Odpowiedzialność: | Ewa Łukaszyk, Nina Pluta. | ||||||
Hasła: | Literatura Ameryki ??acińskiej - historia Literatura iberoamerykańka - historia Literatura latynoamerykańka - historia | ||||||
Adres wydawniczy: | Wrocław : Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydawnictwo, 2010. | ||||||
Opis fizyczny: | 768 s. ; 21 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. przy rozdz. oraz [737]-738. Indeks. | Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | |
- LITERATURA HISPANOAMARYKAńSKA
- I. OKRES KOLONIALNY
- Kwestia literatury indiańskiej
- Teatr ewangelizacyjny
- Europejskie tradycje piśmiennicze wobec amerykańskiej rzeczywistości
- "Kronika zwyciężonych"
- Początki poezji lirycznej i epickiej
- Barok hispanoamerykański - narodziny ekspresji kreolskiej
- Wpływ myśli i estetyki oświeceniowej
- Satyra ludowa i "uczona" w okresie kolonialnym
- Teatr kolonialny w języku hiszpańskim
- Teatr w językach hiszpańskich
- II. PIERWSZE STULECIE NIEPODLEGŁOŚCI
- Literatura dla nowych państw
- Powieść romantyczna
- Realizm i elektyzm
- W stronę naturalizmu
- Bohaterowie innych raz w literaturach narodowych XIX wieku
- III. PRĄDY IDEOWE NA PRZEŁOMIE WIEKÓW I W PIERWSZYCH DEKADACH XX WIEKU
- Modernizm - emancypacja literatury hispanoamerykańskiej
- Walka o duchową godność. Koncepcje tożsamości amerykańskiej
- Świat indiański w prozie pierwszej połowy XX wieku
- Awangardy i estetyka nowoczesności w Hispanoameryce
- IV. ODNOWA I ZAKORZENIENIE. ROZKWIT LITERATURY IBEROAMERYKAńSKIEJ
- Krajobraz poetycki (1940-1970)
- Proza w latach 1930-1960. Od awagard do nowej powieści
- "Złote lata" sześdziesiąte
- Proza zaangażowana w połowie wieku
- V. NAJNOWSZE TENDENCJE
- Postboo, McOndo i inne podziały w prozie połowy lat 70.
- Kierunki współczesnej poezji
- VI. TEATR HISPANOAMERYKAńSKI W XX WIEKU
- Odnowa języka teatru 1920-1950. Neorealizm
- Rzeczewistość rodząca absurd
- Teatr w czasach totalitaryzmów i społecznych niepokojów
- Działa kolektywne
- Inne tendencje od lat 70. do przełomu wieków
- VII. ESEJ I KRYTYKA LITERACKA OD LAT 30. XX WIEKU
- O tożsamości po arielizmie
- Krytyka literatury hispanoamerykańskiej
- LITERATURA BRAZYLIJSKA
- I. ODKRYCIE, KOLONIZACJA, ZRĘBY TOŻSAMOŚCI
- Spotkanie z nową rzeczywistością
- Od piśmiennictwa informacyjnego do przebudzenia tożsamości
- Myśl społeczno-polityczna i millenaryzm księdza Antônia Vieiry
- Poezja pod znakiem barokowej syntezy
- Między klasycystycznym uniwersalizmem a poszukiwaniem tożsamości lokalnej
- II. POSZUKIWANIE KSZTAŁTU NIEPODLEGŁOŚCI
- Rewolucja polityczna i obyczajowa
- Przełom romantyczny
- Projekt odnowy życia teatralnego
- Rozwój powieści
- Ultraromantyzm
- Pytania o drogi rozwoju społeczeństwa brazylijskiego
- Machado de Assis w poszukiwaniu formuły realizmu
- Od poetyckiego realizmu do parnasizmu
- Naturalizm
- III. REDEFINICJE BRAZYLII NA PRZEŁOMIE XIX I XX WIEKU
- "Koniec wieku" i przełom republikański
- Odrębność kulturowa "Brazylii głębokiej" i tragedia Canudos
- Symbolizm - szkoła poetycka i synteza kulturowa
- "Tydzień sztuki nowoczesnej" i antropofagiczna definicja Brazylii
- Poeci spoza modernizmu "antropofagicznego"
- Dylemat zaangażowania i "wieży z kości słoniowej"
- IV. DYLEMATY SPOŁECZNE, POLITYCZNE I OBYCZAJOWA
- Redefinicja Brazylii w świetle nowych nauk humanistycznych
- Powieść o problemach społecznych
- "Poezja konkretna" i pozostałe grupy poetyckie
- Odnowienie teatralne i narodziny "nowego kina"
- Alegorie dyktatury i dylematy polityczne lat 60 i 70.
- Przemiany obyczajowe i poszukiwanie prozatorskie
- Ruchy kontestacyjne lat 60. Tendencje kontrkulturowe
- V. BRAZYLIA PONOWOCZESNA
- Eksperymenty formalne w powieści
- Pamięć i rodowód. Tematyka tożsamości osobistej
- Proza alegoryczna Paula Coelho
- Najnowsza literatura w tradycyjnym i sieciowym obiegu
- Młode pokolenie w poezji brazylijskiej
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
Notka biograficzna:
Łukaszyk, Ewa
Ewa ?ukaszyk – literaturoznawca, komparatysta i teoretyk kultury. Studiowała na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz Uniwersytecie Lizbońskim. Doktoryzowała się na Uniwersytecie Jagiellońskim w 1999, a w 2003 uzyskała stopień doktora habilitowanego. Wykłada na Wydziale "Artes Liberales" Uniwersytetu Warszawskiego, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Warszawskiego. W pracy naukowej zajmowała się historią literatury portugalskiej i innych literatur luzofońskich, a w szczególności twórczością José Saramago. Prowadzi namysł teoretyczny nad takimi zagadnieniami, [>>]