"Nuż w uhu"? : koncepcje dźwięku w poezji polskiego futuryzmu
Autor: Śniecikowska, Beata
Książka prezentuje poezję polskiego futuryzmu na tle europejskiej twórczości awangardowej i rodzimej tradycji literackiej, koncentrując się na zagadnieniach historycznej poetyki dźwięku. Jasieński, Czyżewski, Wat, Stern i Młodożeniec uruchomili prawdziwą "fabrykę" brzmień - nigdy wcześniej w literaturze polskiej nie podejmowano na tak wielką skalę działań waloryzujących tkankę
dźwiękową wierszy. Ogląd i "odsłuch" awangardowej sztuki słowa autorka podporządkowuje zagadnieniom wiążącym się z różnymi kontekstami historycznoliterackimi. Bada zabiegi brzmieniowe, tropi konceptyzm foniczno-semantyczny, opisuje wariacje na temat "muzyczności" dzieła, analizując jednocześnie związki polskiej twórczości futurystycznej z poezją przełomu XIX i XX wieku, liryką i koncepcją sztuki W. Chlebnikowa, teorią onomatopei i ideą "słów na wolności" F.T. Marinettiego, fonostylistyką folkloru oraz niemal nieobecną w polskiej refleksji literaturoznawczej i praktyce przekładowej literaturą dadaizmu.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Beata Śniecikowska ; Fundacja na rzecz Nauki Polskiej. | ||||||
Seria: | Monografie Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej. Seria Humanistyczna | ||||||
Hasła: | Futuryzm - literatura polska Onomatopeja polska Poezja polska - historia - 1918-1939 r. | ||||||
Adres wydawniczy: | Wrocław : Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2008. | ||||||
Opis fizyczny: | 604, [1] s. : il. ; 21 cm. Uwagi: | Na okł. skrócony tyt. serii: Monografie FNP. Bibliogr. s. 551-579. Indeksy. Streszcz. ang. | Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)