Przejdź do menu Przejdź do Zawartości strony Przejdź do Stopki
_

Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy MOKOTÓW m.st. Warszawy

#




Jak widzi dusza? - Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy
book
Napis Brak okładki i kartki książki

Jak widzi dusza? : estetyka i metafizyka światła w "Panu Tadeuszu"

Autor: Tomaszewska, Grażyna




Humor, brak typowej hierarchizacji światła, gloryfikacja istnienia dla chwili powodują, że Pan Tadeusz wymyka się typowo romantycznej poetyce epifanii, o której pisze Ryszard Nycz jako o poetyce prześwitywania uniwersalnego Absolutu w przygodnym. Wymyka się także ikonicznej poetyce jedności symbolu i symbolizowanego, o ile ta jedność odbywa się na skutek /"destylacji/" przygodnego (tj. indywidualnego). Oczy duszy w poemacie

bliższe są epifaniom, które Nycz wiąże z literaturą nowoczesną, a więc z objawianiem niepowtarzalnej wartości świata zwykłego i przygodnego, bytów stających się i przemijających, ucieleśnionych we własnej poszczególności. Oznacza to, że Agata Bielik-Robson ma rację, kiedy dowodzi, że obok formuły romantycznej duchowości wykreowanej przez niemiecki idealizm transcendentalny - istnieje w romantyzmie koncepcja duchowości konkurencyjnej ("dusza czująca/"), chociaz nie stworzono wprost jej teorii. Jednak Mickiewiczowa "dusza czująca/" w Panu Tadeuszu nie przeżywa, mimo że powinna, rozterek związanych z uwikłaniem w rzeczywistość. Jej źródłem jest wprawdzie poczucie bezdomności w świecie odczarowanym (Epilog), ale droga do ponownego jego zaczarowania (zadomowienia) nie prowadzi przez ironię. Ponowne zaczarowanie nie jest dziwnością tęczy na nocnym niebie, z jaką mamy do czynienia na obrazie Caspara Davida Friedricha, ale zwyczajnością, którą prezentuje się w kolorach nietracących związku z barwami lokalnymi, zgodnych z realistycznymi oczekiwaniami, a równocześnie zgodnych z kolorami sakralnymi, mistycznymi. Tak widzi dusza w Panu Tadeuszu. Z niczego nie rezygnuje: ani z tego, co konkretne, zwyczajne, ani z tego, co absolutne, wyjątkowe. Roman Mazurkiewicz pisze o polskiej średniowiecznej (XV w.) pieśni maryjnej, w której zestawia się cnoty Matki Boskiej z kwiatami o określonej barwie: białym, czerwonym, zielonym, modrym, brunatnym i czarnym. Pan Tadeusz jest bez wątpienia opowieścią o ostatnim zajeździe na Litwie, o nadziejach wolnościowych, o grzybach, bigosie, kłótniach, ale jest także specyficzną modlitwą i pieśnią maryjną, w której poprzez biel-światło, czerwień-ogień, żółcień-złoto, zieleń, błękit i czerń sławi się zarówno Jej obraz-ikonę, jak i obraz-ikonę chronionej rzeczywistości.

Zobacz pełny opis
Informacje o pozycji
Odpowiedzialność:Grażyna Tomaszewska.
Hasła:Mickiewicz, Adam - (1798-1855) - Pan Tadeusz
Metafizyka - a literatura polska
Światło - w literaturze polskiej
Poezja polska - tematyka - 19 w.
Adres wydawniczy:Gdańsk : Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2007.
Opis fizyczny:453, [1] s. ; 24 cm.
Uwagi:Bibliogr. s. 434-446. Indeks.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz




Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):


(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88

Sygnatura: 43.832
Numer inw.: 43832
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

CzN nr XXI
ul. Bukietowa 4A
tel. 22 898 30 33

Sygnatura: 8158
Numer inw.: 8158
Dostępność: tylko na miejscu

schowek



Komentarze i rezencje

Recenzje pozycji

Opinię możesz wyrazić po zalogowaniu się na swoje Konto Czytelnika.




Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy