Przejdź do menu Przejdź do Zawartości strony Przejdź do Stopki
_

Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy MOKOTÓW m.st. Warszawy



/ Opac / Strona główna / Detail?PozycjaOpisy=20130426101820070555 / Katalog / Szczegóły pozycji

- Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy
book
Napis Brak okładki i kartki książki

Działania nauczyciela a wiedza pojęciowa uczniów

Autor: Dernowska, Urszula.




Konstruktywizm, jako teoria wiedzy, poznawania i uczenia się, zakotwiczony jest w przekonaniu, że ludzie tworzą większość tego, czego się uczą i co rozumieją. Człowiek konstruując swoją wiedzę o rzeczywistości korzysta z dotychczasowych doświadczeń, nadaje sensy i znaczenia nowym informacjom. Struktura wiedzy, budowana z dostępnych informacji, jest ustawicznie reorganizowana, rozwijana. Świat może

być więc konstruowany mentalnie na wiele sposobów, a wiedza - na którą składają się hipotezy robocze podlegające ciągłej weryfikacji - stanowiąc "produkt" indywidualnego poznawania - jest w pewnym sensie osobista i subiektywna.Bezpośrednią inspiracją do napisania tej pracy stały się konstruktywistyczne teorie Lwa S. Wygotskiego i Jerome‘a S. Brunera. Fundamentalne dla stanowiska Wygotskiego założenie o istotnej roli środowiska społecznego w procesie tworzenia konstrukcji umysłowych składających się na wiedzę jednostki dostarczyło przesłanek, na których wspierał się zamysł przeprowadzonych przeze mnie badań. Problematyka owych badań jest silnie osadzona w nurcie zainteresowań interakcyjnymi, a zatem społecznymi, uwarunkowaniami procesu kształcenia. Istotne dla moich poszukiwań badawczych było konstruktywistyczne założenie, że to uczeń jest ostatecznym twórcą wiedzy, budowniczym struktury pojęciowej w umyśle. Co więcej, nikt (nawet nauczyciel) nie może go w tym zastąpić. Przyjęcie powyższego założenia zaowocowało pytaniem, na które konstruktywizm nie dostarcza jednoznacznej odpowiedzi, a mianowicie, w jakim stopniu nauczycielska koncepcja materiału pojęciowego, powstała w toku planowania dydaktycznego, proponowana (czy raczej urzeczywistniana) na lekcji, odzwierciedla się w umysłach uczniów i czy w ogóle owo odzwierciedlenie ma miejsce? Pytanie to, jakkolwiek wytyczyło główny kierunek poszukiwań badawczych, domagało się uszczegółowienia. Pytania szczegółowe, które postawiłam, określiły kolejne ogniwa procedury pozyskiwania materiału empiŞrycznego. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że porządek prezentacji wniosków, sformułowanych na podstawie analizy pozyskanego materiału empirycznego, nie odpowiada uporządkowaniu problemów badawczych. Analiza materiału empirycznego była bowiem zorientowana na określenie dydaktycznych skutków myślenia i działania nauczycielki.

Zobacz pełny opis
Informacje o pozycji
Odpowiedzialność:Urszula Dernowska.
Hasła:Interakcja wychowawcza
Nauczanie - efektywność
Pojęcia - psychologia
Adres wydawniczy:Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, cop. 2008.
Opis fizyczny:216 s. ; 24 cm.
Uwagi:Bibliogr. s. 207-213. Indeks.
Powiązane zestawienia:Nauczanie – efektywność
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz




Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):


(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Wyp. Nr 20
ul. Żuławskiego 4/6
tel. 22 627 42 22

Sygnatura: 37 C
Numer inw.: 68811
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzleć zamówienie

CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88

Sygnatura: 46.046
Numer inw.: 46046
Dostępność: tylko na miejscu

schowek



Komentarze i rezencje

Recenzje pozycji

Opinię możesz wyrazić po zalogowaniu się na swoje Konto Czytelnika.




Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy