Uwarunkowania pracy nauczyciela w szkołach niepublicznych, wyznaniowych i świeckich
Autor: Brzezińska, Renata
Powstanie i rozwój szkół niepublicznych jest przejawem demokratyzacji i uspołecznienia oświaty w Polsce. Do 1989 roku znajdowały się one na marginesie polskiej oświaty. Zwolennicy tego rodzaju placówek od momentu ich powstania twierdzilii, że szkoły niepubliczne będą wnosić nową jakość do powszechnie krytykowanego obrazu polskiej szkoły. Przeciwnicy z kolei byli zdania, że odpłatność za naukę
spowoduje powstanie nierówności społecznych, przez co naruszona zostanie jedna z podstawowych zasad demokracji. Do dzisiaj szkoły niepubliczne są postrzegane przez dużą część społeczeństwa jako elitarne. Jednak po kilkunastu latach istnienia weszły na stałe do polskiej oświaty i mogą być "instytucjami wzorotwórczymi i swoistym laboratorium dla innych szkół". Choć obejmują jak dotąd niewielki procent uczniów, stały się nośnikiem ważnych eksperymentów i innowacji oświatowych. Aleksander Nalaskowski jest zdania, że "stanowią one nie tylko obszar działalności edukacyjnej, lecz są także odpowiedzią na pytanie: jakie zmiany w obrębie oświaty są możliwe i oczekiwane. Bogactwo doświadczeń szkół społecznych (ich losy, sukcesy i porażki) to kopalnia wiedzy dla współczesnej pedagogiki".
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Renata Brzezińska. | ||||
Hasła: | Nauczyciele - praca - Polska - od 1989 r. Szkolnictwo niepubliczne - Polska - od 1989 r. Szkolnictwo - katolicyzm - Polska - od 1989 r. | ||||
Adres wydawniczy: | Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, cop. 2008. | ||||
Opis fizyczny: | 297 s. : il. ; 23 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 262-268. Streszcz. ros. | Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 45.611
Numer inw.: 45611
Dostępność: tylko na miejscu