Menedżer jakości : podejście procesowe : praca zbiorowa
Procesy są nośnikiem wartości. U podstaw znanego, proponowanego w literaturze już od lat modelu łańcucha wartości (Value Chain) leży przyjęte przez jego twórcę M. Portera założenie, że każda działalność składa się z łańcuchów wartości, działań tworzących wartość. Struktura procesów jest łańcuchem powiązań klientów i dostawców, a zatem
jego granice są wyznaczane przez zdefiniowany rodzaj transakcji zakupu zasileń i sprzedaży wytworu. Wymiarami osiągania wyników, a więc i oceny procesów są: jakość, koszty, czas, serwis.Zarządzanie procesami polega więc na określaniu celów dla relewantnych, ważnych procesów wyrażonych przez adekwatne mierniki, dokonywaniu systematycznego monitorowania procesów, analizy i oceny ich efektów, podtrzymywaniu ich funkcjonowania i wprowadzaniu korekt, jeśli osiągane rezultaty odbiegają od przyjętych wartości docelowych. Rolą zarządzającego danym procesem jest uczestnictwo w określaniu celów i poziomu osiągnięć założonego celu dla danego procesu, dokonywanie oceny osiągnięć i podejmowanie działań korygujących i doskonalących.Traktowanie procesów jako łańcucha powiązań klientów i dostawców jest skutecznym środkiem przeciwdziałania skostnieniu struktur i form organizacyjnych. Zakłada się, iż z pojedynczego łańcucha, np. projektowania, zakupów, wytwarzania, należy przesuwać pole optymalizacji do kolejnych łańcuchów dla kompleksowej optymalizacji procesów. Wskazana jest zasada holistycznego, całościowego podejścia do zarządzania procesami. Ta może być realizowana poprzez wdrażanie systemów informatycznych, które wspierają procesy i ich struktury (np. ERP, CRM).Przedmiotem tego zbioru opracowań, przygotowanych zarówno przez środowisko pracowników naukowo-badawczych, jak i przedstawicieli praktyki gospodarczej jest opis podejścia procesowego do systemów zarządzania jakością, a tym samym i do działalności całej organizacji; celem zaś przybliżenie Czytelnikowi podstaw orientacji procesowej w organizacjach zarówno biznesowych, jak i publicznych. Pracę podzielono na pięć części.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | pod red. Krystyny Lisieckiej. | ||||||
Seria: | Podręcznik / [Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach] | ||||||
Hasła: | Zarządzanie jakością Zarządzanie procesami Podręczniki akademickie | ||||||
Adres wydawniczy: | Katowice : Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego, 2010. | ||||||
Opis fizyczny: | 259 s. : il. ; 24 cm. Uwagi: | Bibliogr. przy pracach. | Powiązane zestawienia: | Zarządzanie jakością | Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 51.030
Numer inw.: 51030
Dostępność: tylko na miejscu