Ochrona interesów konsumentów w Polsce w aspekcie integracji europejskiej : praca zbiorowa
Publikacja ta ma na celu przedstawienie założeń rodzimej polityki konsumenckiej oraz charakterystykę przyjętych w naszym kraju rozwiązań instytucjonalnych i legislacyjnych. Na treść książki składają się jednak nie tylko rozważania nad uwarunkowaniami realizowanej w Polsce polityki konsumenckiej, jej przesłankami i modelami. Szczególny atut opracowania stanowi dogłębna (w większości poparta
wynikami własnych badań empirycznych) analiza rozwiązań legislacyjnych na rynkach obciążonych zwiększonym ryzykiem konsumenckim.Jedną z najważniejszych konsekwencji transformacji polskiej gospodarki są zmiany w warunkach i zasadach funkcjonowania podmiotów rynkowych, w tym również konsumentów. Im większa jest ich swoboda w dokonywaniu wyborów, im bogatsza jest kierowana do nich oferta, tym wyraźniej ujawnia się słabość ich pozycji w stosunku do podmiotów reprezentujących podażową stronę rynku. Stanowi to zasadniczą przesłankę objęcia polskich konsumentów kompleksową opieką prawną i organizacyjną w ramach sprawnie działającego systemu ochrony ich interesów. Tworzeniu takiego systemu sprzyja fakt wstąpienia naszego kraju do struktur Unii Europejskiej. Wiąże się to bowiem z dokonaniem przez Polskę implementacji unijnego prawa konsumenckiego do rodzimego systemu prawnego. W jej wyniku wprowadzono wspólnotowe procedury kontroli rynku, unijne zasady organizacji instytucji oraz struktur kształtujących i realizujących politykę konsumencką, a także przyjęto rozwiązania dotyczące źródeł finansowania takiej polityki. W tę istotną i jakże aktualną problematykę w pełni wpisuje się oddawana do rąk Czytelnika książka. Jest ona jednym z nielicznych na naszym rynku księgarskim, kompleksowych opracowań poświęconych ochronie interesów konsumenta w Polsce na tle rozwiązań unijnych.W książce omówiono też zagadnienia związane ze specyficznymi uwarunkowaniami ochrony tych konsumentów, których decyzje rynkowe obarczone są zwiększonym ryzykiem wynikającym z ich zaawansowanego wieku. Książka jest dziełem zbiorowym pracowników Katedry Badań Konsumpcji Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Autorzy kierują ją do szerokiego kręgu odbiorców. Jej głównymi adresatami są studenci uczelni ekonomicznych, nauczyciele akademiccy, osoby reprezentujące odpowiedzialne za politykę konsumencką instytucje rządowe oraz przedstawiciele organizacji konsumenckich. Zaprezentowane tu wnioski z powodzeniem mogą też być wykorzystywane przez ustalające zasady samoregulacji związki przedsiębiorców, a także przez zwykłych konsumentów pragnących poszerzyć swoją wiedzę na temat własnych praw i sposobów ich egzekwowania.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | pod red. Ewy Kieżel. | ||||||
Hasła: | Ochrona konsumenta - polityka - Polska - od 1989 r. Ochrona konsumenta - polityka - Unia Europejska | ||||||
Adres wydawniczy: | Warszawa : Centrum Doradztwa i Informacji Difin, 2007. | ||||||
Opis fizyczny: | 272 s. : il. ; 23 cm. Uwagi: | Na s. red. błędny 10-cyfrowy ISBN. Bibliogr. s. 260-268. | Powiązane zestawienia: | Ochrona konsumenta | Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
Wyp. Nr 20
ul. Żuławskiego 4/6
tel. 22 627 42 22
Sygnatura: 34/36 C
Numer inw.: 66946
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 42.282
Numer inw.: 42282
Dostępność: tylko na miejscu