Horyzontalne nierówności edukacyjne we współczesnej Polsce
Autor: Zawistowska, Alicja.
Istniejący w Polsce przed 1990 r. system oświaty, który na wyższym szczeblu miał charakter elitarny, w krótkim czasie i dość spontanicznie dostosował się do oczekiwań mas. W praktyce zmiany te następowały w dwóch wymiarach. Pierwszy polegał na zwiększeniu dostępności ścieżek edukacyjnych prowadzących do wyższego wykształcenia oraz na wzroście liczby miejsc na tym poziomie. Drugi
obejmował zmiany wewnątrz poszczególnych szczebli i różnicowanie się instytucji. W efekcie tych zmian doszło do powstania rynku edukacyjnego oferującego większe niż dotychczas możliwości elastycznego kształtowania karier. Nieuchronnie prowadzi to również do zaostrzenia konkurencji między instytucjami edukacyjnymi i podziału na instytucje lepsze i gorsze.Warto wskazać w skrócie, co nowego do wiedzy o generowaniu nierówności edukacyjnych wnosi moja książka. Po pierwsze, inaczej niż dotychczas definiuję kluczowy obszar selekcji edukacyjnych - skupiam się na aspekcie horyzontalnym, a nie wertykalnym. Po drugie, w badaniach koncentruję się na ostatnich latach, traktując okres powojenny tylko jako tło tych analiz. Po trzecie, wyjaśniając nierówności, odwołuję się do teorii kapitału ludzkiego i teorii racjonalnego wyboru, a nie - jak robią to autorzy innych prac - do tradycyjnych koncepcji konfliktowych i funkcjonalistycznych obecnych w badaniach nad stratyfikacją od wielu dekad. (fragmenty Wstępu)
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Alicja Zawistowska. | ||||
Hasła: | Dostęp do oświaty - Polska - od 1989 r. Szkolnictwo - Polska - od 1989 r. | ||||
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2012. | ||||
Opis fizyczny: | 229 s. : il. ; 24 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 218-229. | Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
- Rozdział I. Teorie nierówności edukacyjnych
- 1.1. Wykształcenie a struktura społeczna
- 1.1.1. Ujęcie holistyczne
- 1.1.2. Nierówności edukacyjne z perspektywy indywidualistycznej
- 1.2. Uwarunkowania decyzji edukacyjnych
- 1.2.1. Formy kapitałów edukacyjnych
- 1.2.2. Struktura instytucji oświatowych a wybory edukacyjne
- 1.3. Preferencje edukacyjne
- 1.4. Perspektywa badawcza
- Rozdział II. Orientacje empiryczne w badaniach nierówności edukacyjnych
- 2.1. Konceptualizacje badawcze
- 2.2. Od "szkoły osiągania statusu" do schematu "przejść edukacyjnych"
- 2.2.1. "Szkoła osiągania statusu"
- 2.2.2. Generacja przejść edukacyjnych
- 2.3. Empiryczne generalizacje z przełomu wieków
- 2.3.1. Pierwsze dziesięciolecie XXI wieku - nierówności edukacyjne w kontekście przekształceń instytucjonalnych
- 2.4. Podsumowanie
- Rozdział III. Nierówności edukacyjne od okresu powojennego do transformacji systemowej. Perspektywa przejść edukacyjnych
- 3.1. Społeczny kontekst dostępu do wykształcenia w okresie powojennym
- 3.1.1. Wykształcenie, dochód i pozycja społeczna w okresie powojennym
- 3.2. Hipotezy dotyczące okresu powojennego i przełomu lat
- osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych
- 3.2.1. Ustalenia empiryczne
- 3.3. Co się zmieniło, co zostało bez zmian? Nierówności na dwóch progach selekcji szkolnych
- 3.3.1. Schemat analizy
- 3.3.2. Zmiany w strukturze wykształcenia
- 3.3.3. Relokacja barier edukacyjnych
- 3.3.4. Szanse edukacyjne w zależności od pochodzenia społecznego i płci
- 3.4. Interpretacja stabilnych nierówności edukacyjnych
- 3.5. Podsumowanie
- Rozdział IV. Przekształcenia systemu edukacyjnego po roku 1990. Instytucje i społeczeństwo
- 4.1. Przekształcenia szkół średnich
- 4.1.1. Zróżnicowanie szkół średnich
- 4.2. Szczebel wyższy - od elitarności do umasowienia
- 4.2.1. Charakter przekształceń na szczeblu wyższym
- 4.3. Społeczny i gospodarczy kontekst podejmowania decyzji edukacyjnych na początku XXI wieku
- 4.3.1. Nierówności społeczne oraz zwroty z wykształcenia
- 4.3.2. Potoczna percepcja roli wykształcenia
- 4.4. Podsumowanie
- Rozdział V. Selekcje horyzontalne na najniższym szczeblu.
