Działania nauczyciela a wiedza pojęciowa uczniów
Autor: Dernowska, Urszula.
Konstruktywizm, jako teoria wiedzy, poznawania i uczenia się, zakotwiczony jest w przekonaniu, że ludzie tworzą większość tego, czego się uczą i co rozumieją. Człowiek konstruując swoją wiedzę o rzeczywistości korzysta z dotychczasowych doświadczeń, nadaje sensy i znaczenia nowym informacjom. Struktura wiedzy, budowana z dostępnych informacji, jest ustawicznie reorganizowana, rozwijana. Świat może
być więc konstruowany mentalnie na wiele sposobów, a wiedza - na którą składają się hipotezy robocze podlegające ciągłej weryfikacji - stanowiąc "produkt" indywidualnego poznawania - jest w pewnym sensie osobista i subiektywna.Bezpośrednią inspiracją do napisania tej pracy stały się konstruktywistyczne teorie Lwa S. Wygotskiego i Jerome‘a S. Brunera. Fundamentalne dla stanowiska Wygotskiego założenie o istotnej roli środowiska społecznego w procesie tworzenia konstrukcji umysłowych składających się na wiedzę jednostki dostarczyło przesłanek, na których wspierał się zamysł przeprowadzonych przeze mnie badań. Problematyka owych badań jest silnie osadzona w nurcie zainteresowań interakcyjnymi, a zatem społecznymi, uwarunkowaniami procesu kształcenia. Istotne dla moich poszukiwań badawczych było konstruktywistyczne założenie, że to uczeń jest ostatecznym twórcą wiedzy, budowniczym struktury pojęciowej w umyśle. Co więcej, nikt (nawet nauczyciel) nie może go w tym zastąpić. Przyjęcie powyższego założenia zaowocowało pytaniem, na które konstruktywizm nie dostarcza jednoznacznej odpowiedzi, a mianowicie, w jakim stopniu nauczycielska koncepcja materiału pojęciowego, powstała w toku planowania dydaktycznego, proponowana (czy raczej urzeczywistniana) na lekcji, odzwierciedla się w umysłach uczniów i czy w ogóle owo odzwierciedlenie ma miejsce? Pytanie to, jakkolwiek wytyczyło główny kierunek poszukiwań badawczych, domagało się uszczegółowienia. Pytania szczegółowe, które postawiłam, określiły kolejne ogniwa procedury pozyskiwania materiału empiŞrycznego. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że porządek prezentacji wniosków, sformułowanych na podstawie analizy pozyskanego materiału empirycznego, nie odpowiada uporządkowaniu problemów badawczych. Analiza materiału empirycznego była bowiem zorientowana na określenie dydaktycznych skutków myślenia i działania nauczycielki.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Urszula Dernowska. | ||||||
Hasła: | Interakcja wychowawcza Nauczanie - efektywność Pojęcia - psychologia | ||||||
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, cop. 2008. | ||||||
Opis fizyczny: | 216 s. ; 24 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 207-213. Indeks. | Powiązane zestawienia: | Nauczanie – efektywność | Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
Wyp. Nr 20
ul. Żuławskiego 4/6
tel. 22 627 42 22
Sygnatura: 37 C
Numer inw.: 68811
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 46.046
Numer inw.: 46046
Dostępność: tylko na miejscu