Przejdź do menu Przejdź do Zawartości strony Przejdź do Stopki
_

Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy MOKOTÓW m.st. Warszawy

#




Między przyjemnością a uzależnieniem - Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy
book
Napis Brak okładki i kartki książki

Między przyjemnością a uzależnieniem : psychologia zakupów nieplanowanych

Autor: Mącik, Dorota.




Fragment wstępuLiteratura zachodnia ostatnich lat często porusza problem stosunkowo nowego zjawiska społecznego i psychologicznego, jakim są niekontrolowane, nieplanowane zakupy. Problem ten został wprawdzie zasygnalizowany już na początku XX wieku przez Emila Kraepelina, który zaobserwował zjawisko "oniomanii", czyli nadmiernego wydawania i kupowania. Jednakże ostatnie dziesięciolecia wskazały na znaczne nasilenie się takich

zachowań i zwiększenie ich częstości.W tym czasie bowiem znacznie rozwinęła się nie tylko technologia, ale również udoskonalono sposoby wpływu psychologicznego na innych, co skutecznie wykorzystują sprzedawcy i producenci, a także osoby odpowiedzialne za reklamę. Pojawiło się wiele sklepów, zwłaszcza wielkopowierzch-niowych, zaczęto tworzyć całe ich skupiska - centra handlowe. Ich zaletą są niewątpliwie niższe ceny. przyciągające potencjalnych nabywców, jednakże zakupy tam dokonywane pochłaniają mnóstwo czasu i wymagają specjalnego planowania; stąd też wybierano się tam zwykle całymi rodzinami. Pojawiła się stopniowo kultura konsumpcji, która narzuciła pewien dość specyficzny styl życia. W takiej kulturze dorasta pokolenie obecnych młodych dorosłych, ale też dorastać będą następne pokolenia.Jednocześnie coraz większą rolę zaczęły odgrywać media, zwłaszcza zaś prasa i telewizja. Promowany styl życia zachęcał do posiadania coraz większej ilości przedmiotów, które miały uczynić ich właścicieli szczęśliwszymi i bardziej pożądanymi społecznie. Pojawiły się nie tylko przekazy reklamowe określonych produktów, ale również całe bloki telewizyjnych sklepów, w których zakupów dokonać można jedynie za pomocą telefonu, bez konieczności wychodzenia z domu.Kolejnym istotnym elementem stały się karty kredytowe, umożliwiające zakupy nawet w przypadku chwilowego braku pieniędzy, co sprzyjało zadłużaniu się, ale ułatwiało podejmowanie decyzji okupieniu czegoś w sklepie -pieniądz stał się bowiem czymś abstrakcyjnym.

Zobacz pełny opis
Informacje o pozycji
Odpowiedzialność:Dorota Mącik.
Hasła:Konsumenci (ekon.)
Adres wydawniczy:Toruń : Wydawnictwo Naukowe "Grado", cop. 2008.
Opis fizyczny:189 s. : il. ; 23 cm.
Uwagi:Bibliogr. s. 181-189.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz




Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):


(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88

Sygnatura: 45.228
Numer inw.: 45228
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

CzN nr XXI
ul. Bukietowa 4A
tel. 22 898 30 33

Sygnatura: 10269
Numer inw.: 10269
Dostępność: tylko na miejscu

schowek



Komentarze i rezencje

Recenzje pozycji

Opinię możesz wyrazić po zalogowaniu się na swoje Konto Czytelnika.




Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy