Dziecko samodzielne w szkole : empiryczne studium szkolnych losów dzieci o różnym poziomie samodzielności
Autor: Kuszak, Kinga.
W książce poruszono kwestię funkcjonowania szkolnego dzieci o różnym poziomie samodzielności, która ujmowana jest w sposób szeroki i wielopłaszczyznowy. Na podstawie podłużnych badań wyselekcjonowanej grupy dzieci autorka dowodzi, że różny jest poziom niezależności dzieci w okresie przygotowania do szkoły, w związku z tym rozpoczynają one edukację w szkole z odmiennym zakresem umiejętności. Inny
jest więc poziom ich gotowości do realizacji kolejnych zadań w klasie pierwszej. Następnie dokonuje opisu funkcjonowania uczniów mniej i bardziej samodzielnych w różnych sytuacjach zarówno szkolnych, jak i pozaszkolnych. Na podstawie analizy losów uczniów pokazuje stopień gotowości do przekroczenia kolejnego progu i podjęcia kształcenia systematycznego w klasie czwartej. Szczególnie koncentruje się na pokazaniu sytuacji szkolnej i trudności w realizacji zadań szkolnych dzieci o niskim poziomie niezależności. Śledząc losy dzieci analizie poddaje wybrane czynniki ich rozwoju, skupiając się na omówieniu sytuacji rodzinnej i szkolnej, pokazując zmiany, jakich doświadcza współczesne dziecko. Książka skierowana jest do nauczycieli pracujących na różnych poziomach edukacji, do rodziców chcących świadomie wspomagać rozwój swoich dzieci, studentów kierunków pedagogicznych i nauczycielskich, a także wszystkich zainteresowanych stymulowaniem rozwoju dziecka.[..] Wartość książki polega na tym, że Autorka nie tylko opisuje poziom i przejawy samodzielności dzieci sześcioletnich i porównuje je z osiągnięciami tych samych dzieci, kiedy kończą one edukację wczesnoszkolną, ale tworzy także profile samodzielności poszczególnych dzieci w różnych obszarach ich aktywności, takich jak zaspokajanie własnych potrzeb, realizacja zadań, podejmowanie decyzji, inicjowanie kontaktów itd. Pozwala to z jednej strony prognozować rozwój i trudności dziecka w poszczególnych obszarach jego aktywności, z drugiej zaś strony budować bardziej zindywidualizowane programy pracy i wspomagania różnych dzieci. Mośliwość prognozowania dalszej drogi rozwojowej dziecka stwarza szanse na podjęcie działań profilaktycznych, zapobiegających pojawianiu się zaburzeń i niekorzystnych czynników [...]z recenzji Prof. dr hab. Haliny Sowińskiej
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Kinga Kuszak. | ||||||||
Hasła: | Dziecko - psychologia Praca domowa ucznia Samodzielność (psychol.) | ||||||||
Adres wydawniczy: | Poznań : Garmond Oficyna Wydawnicza, 2008. | ||||||||
Opis fizyczny: | 151 s. : il. ; 24 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 140-147. Indeks. | Powiązane zestawienia: | Samodzielność (psychol.) | Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 45.500
Numer inw.: 45500
Dostępność: tylko na miejscu