![book](images/brak4.jpg)
![Napis Brak okładki i kartki książki](images/brak4.jpg)
Między przyjemnością a uzależnieniem : psychologia zakupów nieplanowanych
Autor: Mącik, Dorota.
Fragment wstępuLiteratura zachodnia ostatnich lat często porusza problem stosunkowo nowego zjawiska społecznego i psychologicznego, jakim są niekontrolowane, nieplanowane zakupy. Problem ten został wprawdzie zasygnalizowany już na początku XX wieku przez Emila Kraepelina, który zaobserwował zjawisko "oniomanii", czyli nadmiernego wydawania i kupowania. Jednakże ostatnie dziesięciolecia wskazały na znaczne nasilenie się takich
zachowań i zwiększenie ich częstości.W tym czasie bowiem znacznie rozwinęła się nie tylko technologia, ale również udoskonalono sposoby wpływu psychologicznego na innych, co skutecznie wykorzystują sprzedawcy i producenci, a także osoby odpowiedzialne za reklamę. Pojawiło się wiele sklepów, zwłaszcza wielkopowierzch-niowych, zaczęto tworzyć całe ich skupiska - centra handlowe. Ich zaletą są niewątpliwie niższe ceny. przyciągające potencjalnych nabywców, jednakże zakupy tam dokonywane pochłaniają mnóstwo czasu i wymagają specjalnego planowania; stąd też wybierano się tam zwykle całymi rodzinami. Pojawiła się stopniowo kultura konsumpcji, która narzuciła pewien dość specyficzny styl życia. W takiej kulturze dorasta pokolenie obecnych młodych dorosłych, ale też dorastać będą następne pokolenia.Jednocześnie coraz większą rolę zaczęły odgrywać media, zwłaszcza zaś prasa i telewizja. Promowany styl życia zachęcał do posiadania coraz większej ilości przedmiotów, które miały uczynić ich właścicieli szczęśliwszymi i bardziej pożądanymi społecznie. Pojawiły się nie tylko przekazy reklamowe określonych produktów, ale również całe bloki telewizyjnych sklepów, w których zakupów dokonać można jedynie za pomocą telefonu, bez konieczności wychodzenia z domu.Kolejnym istotnym elementem stały się karty kredytowe, umożliwiające zakupy nawet w przypadku chwilowego braku pieniędzy, co sprzyjało zadłużaniu się, ale ułatwiało podejmowanie decyzji okupieniu czegoś w sklepie -pieniądz stał się bowiem czymś abstrakcyjnym.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Dorota Mącik. | ||||
Hasła: | Konsumenci (ekon.) | ||||
Adres wydawniczy: | Toruń : Wydawnictwo Naukowe "Grado", cop. 2008. | ||||
Opis fizyczny: | 189 s. : il. ; 23 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 181-189. | Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)