Edukacja wobec rynku pracy i integracji europejskiej : praca zbiorowa
WSTĘPZmiany zachodzące we współczesnej Europie, polegające na rozszerzaniu i pogłębianiu współpracy wewnętrznej, stają się dla jej obywateli coraz bardziej konkretną i widoczną rzeczywistością. Jak czytamy w Deklaracji Bolońskiej z 19 czerwca 1999 r. "w szerokich kręgach akademickich, politycznych oraz opinii publicznej pogłębia się świadomość ustanowienia bardziej kompetentnej i
szerszej Europy, przede wszystkim poprzez wzmocnienie jej wymiaru intelektualnego, kulturalnego, społecznego, naukowego i technologicznego". Wraz z rozszerzeniem Unii Europejskiej, otwieraniem kolejnych krajowych rynków pracy, zwiększającą się mobilnością pracowników zmieniają się warunki na polskim i unijnym rynku pracy. Pojawia się problem adekwatności zdobytego wykształcenia do potrzeb rynku pracy Unii Europejskiej. Powstają nowe wyzwania dla systemów edukacji i problemy, związane głównie z dostosowaniem programów studiów oraz podniesieniem poziomu kształcenia, rozszerzeniem i urozmaiceniem oferty edukacyjnej, zwalczaniem niepowodzeń w nauce, określaniem podstawowych umiejętności, wykorzystywaniem nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych, rozwijaniem współpracy w obrębie systemu i poza systemem edukacji (w tym szczególnie współpraca ze środowiskiem biznesu), zwiększeniem elastyczności i przejrzystości różnych rozwiązań. Niniejsze opracowanie powstało w wyniku szerokiej dyskusji podjętej w ramach zorganizowanego przez Wyższą Szkołę Biznesu w Dąbrowie Górniczej Kongresu "Edukacja Praca Kariera". Tematyka artykułów zawartych w niniejszej publikacji jest bardzo szeroka głównie ze względu na interdyscyplinarny charakter Kongresu.Pierwsza cześć publikacji została poświęcona analizie szans i zagrożeń dla współczesnej edukacji wynikających między innymi z rozwoju cywilizacyjnego, wstąpienia Polski do Unii Europejskiej i Ustawy o szkolnictwie wyższym. Ponadto autorzy artykułów poddają analizie wymagania stawiane współczesnej edukacji, związane z nowoczesnym sposobem zarządzania w wielu organizacjach oraz refleksja nad brakiem przemyślanego systemu kształcenia nauczycieli w Polsce, co może jednocześnie stanowić inspirację do formułowania postulatów pod adresem systemu edukacji.Część druga ukazuje natomiast dynamikę współczesnego rynku pracy. Zawarte w niej informacje dotyczące funkcjonowania i rozwoju najpopularniejszych polskich internetowych serwisów pracy, promowania zatrudnienia wśród młodych ludzi na obszarze województwa śląskiego oraz prezentacja wyników badań dotyczących wyobrażenia studentów na temat sylwetki młodego pracownika/menadżera obrazują, w jakim kierunku rozwija się rynek pracy, a także czego od młodych ludzi oczekują pracodawcy. Zawarto tu również praktyczne porady na temat kształtowania ścieżki kariery i ukazana jest rola organizacji studenckich w kształtowaniu niezbędnych na rynku pracy kompetencji.W ostatniej części niniejszej publikacji został poruszony problem nauczania we współczesnej szkole połączony z propozycją przejścia od dydaktyki pamięci do dydaktyki twórczości. Autorzy nawiązują również do tematyki wyrównania szans edukacyjnych, przeciwdziałania patologiom i polepszenia efektywności kształcenia. Całość zamyka rozdział będący postulatem metanauczania, czyli przygotowania do samokształcenia i uczenia się przez całe życie.Katarzyna Szczepańska Woszczyna Zdzisława Dacko-Pikiewicz
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | pod red. Katarzyny Szczepańskiej-Woszczyny i Zdzisławy Dacko-Pikiewicz. | ||||
Seria: | Prace Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej | ||||
Hasła: | Integracja europejska Rynek pracy Szkolnictwo wyższe | ||||
Adres wydawniczy: | Dąbrowa Górnicza : Wyższa Szkoła Biznesu, 2007. | ||||
Opis fizyczny: | 244 s. : il. ; 24 cm. Uwagi: | Bibliogr. przy art. | Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 43.571
Numer inw.: 43571
Dostępność: tylko na miejscu