Podstawy dydaktyki
Autor: Bereźnicki, Franciszek
Odpowiedzialność: | Franciszek Bereźnicki ; [rozdz. II i III oprac. Janina Świrko-Pilipczuk]. | ||||||||
Hasła: | Nauczanie Podręczniki | ||||||||
Adres wydawniczy: | Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2007. | ||||||||
Wydanie: | Wyd. 2. | ||||||||
Opis fizyczny: | 466 s. : il. ; 25 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. [459]-466. | Powiązane zestawienia: | Nauczanie | Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | |
- * I. Przedmiot i zadania dydaktyki kształcenia ogólnego
- 1. Znaczenie i zakres pojęcia dydaktyki
- 2. Dydaktyka ogólna i dydaktyki szczegółowe
- 3. Przedmiot i funkcje dydaktyki
- 4. Podstawowe pojęcia dydaktyczne
- 5. Tendencje w dydaktyce współczesnej
- 6. Metody badań dydaktycznych
- A. Proces badania naukowego
- B. Metody badań dydaktycznych
- C. Techniki badań dydaktycznych
- D. Metody jakościowe w badaniach dydaktycznych
- II. Wartości i cele kształcenia ogólnego
- 1. Wartości i ich związek z celami kształcenia ogólnego
- 1.1. Rola wartości w teorii i praktyce kształcenia
- 1.2. Wartości jako przedmiot badań aksjologii
- 1.3. Pojęcie wartości
- 1.4. Rodzaje i hierarchiczność wartości
- 1.5. Związek wartości z celami kształcenia
- 2. Cele kształcenia ogólnego
- 2.1. Funkcje i istota celów kształcenia
- 2.2. Źródła i podstawy celów kształcenia ogólnego
- 2.3. Podstawy pedagogiczne i koncepcje celów kształcenia ogólnego
- 2.4. Taksonomiczne ujęcie celów kształcenia
- 2.5. Uszczegóławianie celów kształcenia
- 2.6. Znaczenie świadomości celów kształcenia w procesie edukacji
- III. Treści kształcenia ogólnego
- Program i treści kształcenia
- Funkcje, modele, ujęcia i rodzaje programów kształcenia
- Interdyscyplinarne podstawy programów kształcenia
- Kryteria i teorie doboru treści do programów kształcenia
- Autorskie programy kształcenia
- Kanon kształcenia ogólnego
- IV. Proces kształcenia ogólnego
- Podstawy filozoficzne i psychologiczne procesu kształcenia
- Proces kształcenia jako zintegrowany proces nauczania i uczenia się
- Ogniwa procesu kształcenia
- Uświadomienie uczniom celów i zadań kształcenia
- Poznawanie nowych faktów
- Nabywanie nowych pojęć
- Poznawanie prawidłowości i systematyzowanie wiedzy
- Przechodzenie od teorii do praktyki
- Wykonywanie zadań praktyczno-wytwórczych
- Sprawdzanie i ocena osiągnięć
- Integracja procesu nauczania i wychowania
- V. Kształcenie wielostronne
- 1. Przesłanki fizjologiczne i psychologiczne
- 2. Podstawy teorii kształcenia wielostronnego
- 3. Podawanie i przyswajanie wiedzy
- 4. Działalność odkrywcza w szkole
- 5. Eksponowanie i przeżywanie wartości
- 6. Organizowanie i realizowanie działania praktycznego
- VI. Proces samokształcenia
- Pojecie samokształcenia
- Cele samokształcenia
- Wdrażanie do samokształcenia
- VII. Zasady kształcenia
- Pojęcie, geneza i klasyfikacja zasad kształcenia
- Charakterystyka zasad kształcenia
- Realizacja zasad w procesie kształcenia
- VIII. Metody kształcenia
- Wprowadzenie
- Pojecie i rozwój metod nauczania
- Różne aspekty nauczania
- Podział metod nauczania
- Metody podające
- Metody problemowe
- Metody eksponujące
- Metody praktyczne
- Nauczanie programowe
- Funkcje metod nauczania
- Kryteria doboru metod nauczania
- Metody uczenia się
- Metody recepcyjne
- Metody heurystyczne, badawcze
- Metody ekspresyjne
- Metody ćwiczebne
- IX. Formy organizacyjne kształcenia
- Formy organizacji kształcenia
- System klasowo-lekcyjny
- Lekcja jako podstawowa forma kształcenia
- Struktura lekcji
- Typy lekcji i ich charakterystyka
- Rodzaje toków lekcyjnych
- Tok lekcji podającej
- Tok lekcji problemowej
- Tok lekcji ćwiczeniowej
- Tok lekcji eksponującej
- Zajęcia w klasach łączonych
- Formy organizacyjne pracy uczniów
- Praca jednostkowa
- Praca zbiorowa
- Praca grupowa
- Nauka domowa uczniów
- Dydaktyczne zajęcia pozalekcyjne
- Wycieczki szkolne
- X. Środki dydaktyczne w kształceniu ogólnym
- 1. Pojęcie środków dydaktycznych
- 2. Funkcje środków dydaktycznych
- 3. Klasyfikacja środków dydaktycznych
- 4. Środki wzrokowe
- A. Proste środki wzrokowe
- B. Złożone środki wzrokowe
- 5. Środki słuchowe
- 6. Środki wzrokowo-słuchowe (audiowizualne)
- 7. Środki dydaktyczne w procesie kształcenia
- XI. Planowanie i organizacja pracy dydaktycznej
- Pojęcie planowania i organizacji
- Rodzaje planów nauczycielskich
- Przygotowanie rzeczowe i metodyczne do lekcji
- Kontrola wykonania planu
- XII. Niepowodzenia w nauce szkolnej
- Pojęcie niepowodzeń szkolnych
- Rodzaje niepowodzeń w nauce szkolnej i ich skutki
- Przyczyny niepowodzeń w nauce szkolnej
- Przezwyciężanie niepowodzeń w nauce
- XIII. Sprawdzanie i ocenianie wyników procesu kształcenia
- Istota i funkcje sprawdzania
- Formy sprawdzania
- Metody sprawdzania
- Testy osiągnięć szkolnych
- Jakościowe badania wyników kształcenia
- Ocena w procesie kształcenia
- Nowy system oceniania
- Ocenianie wewnątrzszkolne
- Ocenianie zewnętrzne
- XIV. Problem dydaktyki kształcenia ogólnego
- Innowacje dydaktyczne a unowocześnianie procesu kształcenia
- Praca z uczniem zdolnym
- Podmiotowość w edukacji
- Kształtowanie zdolności twórczych w procesie kształcenia
- Uczenie się w świetle raportów edukacyjnych
- Impulsy i kierunki rozwoju dydaktyki *
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 47.594
Numer inw.: 47594
Dostępność: tylko na miejscu