Przejdź do menu Przejdź do Zawartości strony Przejdź do Stopki
_

Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy MOKOTÓW m.st. Warszawy

#




- Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy
Okładka książki Horyzontalne nierówności edukacyjne we współczesnej Polsce / Alicja Zawistowska.
Okładka pozycji Horyzontalne nierówności edukacyjne we współczesnej Polsce

Horyzontalne nierówności edukacyjne we współczesnej Polsce

Autor: Zawistowska, Alicja.




Istniejący w Polsce przed 1990 r. system oświaty, który na wyższym szczeblu miał charakter elitarny, w krótkim czasie i dość spontanicznie dostosował się do oczekiwań mas. W praktyce zmiany te następowały w dwóch wymiarach. Pierwszy polegał na zwiększeniu dostępności ścieżek edukacyjnych prowadzących do wyższego wykształcenia oraz na wzroście liczby miejsc na tym poziomie. Drugi

obejmował zmiany wewnątrz poszczególnych szczebli i różnicowanie się instytucji. W efekcie tych zmian doszło do powstania rynku edukacyjnego oferującego większe niż dotychczas możliwości elastycznego kształtowania karier. Nieuchronnie prowadzi to również do zaostrzenia konkurencji między instytucjami edukacyjnymi i podziału na instytucje lepsze i gorsze.Warto wskazać w skrócie, co nowego do wiedzy o generowaniu nierówności edukacyjnych wnosi moja książka. Po pierwsze, inaczej niż dotychczas definiuję kluczowy obszar selekcji edukacyjnych - skupiam się na aspekcie horyzontalnym, a nie wertykalnym. Po drugie, w badaniach koncentruję się na ostatnich latach, traktując okres powojenny tylko jako tło tych analiz. Po trzecie, wyjaśniając nierówności, odwołuję się do teorii kapitału ludzkiego i teorii racjonalnego wyboru, a nie - jak robią to autorzy innych prac - do tradycyjnych koncepcji konfliktowych i funkcjonalistycznych obecnych w badaniach nad stratyfikacją od wielu dekad. (fragmenty Wstępu)

