Przejdź do menu Przejdź do Zawartości strony Przejdź do Stopki
_

Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy MOKOTÓW m.st. Warszawy

#




Rozkosz zemsty - Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy
Okładka książki Rozkosz zemsty : socjologia historyczna mobilizacji ludobójczej / Lech M. Nijakowski.
Okładka pozycji Rozkosz zemsty : socjologia historyczna mobilizacji ludobójczej

Rozkosz zemsty : socjologia historyczna mobilizacji ludobójczej

Autor: Nijakowski, Lech M.

Notka biograficzna



Książka poświęcona jest ludobójstwom, czystkom etnicznym i masakrom. Autor stara się wyjaśnić, w jaki sposób dochodzi do tych krwawych aktów zbiorowej przemocy - jak mobilizowani są ludzie i zasoby. W pracy opisano i porównano 12 różnych przypadków ludobójstw totalnych i częściowych - od ludobójstwa Indian w drugiej połowie XIX-wieku w Stanach Zjednoczonych po rzeź Tutsi i Twa w Rwandzie w 1994 roku. Jest to pierwsza praca

polskiego autora przedstawiająca tak rozległą socjologiczną komparatystykę ludobójstw. Wypracowany w niej model wyjaśniania został odniesiony do przypadku zemsty na Niemcach po II wojnie światowej. Autor pokazuje dlaczego - mimo różnych zbrodni i okrucieństw - nie doszło do ludobójstwa Niemców. Wykorzystuje w tym celu m.in. 60 wywiadów pogłębionych i narracyjnych ze świadkami epoki. Silną stroną książki jest transdycyplinarność i odwołanie się w niej do szerokiej perspektywy dziejowej, właściwej socjologii historycznej.
Jako historyka zainteresował mnie odnotowany przez Autora wpływ ludobójstwa na dalszą historię społeczności - co jest fragmentem szerszego tematu oddziaływania przeszłości na przyszłość. Idzie nie tylko o zjawiska demograficzne. Idzie także o punkt odniesienia społeczności, o traktowanie przeszłości jako czynnika jednoczącego grupę. Te zagadnienia Autor przedstawia wysoce interesująco. (...) Zdecydowanie popieram ideę publikacji omawianej pracy. Uważam, że może mieć ona duże znaczenie dla dalszego kierunku rozwoju polskiej humanistyki.
z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Jana Marcina Kuli(...)
[Autor] przede wszystkim dowiódł, iż przy całej swej osobliwości ludobójstwo jest jednak efektem działania typowych procesów społecznych i to zarówno w sferze instytucjonalnej, jak i habitusów. W przygotowaniu wszystkich ludobójczych aktów bardzo istotną rolę spełniał przygotowujący je i usprawiedliwiający dyskurs ideologiczny, a także dyskurs nacjonalistyczny, zmierzający do wykształcenia jednolitej tożsamości narodowej.
z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Władysława Markiewicza

