Oblicza tożsamości : perspektywa interdyscyplinarna
Oddajemy w Państwa ręce tom będący wynikiem majowego spotkania w 2007 roku pedagogów, psychologów i socjologów na konferencji pt. Społeczne konteksty tożsamości, zorganizowanej przez Dolnośląską Szkołę Wyższą we Wrocławiu.Podobnie jak konferencja, również książka została podzielona na trzy - tematycznie powiązane - części, dodatkowo we wstępie zamieszczamy dwa artykuły
porządkujące i podsumowujące współczesną wiedzę na temat tożsamości człowieka. Tekst Marii Straś-Romanowskiej pt.: Tożsamość w czasach dekonstrukcji i Mirosławy Nowak-Dziemianowicz pt.: Podmiot w narracjach. Biografia. Autobiografia. Tożsamość, akcentują szerokie rozumienie tożsamości współczesnego człowieka, uwzględniają złożone konteksty nań składające się, podkreślają wielowymiarowość tożsamości zarówno z psychologicznej, filozoficznej jak i pedagogicznej perspektywy.Pierwsza część tomu zatytułowana: Kontekst rozwojowy podejmuje tematykę tożsamości młodego człowieka, tożsamości kształtującej się, często w fazie kryzysu dorastania - procesu intensywnych zmian w obrębie budowania własnych dookreśleń. Prace Hanny Li-berskiej pt.: Tożsamość młodzieży i jejorientacja temporalna - ogólny model rozwoju i Anny Oleszkowicz pt.: KształŞtowanie się cnót obywatelskich w kontekście kryzysu tożsamości u młodzieży - szansę i zagrożenia zwracają uwagę na ważne warunki rozwoju młodego człowieka tak pod względem poznawczym, jak i moralnym. W zależności od rodzaju tożsamości dominującej w strukturach poznawczych jednostki, od stabilności, sztywności i spójności tejże, inaczej przebiega proces budowania koncepcji własnego życia w perspektywie czasu. Z badań Hanny Liberskiej wynika, iż tożsamość osiągnięta wyznacza orientację temporalna, ma bowiem charakter adaptacyjny i rozwojowy, umożliwiający rozplanowanie w czasie zadań i celów życiowych młodego człowieka. Natomiast Anna Oleszkowicz podkreśla znaczenie cnót obywatelskich dla kształtowania się tożsamości jednostki, ważnych ze względu na współczesny kontekst polskiej demokracji. Zalicza do nich: odpowiedzialną wolność, tolerancję obywatelską, solidarność wspólnotową i zinstytucjonalizowaną aktywność społeczną. Pokazuje możliwości rozwoju, ale też i zagrożenia, wobec jakich staje młody człowiek w związku z procesem uwewnętrzniania wymienionych postaw i wartości.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | pod red. Barbary Zimoń-Dubowik i Małgorzaty Gamian-Wilk. | ||||||
Hasła: | Świadomość społeczna Materiały konferencyjne | ||||||
Adres wydawniczy: | Wrocław : Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, cop. 2008. | ||||||
Opis fizyczny: | 328 s. : il. ; 24 cm. Uwagi: | Materiały z konf., maj 2007 r., Wrocław. Bibliogr. przy ref. Streszcz. ang. przy ref. Spis treści także ang. | Powiązane zestawienia: | Świadomość społeczna | Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 46.584
Numer inw.: 46584
Dostępność: tylko na miejscu