Polityka edukacyjna Banku Światowego
Autor: Gębska, Marta.
Bank Światowy jest międzynarodową instytucją finansową, udzielającą pożyczek inwestycyjnych i dostosowawczych oraz gwarancji finansowych. Od momentu powstania organizacji, czyli od dnia 27 grudnia 1945 roku, Bank Światowy aktywnie uczestniczy w rozwiązywaniu problemów ekonomicznych i społecznych na świecie, głównie w państwach rozwijających się. Szczególne miejsce wśród kwestii wspieranych przez Bank zajmuje
problematyka społeczna, a w tym polityka edukacyjna.Wielość publikacji obcojęzycznych, wydanych przez Bank Światowy na tematy społeczne i edukacyjne, świadczy o znaczącej liczbie realizowanych projektów z tego zakresu, co jednak nie znalazło dotychczas odzwierciedlenia w publikacjach w języku polskim. Jest to tematyka bardzo ciekawa ze względu na globalne zaangażowanie Banku w rozwiązywanie problemów edukacyjnych, ze względu na wątpliwości antyglobalistów, co do potrzeby istnienia tej instytucji, a także ze względu na rolę, jaką pełni Bank w Polsce od początku lat 90. XX wieku. Działalność Banku Światowego w zakresie rozwiązywania problemów edukacyjnych w świecie, sianowi próbę uzupełnienia luki w polskiej literaturze przedmiotu.Celem pracy jest ukazanie Banku Światowego jako globalnego podmiotu polityki edukacyjnej, ukazanie jego globalnej strategii edukacyjnej, będącą częścią strategii polityki społecznej Banku oraz strategii rozwoju dla poszczególnych regionów świata.Zadaniem pracy jest również ukazanie działalności Banku Światowego w zakresie finansowania projektów okołoedukacyjnych, do których należą: inwestycje W postaci budowy szkół, dożywiania, budowy kanalizacji, dróg dojazdowych do szkól, programy na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn oraz ochrona zdrowia. Strategie edukacyjne Banku Światowego zostały podzielone zgodnie z podziałem stosowanym przez UNDP i Bank Światowy, na państwa Europy Środkowej i Azji Centralnej, Azji Wschodniej i Pacyfiku. Azji Południowej, Afryki Wschodniej i Zachodniej, Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu, Ameryki ŁaŞcińskiej i Karaibów.W pracy opisane są procesy i trendy w polityce edukacyjnej, przedstawione główne kierunki i wielkość pomocy, priorytety przyznawanej przez Bank Światowy pomocy i poziom zaangażowania Banku w rozwiązywanie kwestii edukacyjnych, od momentu udzielenia pierwszej pożyczki na cel edukacyjny dla Tunezji w 1963 roku, po rok 2006.Publikacja próbuje zatem odpowiedzieć na pytania: czy Bank Światowy kreuje modele edukacyjne? Czy prowadzi efektywną politykę edukacyjną? Czy Bank odpowiada na potrzeby regionalne i wyrównuje potrzeby społeczne, poprzez tworzenie programów, finansowanie i realizację projektów, przekazywanie grantów, opracowywanie globalnych i regionalnych strategii działania? Jak przebiega współpraca Banku z innymi organizacjami?
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Marta Gębska ; Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie. | ||||
Hasła: | Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju Oświata - polityka - od 1945 r. | ||||
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, 2007. | ||||
Opis fizyczny: | 171 s. : il. ; 25 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 158-169. | Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)