Zobacz pełny opis
Informacje o pozycji
Odpowiedzialność:Lech M. Nijakowski.
Hasła:Konflikt etniczny - a ludobójstwo
Ludobójstwo - socjologia
Mniejszości narodowe - socjologia
Adres wydawniczy:Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2013.
Opis fizyczny:423, [1] s. ; 25 cm.
Uwagi:Bibliogr. s. 381-412. Indeks.
Powiązane zestawienia:Mniejszości narodowe
Ludobójstwo
Konflikt etniczny
Skocz do:Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki
Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Rozdział 1. Metodyka pracy
  2. 1.1. Socjologia historyczna
  3. 1.2. Socjologia genocide studies
  4. 1.3. Komparatystyka ludobójstw
  5. 1.4. Narracje świadków i ich potomków
  6. Część I
  7. Socjologia historyczna masakry, czystki etnicznej i ludobójstwa
  8. Rozdział 2. Podstawowe pojęcia i definicje
  9. 2.1. O problemie agregacji zbiorowej przemocy w socjologii
  10. 2.2. Definicja linczu, pogromu i masakry
  11. 2.3. Definicja ludobójstwa (totalnego i częściowego), quasi-ludobójstwa, elitobójstwa i politobójstwa
  12. 2.4. Definicja czystki etnicznej
  13. 2.5. O szczególnej figuracji sprawcy-ofiary-świadkowie
  14. 2.6. Prawne i moralne kategoryzacje mordów
  15. Rozdział 3. Narodziny i rozwój studiów nad ludobójstwem
  16. 3.1. Prehistoria studiów nad ludobójstwem
  17. 3.2. Ludobójstwa jako samodzielny przedmiot badawczy
  18. 3.3. Badania nad ludobójstwem w Polsce
  19. Rozdział 4. Masakra jako residuum władzy totalnej
  20. 4.1. Socjogeneza masakry
  21. 4.2. Radość masakry. Masakra jako święto
  22. 4.3. Krwawa sztuka wojenna
  23. 4.4. Masakra jako mechanizm władzy suwerena
  24. Rozdział 5. Wielkie projekty - wielkie masakry. Masakrowanie wroga religijnego i ideologicznego a ludobójstwo
  25. 5.1. Czystki religijne i masakry
  26. 5.2. Nowy świat, nowe peryferie, nowe rzezie
  27. 5.3. Terror rewolucyjny
  28. 5.4. Podsumowanie
  29. Rozdział 6. Nowoczesne projekty czystek etnicznych i ludobójstw
  30. 6.1. Czystki etniczne w XX wieku
  31. 6.1.1. Polsko-ukraiński konflikt na Kresach Południowo-Wschodnich w latach 1943- 1947
  32. 6.1.2. Czystki etniczne w Jugosławii w latach 1992- 1995
  33. 6.2. "Wielki głód" w Ukraińskiej SRR w latach 1932- 1933 jako quasi-ludobójstwo
  34. 6.3. Ludobójstwa częściowe
  35. 6.3.1. Ludobójstwo Aborygenów w XIX i XX wieku
  36. 6.3.2. Ostateczna pacyfikacja Indian Ameryki Północnej w latach 1866- 1890
  37. 6.3.3. Lokeli - Wolne Państwo Kongo (1880- 1908)
  38. 6.3.4. Zagłada ludów Herero i Nama w Niemieckiej Afryce Południowo-Zachodniej (Namibii) w latach 1904- 1905
  39. 6.3.5. Ludobójstwo w wydaniu Niezależnego Państwa Chorwackiego w latach 1941- 1945
  40. 6.3.6. Rzeź Hutu w Burundi w 1972 roku
  41. 6.3.7. Autoludobójstwo w Kambodży w latach 1975- 1979
  42. 6.3.8. Pacyfikacja Majów w Gwatemali w latach 1981- 1983
  43. 6.3.9. Rzezie w Timorze Wschodnim w latach 1975- 1999
  44. 6.4. Ludobójstwa totalne
  45. 6.4.1. Masakrowanie Ormian - od mechanizmu regulacyjnego Imperium Osmańskiego do nowoczesnego ludobójstwa
  46. 6.4.2. Ludobójstwo nazistowskie jako synteza nowoczesnych
  47. technik masowych mordów i residuów barbarzyństwa. Shoah i Porajmos
  48. 6.4.3. Ludobójstwo Hutu na Tutsi w Rwandzie w 1994 roku
  49. Rozdział 7. Model wyjaśniający mobilizację ludobójczą
  50. 7.1. Ludobójstwo jako efekt działania typowych procesów społecznych
  51. 7.2. Rola dyskursu ideologicznego w mobilizacji ludobójczej
  52. 7.2.1. Dyskurs nacjonalistyczny i Realpolitik
  53. 7.2.2. Rasizm, medycyna, religia
  54. 7.2.3. Spiskujący wrogowie i pasożyty
  55. 7.2.4. Podsumowanie
  56. 7.3. Rola ekspertów
  57. 7.3.1. Specjaliści drugiego planu
  58. 7.3.2. Ideolodzy
  59. 7.3.3. Zawody zaufania publicznego
  60. 7.3.4. Przywódcy religijni i kapłani
  61. 7.3.5. Specjaliści od zabijania
  62. 7.3.6. Podsumowanie
  63. 7.4. Dylemat bezpieczeństwa i dylemat dobrobytu
  64. 7.5. Mechanizm kozła ofiarnego
  65. 7.6. Strukturotwórcza przemoc
  66. 7.7. Kontekst międzynarodowy
  67. 7.8. Środki psychoaktywne
  68. 7.9. Latourowska pokusa
  69. 7.10. Intencja, okoliczności, mobilizacja
  70. Część II
  71. Zemsta na Niemcach po II wojnie światowej w perspektywie studiów nad ludobójstwem
  72. Rozdział 8. Czy spełnione zostały przesłanki ludobójstwa
  73. na Niemcach?
  74. 8.1. Dyskurs zemsty na Niemcach
  75. 8.2. Demoralizacja wojenna i desentyzacja
  76. 8.3. Strach przed Niemcami
  77. 8.4. Dostępność wiedzy o metodach i ofiarach nazistowskich
  78. 8.5. Kontekst międzynarodowy
  79. 8.6. Inne czynniki sprzyjające ludobójstwu
  80. Rozdział 9. Vae victis. Zemsta na Niemcach w czasie
  81. II wojny światowej i po jej zakończeniu
  82. 9.1. Zbrodnie czasu wojny
  83. 9.2. Masakrowanie i mordowanie Niemców
  84. 9.3. Obozy dla Niemców
  85. 9.4. Wypędzenia i wysiedlenia Niemców
  86. 9.5. Głód
  87. 9.6. Samobójstwa
  88. 9.7. Gwałty i pobicia
  89. 9.8. Kradzieże i dyskryminacja Niemców
  90. 9.9. Etnobójstwo Niemców
  91. 9.10. Podsumowanie
  92. Rozdział 10. Dlaczego nie doszło do ludobójstwa Niemców po II wojnie światowej?
  93. 10.1. Czas wojny i wyzwolenia w relacjach świadków. Analiza wywiadów pogłębionych i narracyjnych
  94. 10.2. Czynniki powstrzymujące mobilizację ludobójczą
  95. 10.2.1. Ucieczka przed zemstą i wysiedlenia
  96. 10.2.2. Strach przed nowym wrogiem
  97. 10.2.3. Plany aliantów
  98. 10.2.4. Empatia wobec sąsiadów i "dobrzy Niemcy"
  99. 10.2.5. Empatia wobec cierpienia obcego
  100. 10.2.6. Pamięć o zbrodniach członków własnej wspólnoty narodowej
  101. 10.2.7. Wojna jako czas szczęścia i normalności
  102. 10.2.8. Wyroki skazujące wydawane na zbrodniarzy
  103. 10.2.9. Poczucie daremności i niemoralności zemsty
  104. 10.2.10. Potrzeba normalizacji
  105. 10.2.11. Przekonanie o dostatecznej karze
  106. Rozdział 11. Charakter zemsty na Niemcach po II wojnie światowej
  107. Zakończenie. Czego uczy nas historia? Masakra i ludobójstwo w czasach późnej nowoczesności
  108. Ocaleni sprawcami
  109. Mobilizacja i demobilizacja ludobójcza
  110. Interwencja humanitarna
  111. Aneks nr 1. Scenariusz wywiadu pogłębionego
  112. Aneks nr 2. Miejsce, w którym respondenci spędzili wojnę

