Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych : między uprzedmiotowieniem a podmiotowością
Autor: Bałachowicz, Józefa.
fragment ze wstępuEdukacja młodego człowieka stanowi nieodmiennie przedmiot troski i żywych dyskusji w różnych środowiskach społecznych, a transformacja polityczna i społeczna, jaką przeszedł nasz kraj nadała tym dyskusjom nowy wymiar. Pytanie, czy współczesna szkoła odpowiada potrzebom życiowym i aspiracjom jednostek, czy służy rozwojowi osobowości człowieka, zdobywaniu kompetencji, powiększaniu
szans życiowych każdego uczestnika edukacji jest pytaniem zasadniczym dla oceny kierunku i jakości przemian edukacji. Czy wprowadzona w Polsce w 1999/2000 r. reforma systemu edukacji zmieniła jej jakość tak, aby szkoła dawała młodemu człowiekowi kompetencje do włączenia się w nurt kształtowania współczesnego świata i korzystania z jego dynamicznych przemian?Przemiany współczesności wiążą się z dramatycznym przechodzeniem od cywilizacji przemysłowej do cywilizacji informacyjnej, a "życie w tym świecie jest jak rozpędzony moloch" [Giddens, 2001, s. 40]. Człowiek wciąż staje przed nowymi wyzwaniami, musi otwierać się na różnorakie możliwości, poddawać je refleksji i szukać nowych rozwiązań. Ten nowy kontekst edukacji wymaga od szkoły odrzucenia modelu działań poznawczych o charakterze adaptacyjnym, sztywnych programów nauczania, skodyfikowarrych sposobów i celów działania. Model adaptacyjny nauczania-uczenia się nie jest już przydatny, nie pomaga młodemu człowiekowi w zrozumieniu współczesności ani w przygotowaniu się do przyszłości.Współcześnie podstawowym narzędziem sprawowania kontroli przez jednostkę nad swoim życiem jest refleksyjność. W świecie zróżnicowanym, w którym kultura nie dostarcza już gotowych matryc osobowości i wzorców postępowania, człowiek musi wykształcić własne refleksyjne sposoby oceny rzeczywistości i kształtowania swojej indywidualności. Refleksyjność jest jednym ze sposobów radzenia sobie z nieadekwatnością i zmiennością otoczenia. Nie chodzi tylko o tę formę refleksyjności, która jest namysłem nad własnym działaniem, lecz o refleksyjność jako efekt krytycznego stosunku do własnej wiedzy, stanowiącej podstawę rozumienia świata, własnej aktywności w świecie i własnej niezależności.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Józefa Bałachowicz ; Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie. | ||||||
Hasła: | Nauczanie początkowe Personalizm | ||||||
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, 2009. | ||||||
Opis fizyczny: | 335 s. : il. ; 25 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 321-335. | Powiązane zestawienia: | Nauczanie początkowe | Personalizm Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 47.275
Numer inw.: 47275
Dostępność: tylko na miejscu