Przejdź do menu Przejdź do Zawartości strony Przejdź do Stopki
_

Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy MOKOTÓW m.st. Warszawy

#




- Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy
Okładka książki Zaślubiny Wschodu z Zachodem / Włodzimierz Sołowjow ; [wybór i oprac. Grzegorz Górny].
Okładka pozycji Zaślubiny Wschodu z Zachodem

Zaślubiny Wschodu z Zachodem

Autor: Solov`ëv, Vladimir Sergeevič




Zapoczątkował on w jej dziejach religijny zwrot, który zaowocował tzw. Srebrnym Wiekiem, czyli pojawieniem się na przełomie XIX i XX wieku całej plejady znakomitych myślicieli metafizycznych, takich jak np. Mikołaj Bierdiajew, Sergiusz Bułgakow, Paweł Florenski, Siemion Frank, Wiaczesław Iwanow, Mikołaj Łosski, Wasyl Rozanow, Lew Szestow czy Wasyl Zieńkowski.Inną, nie do przecenienia, zasługą Sołowjowa

jest to, że jako pierwszy w Rosji zaczął mówić o konieczności Zjednoczenia Kościołów - wschodniego i zachodniego- wykazując przy tym tak daleko idące zrozumienie dla katolicyzmu, jak żaden myśliciel prawosławny przed nim. Był też w XIX wieku - wspólnie z katolickim arcybiskupem Zagrzebia Józefem Strossmayerem - prekursorem dialogu ekumenicznego, który rozwinął się dopiero w XX stuleciu.Sam określał się zarówno jako prawosławny, jak i katolik. Uważał, że wielkiej schizmy z 1054 roku, czyli rozpadu Kościoła na wschodni i zachodni, nigdy nie było w sensie formalnym. Powołując się na dokumenty kościelne, dowodził, że jest to rozdział de facto, ale nie de iure, tzn. nie ma on sankcji kanonicznej. Stwierdzał poza tym, że żaden z dogmatów katolickich, które zwykło się uważać za przeciwne prawosławiu (np. Filioque, nieomylność Papieża czy Niepokalane Poczęcie Najświętszej Maryi Panny), nigdy nie został oficjalnie potępiony przez jakikolwiek obowiązujący dla prawosławia autorytet, a takim autorytetem jest sobór powszechny. Dowodził też, że owe dogmaty katolickie, rzekomo sprzeciwiające się prawosławiu, w rzeczywistości zakorzenione są głęboko w tradycji prawosławnej. Dlatego prawosławny, który dogłębnie uświadamia sobie swoją własną wiarę, powinien dojść do przekonania, że jest jednocześnie katolikiem.Idee Sołowjowa od samego początku odnajdowały żywy oddźwięk wśród polskich elit umysłowych II połowy XIX wieku. Tym bardziej, że sam autor Rosyjskiej idei szczerze podziwiał kulturę polską, niezwykle pochlebnie pisał o Mickiewiczu, nauczył się nawet języka polskiego, by w oryginale czytać naszą literaturę.Polska odgrywała zresztą specyficzną rolę w ekumenicznej wizji Sołowjowa - jako kraj z jednej strony katolicki, a więc związany duchowo z Rzymem, z drugiej zaś słowiański, czyli spokrewniony z Rosją - była szczególnie predestynowana do roli pośrednika między katolickim Zachodem a prawosławnym Wschodem.

Zobacz pełny opis
Informacje o pozycji
Odpowiedzialność:Włodzimierz Sołowjow ; [wybór i oprac. Grzegorz Górny].
Hasła:Solov`ev, Vladimir Sergeevič - (1853-1900)
Ekumenizm
Filozofia chrześcijańska - historia - Rosja - 19 w.
Filozofia chrześcijańska - 19 w.
Katolicyzm - a prawosławie
Prawosławie - a katolicyzm
Rosja - historiozofia
Adres wydawniczy:Warszawa : Fronda, 2007.
Opis fizyczny:252, [3] s. ; 21 cm.
Uwagi:Na s. red. błędny ISBN. Tł. z ros.
Powiązane zestawienia:Ekumenizm
Skocz do:Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki
Dodaj recenzje, komentarz




Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):


(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88

Sygnatura: 42.476
Numer inw.: 42476
Dostępność: tylko na miejscu

schowek




Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki:


Okładka książki  Wielki spór i chrześcijańska polityka 1883  3




Komentarze i rezencje

Recenzje pozycji

Opinię możesz wyrazić po zalogowaniu się na swoje Konto Czytelnika.




Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy