Wywiad biznesowy w korporacjach transnarodowych : teoria i praktyka
Autor: Ciecierski, Marek.
Praca jest rezultatem wieloletnich studiów i badań nad wywiadem biznesowym, który w przedsiębiorstwach o wysokiej kulturze informacyjnej uważany jest za ważne narzędzie współczesnej walki konkurencyjnej.Zasadniczym motywem podjęcia tak sformułowanej problematyki była potrzeba przybliżenia swoistego fenomenu czasu globalizacji, jakim jest wywiad biznesowy, który w literaturze częściej określa się jako wywiad gospodarczy.
Został na przełomie lat 70. i 80. XX wieku zaadaptowany po raz pierwszy przez wielkie korporacje międzynarodowe do procesu zarządzania i wspierania decyzji. Jednak wywiad biznesowy należy postrzegać w dwóch wymiarach. W pierwszym - wywiad biznesowy to kategoria ze sfery politologicznej, związana ze współczesnym bezpieczeństwem. Jego dynamiczny rozwój jest wynikiem polityczno-ekonomicznych skutków globalizacji, zmieniającej się roli państwa, redefinicji pojęcia bezpieczeństwa i dostrzegalnego trendu prywatyzacji w obszarze bezpieczeństwa. Drugi wymiar wywiadu biznesowego to jego zastosowanie praktyczne, w którym należy go postrzegać jako narzędzie wspierania decyzji w przedsiębiorstwie.W wymiarze praktycznym praca jest adresowana do menadżerów i zarządów firm, przekonanych, iż konkurencja jest nieunikniona i należy doskonalić narzędzia walki konkurencyjnej. Przydatna powinna być w codziennej pracy pracownikom odpowiedzialnym za wypracowanie strategii konkurencji w przedsiębiorstwie, osobom odpowiedzialnych za marketing i badania rynków. Mogą po nią sięgnąć i traktować jako swoiste vademecum specjaliści wywiadu biznesowego w polskich przedsiębiorstwach, zwłaszcza w tych, które dopiero starają się wdrażać programy wywiadu biznesowego. Praca może być przydatna pracownikom nauki, zajmującym się zarówno problematyką bezpieczeństwa, jak również szeroko pojmowanego zarządzania, oraz studentom jako pomoc w dydaktyce i badaniach.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Marek Ciecierski. | ||||||
Hasła: | Przedsiębiorstwo wielonarodowe Wywiad gospodarczy | ||||||
Adres wydawniczy: | Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2009. | ||||||
Opis fizyczny: | 354 s. ; 23 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 343-352. | Powiązane zestawienia: | Przedsiębiorstwo wielonarodowe | Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 46.939
Numer inw.: 46939
Dostępność: tylko na miejscu