Dziecko w świecie zabawy : zabawa i radość w literaturze, muzyce i życiu codziennym
"Zabawa i radość w literaturze, muzyce i życiu codziennym "
Odpowiedzialność: | red. Bronisława Dymara. | ||||||||||||
Seria: | Nauczyciele - Nauczycielom : t. 17 | ||||||||||||
Hasła: | Dzieci Literatura Muzyka Pedagogika zabawy Taniec Umuzykalnianie Zabawa Gry i zabawy literackie Edukacja i pedagogika | ||||||||||||
Adres wydawniczy: | Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2010. | ||||||||||||
Opis fizyczny: | 216 stron : ilustracje ; 24 cm. Uwagi: | Streszczenie angielskie przy częściach. Wstęp także angielski. | Forma gatunek: | Książki. Publikacje popularnonaukowe. | Dziedzina: | Edukacja i pedagogika | Twórcy: | Dymara, Bronisława. Redakcja | Powiązane zestawienia: | Pedagogika zabawy | Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
- Część I. Zabawa, radość i szczęście w literaturze i życiu dzieci, młodzieży, dorosłych
- Rozdział I. Poszukiwanie nowych znaczeń, kontekstów i przestrzeni zabawy
- 1. Zabawa, radość i szczęście jako cel sam w sobie - stan istnienia
- 2. Zabawa a cechy dziecięcości
- 2.1. Przejawianie i wyrażanie uczuć
- 2.2. Specyficzne cechy umysłowości dziecka
- 2.3. Kontakt z rzeczami
- 2.4. Specyfika społecznych kontaktów dziecka
- 2.5. Dziecięce spotkania ze światem przyrody i sztuki
- 2.6. Kod dziecięcego języka jako istotna cecha dziecięcości
- 3. Humor, komizm, śmiech, radość bawienia się i zabawy
- 4. Przestrzenie życia i przestrzenie zabawy
- 5. O dwóch ważnych niedopowiedzeniach w literaturze przedmiotu o zabawie
- Aneks. Śmieszność. Komizm. Humor.
- Aneks. Tekst literacki. Odmiany i sposoby wywoływania komizmu. Komizm języka, sytuacji, postaci
- Rozdział II. Teksty literackie źródłem wiedzy o egzystencjalnych, społeczno-moralnych, estetycznych i poznawczych cechach zabawy
- 1. Czytaj i baw się z nami, czyli różne barwy zabawy w literaturze.
- 2. Zabawa jako stan istnienia i źródło radości dla niezbyt dużych dzieci - śladami książek Marii Kownackiej i Wandy Chotomskiej
- 3. Fikcja, fantazja i rzeczywistość w zabawach inspirowanych książkami Juliana Tuwima i Kornela Makuszyńskiego
- 4. Społeczno-moralne, witalne i hedonistyczne cechy zabaw bohaterów książek Astrid Lindgren
- 5. Żywioł zabawy
- Rozdział III. Radość zabawy w życiu dzieci i młodzieży
- 1. Lekcje, których za mało w naszych szkołach - uczenie się kompleksowe z bliska
- 1.1. Dziecko jako osoba. Uczeń jako człowiek
- 1.2. "Omne trinum perfektum" - co potrójne, to doskonałe - trójdzielna budowa kompleksów
- 1.3. Żywioł radości i zabawy w uczeniu się - nauczaniu kompleksowym
- 1.4. Przestrzenie - obszary współdziałania. Bliżej integracji rzeczywistej
- 1.5. Dominanty działań kompleksowych, czyli sztuka wybierania i odrzucania
- 2. Zabawa i taniec na zajęciach kompleksowych w szkole podstawowej
- 2.1. Rozmyślania nauczyciela
- 2.2. Atmosfera i sztuka projektowania - lekcja projektująca
- 2.3. Bierzemy udział w realizacji kompleksu (3 lekcje)
- 2.4. Bawimy się w teatr
- 2.5. Zakończenie zajęć. Refleksja i samoocena
- 3. Zabawa i taniec na zajęciach kompleksowych w gimnazjum
- 3.1. Rozmyślania nauczyciela i jego asystentów
- 3.2. Projektowanie - stwarzanie sytuacji do swobodnych wypowiedzi
- 3.3. Lekcje ćwiczeniowo-badawcze
- 3.4. Spójrzmy na siebie, oceńmy wyniki naszej pracy
- 3.5. Rozmyślania końcowe, ewaluacja
- 4. Zabawa i taniec na zajęciach kompleksowych w liceum
- 4.1. Myśl o sławie, nie zawsze służy sprawie
- 4.2. Znów o sztuce projektowania
- 4.3. Reportaż z bliska, czyli bogactwo działań realizacyjnych
- 4.4. Wyniki końcowe, nie zawsze typowe
- 4.5. Nagroda wierszem dla wytrwałych w poszukiwaniu radości i szczęścia
- 5. Radość i optymizm jako dar i nadzieja
- Problemy - Poszukiwania - Inspiracje
- Część II. Zabawa, taniec, radość i szczęście w poezji oraz w twórczości dzieci i młodzieży
- Rozdział I. Wokół zabawy, tańca, radości i szczęścia
- 1. W poszukiwaniu szczęścia i radości
- 2. Manifestacja radości i szczęścia - zabawa i taniec w życiu człowieka
- 3. Sposoby wyrażania szczęścia i radości w twórczości - czyli słów kilka o sztuce poetyckiej
- Rozdział II. Poezja o zabawie i tańcu
- 1. Zabawa w poezji dla dorosłych - tytułem wprowadzenia
- 2. Zabawa w poezji dla dzieci
- 3. Wiersze dzieci i młodzieży o zabawie
- 4. Taniec w poezji dla dorosłych i dzieci oraz w wierszach przez dzieci i młodzież tworzonych
- 5. Zabawa i taniec w poezji a droga do radości, szczęścia - uwagi końcowe
- Rozdział III. Uczymy się kompleksowo
- 1. Wstępne spojrzenie na kompleks
- 2. Struktura kompleksu
- 3. Lekcje ćwiczeniowo-badawcze
- 3.1. Wielopostaciowość szczęścia w twórczości poetyckiej
- 3.2. "Kontrast": radość - cierpienie podstawą ludzkiej egzystencji
- 3.3. Zabawa i taniec w literaturze jako stan istnienia, żywioł, forma przejawiania kultury i dialog ze światem
- 3.4. Humor a gra o ludzkie szczęście
- Część III. Zabawa w muzyce pieśni i tańcu
- Rozdział I. Śpiewaj i baw się z nami
- 1. Zabawa w muzycznych działaniach dziecka
- 1.1. Ja, ty, my... czyli o zabawie muzycznej więcej
- 1.2. Rozwój zdolności ogólnych i muzycznych w procesie zabawy
- 1.3. Czynniki wyzwalające i hamujące potrzebę zabawy
- 1.4. Zabawa naturalną potrzebą i cechą dziecięcości
- 1.5. Intersemiotyczny i autokreacyjny charakter zabawy
- 2. Radość muzykowania a sytuacja ucznia i nauczyciela w szkole
- 2.1. Formy muzyczne i rodzaje aktywności wyrażone zabawą
- 2.2. Swobodna i kierowana działalność dziecka zainspirowana zabawą, czyli o nową jakość nauczania muzyki w szkole
- 2.3. Co każdy nauczyciel o zabawie wiedzieć powinien
- 2.4. Gdzie szukać inspiracji do zabawy muzycznej
- 2.5. Zainteresowania czynnikiem wzmagającym potrzebę zabawy
- 3. Systemy nauczania muzyki uwzględniające treści zabawowe
- 3.1. Ruch i zabawa w systemie nauczania Emila Jaquesa-Dalcroze`a oraz Rudolfa Labana
- 3.2. Zabawa wyrażona śpiewem w systemie Zoltana Kodaly?a
- 3.3. Gra na instrumentach ulubionym zajęciem dziecka wg Shinichi Suzuki i Carla Orffa
- 3.4. Zabawa w systemie Edwina Eliasa Gordona przybliżająca dziecko do muzyki
- 3.5. Zintegrowana pedagogika muzyczna specyficznym rodzajem aktywności twórczej dzieci i młodzieży
- 4. Zabawa i zabawowe działania dziecka w rodzinie
- 4.1. Więzi rodzinne i uczuciowe kształtowane przez zabawę
- 4.2. Małe dziecko i dziecięce działania zabawowe (śpiewanki, przytulanki, melobajki, dobranocki, kołysanki)
- 4.3. Zabawy muzyczne w rodzinie
- 4.4. Zabawy przekazywane w rodzinie przez dziadków znakiem tradycji i przeszłości
- 4.5. Zabawy domowe kształtujące więzi rówieśnicze
- 5. Katalog dobrej zabawy w domu, szkole, oraz w grupie rówieśniczej
- Rozdział II. Piosenki, pląsy i tańce dzieci w różnym wieku
- 2.1.Bogactwo motywów i wątków ludycznych w treściach piosenek dziecięcych i pieśni
- 2.2.Muzykujemy i bawimy się dźwiękami
- 2.3.Ruch pląsy i tańce na zajęciach muzycznych dzieci różnych grup wiekowych
- 2.4.Zabawa czynnikiem wzmagającym potrzebę ekspresji muzyczno-ruchowej i poczucie własnej wartości
- 2.5.Uspołeczniająca i wychowawcza rola zabaw muzycznych i tańców
- Rozdział III. Zabawa muzyczna w działaniach twórczych uczniów i studentów - przykładowe kompleksy zajęć
- 3.1.Kompleks zajęć dla młodzieży szkolnej nt. Fryderyk Chopin to wielki ale jeszcze mało znany Polak i muzyk
- 3.2.Kompleks zajęć dla studentów nt. Pieśni, muzyka i tańce różnych epok
- Aneks 1. Przykładowy repertuar pieśniowy zamieszczony w tekście
- Aneks 2. Partytury i opisy działań twórczych uczniów
- Aneks 3. Opisy i układy zabaw tanecznych dla dzieci i młodzieży oraz dorosłych
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)