Zobacz pełny opis
Informacje o pozycji
Odpowiedzialność:Alicja Zawistowska.
Hasła:Dostęp do oświaty - Polska - od 1989 r.
Szkolnictwo - Polska - od 1989 r.
Adres wydawniczy:Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2012.
Opis fizyczny:229 s. : il. ; 24 cm.
Uwagi:Bibliogr. s. 218-229.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Rozdział I. Teorie nierówności edukacyjnych
  2. 1.1. Wykształcenie a struktura społeczna
  3. 1.1.1. Ujęcie holistyczne
  4. 1.1.2. Nierówności edukacyjne z perspektywy indywidualistycznej
  5. 1.2. Uwarunkowania decyzji edukacyjnych
  6. 1.2.1. Formy kapitałów edukacyjnych
  7. 1.2.2. Struktura instytucji oświatowych a wybory edukacyjne
  8. 1.3. Preferencje edukacyjne
  9. 1.4. Perspektywa badawcza
  10. Rozdział II. Orientacje empiryczne w badaniach nierówności edukacyjnych
  11. 2.1. Konceptualizacje badawcze
  12. 2.2. Od "szkoły osiągania statusu" do schematu "przejść edukacyjnych"
  13. 2.2.1. "Szkoła osiągania statusu"
  14. 2.2.2. Generacja przejść edukacyjnych
  15. 2.3. Empiryczne generalizacje z przełomu wieków
  16. 2.3.1. Pierwsze dziesięciolecie XXI wieku - nierówności edukacyjne w kontekście przekształceń instytucjonalnych
  17. 2.4. Podsumowanie
  18. Rozdział III. Nierówności edukacyjne od okresu powojennego do transformacji systemowej. Perspektywa przejść edukacyjnych
  19. 3.1. Społeczny kontekst dostępu do wykształcenia w okresie powojennym
  20. 3.1.1. Wykształcenie, dochód i pozycja społeczna w okresie powojennym
  21. 3.2. Hipotezy dotyczące okresu powojennego i przełomu lat
  22. osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych
  23. 3.2.1. Ustalenia empiryczne
  24. 3.3. Co się zmieniło, co zostało bez zmian? Nierówności na dwóch progach selekcji szkolnych
  25. 3.3.1. Schemat analizy
  26. 3.3.2. Zmiany w strukturze wykształcenia
  27. 3.3.3. Relokacja barier edukacyjnych
  28. 3.3.4. Szanse edukacyjne w zależności od pochodzenia społecznego i płci
  29. 3.4. Interpretacja stabilnych nierówności edukacyjnych
  30. 3.5. Podsumowanie
  31. Rozdział IV. Przekształcenia systemu edukacyjnego po roku 1990. Instytucje i społeczeństwo
  32. 4.1. Przekształcenia szkół średnich
  33. 4.1.1. Zróżnicowanie szkół średnich
  34. 4.2. Szczebel wyższy - od elitarności do umasowienia
  35. 4.2.1. Charakter przekształceń na szczeblu wyższym
  36. 4.3. Społeczny i gospodarczy kontekst podejmowania decyzji edukacyjnych na początku XXI wieku
  37. 4.3.1. Nierówności społeczne oraz zwroty z wykształcenia
  38. 4.3.2. Potoczna percepcja roli wykształcenia
  39. 4.4. Podsumowanie
  40. Rozdział V. Selekcje horyzontalne na najniższym szczeblu.
  41. Rezultaty eksperymentu naturalnego
  42. 5.1. Szkoły państwowe i prywatne w Polsce
  43. 5.1.1. Nierówności horyzontalne a typ szkoły
  44. 5.1.2. Środowisko dydaktyczne
  45. 5.1.3. Kapitał społeczny - hipoteza Jamesa Colemana
  46. 5.1.4. Struktura społeczna szkół publicznych i prywatnych
  47. 5.2. Źródła nierówności pochodzeniowych w wymiarze horyzontalnym
  48. 5.2.1. Ilustracja strategii podejmowania decyzji
  49. 5.3. Podsumowanie
  50. Rozdział VI. Nierówności horyzontalne w szkole średniej.
  51. Znaczenie kapitałów edukacyjnych
  52. 6.1. Podziały wewnątrzszczeblowe
  53. 6.1.1. Kapitały edukacyjne w badaniach empirycznych
  54. 6.2. Nierówności w kapitale edukacyjnym uczniów liceów, techników i szkół zawodowych w Polsce
  55. 6.2.1. Dlaczego dzieci słabo wykształconych rodziców trafi ają do szkół zawodowych?
  56. 6.3. Wpływ szkoły i kapitałów edukacyjnych na osiągnięcia szkolne. Empiryczny test hipotez
  57. 6.3.1. Dane, sposób ich analizy oraz wykorzystane zmienne
  58. 6.3.2. Podziały pochodzeniowe w szkołach i znaczenie typu szkoły
  59. 6.3.3. Znaczenie kapitałów edukacyjnych a typ szkoły
  60. 6.4. Selekcje na drugim szczeblu a możliwości dalszej nauki
  61. 6.4.1. Możliwości dalszej nauki w zależności od typu szkoły średniej
  62. 6.4.2. Typ szkoły średniej a następny kierunek kształcenia
  63. 6.4.3. Szkoły średnie: zamknięta czy otwarta struktura
  64. 6.5. Selekcje horyzontalne w dwóch rzeczywistościach
  65. 6.6. Podsumowanie
  66. Rozdział VII. Nierówności horyzontalne na szczeblu wyższym
  67. 7.1. Trzy hipotezy wyborów edukacyjnych
  68. 7.1.1. Hipotezy dotyczące selekcji ze względu na płeć
  69. 7.2. Selekcje horyzontalne na studiach w okresie ekspansji
  70. edukacyjnej. Rola pochodzenia społecznego, płci i skłonności do ryzyka
  71. 7.2.1. Schemat analiz
  72. 7.2.2. Struktura pochodzeniowa między uczelniami i wydziałami
  73. 7.2.3. Decyzje edukacyjne w zależności od skłonności do ryzyka
  74. 7.2.4. Selekcje ze względu na płeć
  75. 7.2.5. Szanse wyboru kierunku studiów
  76. 7.3. Podsumowanie
  77. Rozdział VIII. Zróżnicowania horyzontalne ze względu na płeć na dwóch progach selekcji szkolnej
  78. 8.1. Społeczny kontekst awansu edukacyjnego kobiet
  79. 8.2. Struktura wykształcenia kobiet i mężczyzn w Polsce
  80. 8.3. Wybory eukacyjne na pierwszym progu
  81. 8.3.1. Struktura płci uczniów liceów, techników i szkół zasadniczych
  82. zawodowych
  83. 8.3.2. Wybory horyzontalne na szczeblu średnim
  84. 8.4. Wybory edukacyjne na szczeblu wyższym
  85. 8.4.1. Selekcje horyzontalne na studiach
  86. 8.5. Hipotezy awansu kobiet i trwałych preferencji w wyborze
  87. kierunku studiów
  88. 8.5.1. Preferencje kobiet i mężczyzn w wymiarze horyzontalnym
  89. 8.5.2. Hipoteza struktury systemu oświaty
  90. 8.5.3. Hipoteza pozytywnej dyskryminacji kobiet
  91. 8.5.4. Hipoteza wykształcenia jako polisy ubezpieczeniowej
  92. 8.6. Podsumowanie
  93. Rozdział IX. Szkoła to nie wszystko. Nowe nierówności edukacyjne
  94. 9.1. Zajęcia pozaszkolne - interpretacje i zasięg problemu
  95. 9.2. Edukacja pozaszkolna jako narzędzie budowania
  96. przewagi edukacyjnej
  97. 9.3. Nierówności w dostępie do zajęć pozaszkolnych
  98. 9.3.1. Nierówności w dostępie do zajęć z zakresu przedmiotów szkolnych
  99. 9.3.2. Nierówności w dostępie do kapitału edukacyjnego po wyjściu na rynek pracy
  100. 9.4. Podsumowanie

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):


(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88

Sygnatura: 52.268
Numer inw.: 52268
Dostępność: tylko na miejscu

schowek



Komentarze i rezencje

Recenzje pozycji

Opinię możesz wyrazić po zalogowaniu się na swoje Konto Czytelnika.




Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy