Mimesis a teorie siedemnastowiecznej powieści francuskiej
Tyt. okł.: "Mimesis a teorie siedemnastowiecznej poezji francuskiej ".
Autor: Pawłowska, Maja.
Pisma Platona, Arystotelesa i Horacego w znacznym stopniu ukształtowały świadomość artystyczną oraz estetyczną doktrynę klasycyzmu francuskiego. Jej fundamentem była koncepcja mimesis, rozumiana jako imitacja natury i imitacja starożytnych. Powieść należała do najbardziej dynamicznie rozwijających się gatunków literackich w siedemnastowiecznej Francji. Była również jednym z niewielu gatunków
nieposiadających wytyczonych w antyku reguł. Istnienie gatunku nieskodyfikowanego było anomalią, nasuwająca pytania o relacje pomiędzy doktryną a gatunkiem niepodlegającym jej ograniczeniom, o stosunek do imitacji i swobody twórczej. Próbom włączenia gatunku w obręb obowiązującej doktryny literackiej zawdzięczać należy rozwój siedemnastowiecznej myśli teoretycznej poświęconej powieści. W większości ówczesnych rozważań występują stałe punkty odniesienia, pozwalające krytykom na ocenę gatunku. Są to: stosunek do imitacji starożytnych jako zasady twórczości literackiej oraz do Arystotelesowskiej opozycji historia mimesis oraz prawda prawdopodobieństwo.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Maja Pawłowska. | ||||
Seria: | Acta Universitatis Wratislaviensis, no 3344 | ||||
Hasła: | Mimesis - w literaturze Powieść - teoria - historia - 17 w. - Francja | ||||
Adres wydawniczy: | Wrocław : Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2011. | ||||
Opis fizyczny: | 346 s. : il. ; 21 cm. Uwagi: | Na okł. i grzb. błędny tyt.: Mimesis a teorie siedemnastowiecznej poezji [!] francuskiej. Bibliogr. s. 321-331. Indeks. Streszcz. fr. | Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 52.454
Numer inw.: 52454
Dostępność: tylko na miejscu