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):


(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88

Sygnatura: 52.758
Numer inw.: 52758
Dostępność: tylko na miejscu

schowek




Notka biograficzna:


Zdjęcie Nijakowski, Lech M

Nijakowski, Lech M

Lech Michał Nijakowski – polski socjolog, publicysta, działacz lewicowy. Studiował na Uniwersytecie Warszawskim w ramach MISH, ukończył filozofię i socjologię. W 2005 obronił na UW pracę doktorską, a w 2014 habilitację z dziedziny nauk humanistycznych. Pracował jako adiunkt w Instytucie Socjologii UW i kierownik Zakładu Socjologii Ogólnej. W 2019 powołano go na stanowisko profesora Uniwersytetu Warszawskiego. Pracuje w Instytucie Socjologii UW i w Collegium Civitas. Zastępca redaktora naczelnego „Res Humana”, sekretarz Towarzystwa Kultury Świeckiej, redaktor naczelnym kwartalnika [>>]






Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki:


Okładka książki  Domeny symboliczne : konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym  1Okładka książki  Podstawy socjologii i psychologii społecznej : podręcznik dla uczniów szkoły policealnej  2Okładka książki  Polska polityka pamięci : esej socjologiczny  3Okładka książki  Pornografia : historia, znaczenie, gatunki  4Okładka książki  Świat po apokalipsie : społeczeństwo w świetle postapokaliptycznych tekstów kultury popularnej  5




Komentarze i rezencje

Recenzje pozycji

Opinię możesz wyrazić po zalogowaniu się na swoje Konto Czytelnika.




Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy