowych w działalności platform handlu elektronicznego
- 4.2. Wpływ praktyk wyłącznościowych na konkurencję między platformami handlu elektronicznego
- 4.3. Praktyki wyłącznościowe w świetle unijnego prawa ochrony konkurencji
- 4.3.1. Stosowanie rabatów lojalnościowych
- 4.3.2. Wiązanie świadczeń
- 4.4. Praktyki wyłącznościowe w świetle amerykańskiego prawa ochrony konkurencji
- 4.4.1. Stosowanie rabatów lojalnościowych
- 4.4.2. Wiązanie świadczeń
- Rozdział IV. Ryzyko zawarcia porozumień ograniczających konkurencję w działalności platform handlu elektronicznego
- 1. Porozumienia ograniczające konkurencję
- 1.1. Porozumienia przedsiębiorców w świetle unijnego prawa ochrony konkurencji
- 1.2. Porozumienia przedsiębiorców w świetle amerykańskiego prawa ochrony konkurencji
- 2. Wymiana informacji handlowych za pośrednictwem platform handlu elektronicznego
- 2.1. Antykonkurencyjne czynniki wymiany informacji w świetle unijnego prawa ochrony konkurencji
- 2.1.1. Stopień koncentracji rynku
- 2.1.2. Treść informacji
- 2.1.3. Stopień zagregowania informacji
- 2.1.4. Czas
- 2.1.5. Częstotliwość wymiany informacji
- 2.1.6. Zakres odbiorców informacji
- 2.2. Kwalifikacja prawna
- 2.3. Wymiana informacji handlowych w amerykańskim prawie ochrony konkurencji
- 2.4. Rola pośrednika w wymianie informacji
- 2.5. Rodzaje informacji handlowych w działalności platform handlu elektronicznego
- 2.5.1. Informacje o przedsiębiorcach i ich asortymencie
- 2.5.1.1. Informacje umieszczane przez przedsiębiorców
- 2.5.1.2. Informacje zbierane przez operatorów platform
- 2.5.2. Informacje o rynku
- 2.5.3. Informacje wymieniane bezpośrednio między przedsiębiorcami
- 2.6. Ocena informacji wymienianych za pośrednictwem platform handlu elektronicznego
- 2.6.1. Informacje prokonkurencyjne
- 2.6.2. Informacje o podwyższonym ryzyku antykonkurencyjnym
- 3. Łączenie zakupów w działalności platform handlu elektronicznego
- 3.1. Ocena w świetle unijnego prawa ochrony konkurencji
- 3.2. Ocena w świetle amerykańskiego prawa ochrony konkurencji
- 4. Niedozwolone porozumienia uczestników aukcji internetowych
- 4.1. Formy niedozwolonych porozumień w aukcjach internetowych
- 4.2. Czynniki ryzyka zmów w aukcjach internetowych
- 4.3. Zmowy w aukcjach internetowych w świetle unijnego prawa ochrony konkurencji
- 4.4. Ocena w świetle amerykańskiego prawa ochrony konkurencji
- Rozdział V. Przeciwdziałanie praktykom ograniczającym konkurencję w działalności platform handlu elektronicznego
- 1. Wykrywanie ograniczeń konkurencji w działalności platform handlu elektronicznego przez organy ochrony konkurencji
- 1.1. Zbieranie dowodów elektronicznych
- 1.2. Międzynarodowa współpraca w zakresie ochrony konkurencji
- 1.2.1. Współpraca dwustronna organów ochrony konkurencji Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych
- 1.2.2. Współpraca w ramach Europejskiej Sieci Konkurencji
- 1.2.3. Współpraca w ramach Organizacji Współpracy Ekonomicznej i Rozwoju
- 1.2.4. Współpraca w ramach Międzynarodowej Sieci Konkurencji
- 1.2.5. Ocena międzynarodowej współpracy w zakresie ochrony konkurencji
- 2. Rola operatora platformy handlu elektronicznego w zapobieganiu ograniczeniom konkurencji
- 3. Samoregulacja na poziomie branżowym
- 3.1. Prawne znaczenie kodeksów postępowania
- 3.2. Wpływ kodeksów postępowania na handel elektroniczny
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
Wyp. Nr 8
Aleje Niepodległości 19
tel. 22 848 95 87
Sygnatura: Rewersy: 34
Numer inw.: 80733
Dostępność: wypożyczana na 14 dni