- Rezultaty eksperymentu naturalnego
- 5.1. Szkoły państwowe i prywatne w Polsce
- 5.1.1. Nierówności horyzontalne a typ szkoły
- 5.1.2. Środowisko dydaktyczne
- 5.1.3. Kapitał społeczny - hipoteza Jamesa Colemana
- 5.1.4. Struktura społeczna szkół publicznych i prywatnych
- 5.2. Źródła nierówności pochodzeniowych w wymiarze horyzontalnym
- 5.2.1. Ilustracja strategii podejmowania decyzji
- 5.3. Podsumowanie
- Rozdział VI. Nierówności horyzontalne w szkole średniej.
- Znaczenie kapitałów edukacyjnych
- 6.1. Podziały wewnątrzszczeblowe
- 6.1.1. Kapitały edukacyjne w badaniach empirycznych
- 6.2. Nierówności w kapitale edukacyjnym uczniów liceów, techników i szkół zawodowych w Polsce
- 6.2.1. Dlaczego dzieci słabo wykształconych rodziców trafi ają do szkół zawodowych?
- 6.3. Wpływ szkoły i kapitałów edukacyjnych na osiągnięcia szkolne. Empiryczny test hipotez
- 6.3.1. Dane, sposób ich analizy oraz wykorzystane zmienne
- 6.3.2. Podziały pochodzeniowe w szkołach i znaczenie typu szkoły
- 6.3.3. Znaczenie kapitałów edukacyjnych a typ szkoły
- 6.4. Selekcje na drugim szczeblu a możliwości dalszej nauki
- 6.4.1. Możliwości dalszej nauki w zależności od typu szkoły średniej
- 6.4.2. Typ szkoły średniej a następny kierunek kształcenia
- 6.4.3. Szkoły średnie: zamknięta czy otwarta struktura
- 6.5. Selekcje horyzontalne w dwóch rzeczywistościach
- 6.6. Podsumowanie
- Rozdział VII. Nierówności horyzontalne na szczeblu wyższym
- 7.1. Trzy hipotezy wyborów edukacyjnych
- 7.1.1. Hipotezy dotyczące selekcji ze względu na płeć
- 7.2. Selekcje horyzontalne na studiach w okresie ekspansji
- edukacyjnej. Rola pochodzenia społecznego, płci i skłonności do ryzyka
- 7.2.1. Schemat analiz
- 7.2.2. Struktura pochodzeniowa między uczelniami i wydziałami
- 7.2.3. Decyzje edukacyjne w zależności od skłonności do ryzyka
- 7.2.4. Selekcje ze względu na płeć
- 7.2.5. Szanse wyboru kierunku studiów
- 7.3. Podsumowanie
- Rozdział VIII. Zróżnicowania horyzontalne ze względu na płeć na dwóch progach selekcji szkolnej
- 8.1. Społeczny kontekst awansu edukacyjnego kobiet
- 8.2. Struktura wykształcenia kobiet i mężczyzn w Polsce
- 8.3. Wybory eukacyjne na pierwszym progu
- 8.3.1. Struktura płci uczniów liceów, techników i szkół zasadniczych
- zawodowych
- 8.3.2. Wybory horyzontalne na szczeblu średnim
- 8.4. Wybory edukacyjne na szczeblu wyższym
- 8.4.1. Selekcje horyzontalne na studiach
- 8.5. Hipotezy awansu kobiet i trwałych preferencji w wyborze
- kierunku studiów
- 8.5.1. Preferencje kobiet i mężczyzn w wymiarze horyzontalnym
- 8.5.2. Hipoteza struktury systemu oświaty
- 8.5.3. Hipoteza pozytywnej dyskryminacji kobiet
- 8.5.4. Hipoteza wykształcenia jako polisy ubezpieczeniowej
- 8.6. Podsumowanie
- Rozdział IX. Szkoła to nie wszystko. Nowe nierówności edukacyjne
- 9.1. Zajęcia pozaszkolne - interpretacje i zasięg problemu
- 9.2. Edukacja pozaszkolna jako narzędzie budowania
- przewagi edukacyjnej
- 9.3. Nierówności w dostępie do zajęć pozaszkolnych
- 9.3.1. Nierówności w dostępie do zajęć z zakresu przedmiotów szkolnych
- 9.3.2. Nierówności w dostępie do kapitału edukacyjnego po wyjściu na rynek pracy
- 9.4. Podsumowanie
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 52.268
Numer inw.: 52268
Dostępność: tylko na miejscu