Przejdź do menu Przejdź do Zawartości strony Przejdź do Stopki
_

Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy MOKOTÓW m.st. Warszawy



/ Opac / Strona główna / Detail?PozycjaOpisy=20101202185702069512 / Katalog / Szczegóły pozycji

Interpretacja materiałów wizualnych - Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy
Okładka książki Interpretacja materiałów wizualnych : krytyczna metodologia badań nad wizualnością / Gillian Rose ; tł. Ewa Klekot.
Okładka pozycji Interpretacja materiałów wizualnych : krytyczna metodologia badań nad wizualnością

Interpretacja materiałów wizualnych : krytyczna metodologia badań nad wizualnością

Tyt. oryg: "Visual methodologies : an introduction to the interpretation of visual materials".

Autor: Rose, Gillian




Umiejętność interpretacji kultury wizualnej, i to interpretacji krytycznej, stała się niezbędna dla współczesnych badaczy społecznych - przekonuje w prezentowanej książce Gillian Rose. Autorka przedstawia różne sposoby patrzenia na malarstwo, filmy, seriale telewizyjne, reklamy, fotografie, mapy i inne obiekty wizualne. W przystępny sposób omawia i porównuje metody badawcze mające zastosowanie do interpretacji materiałów

wizualnych, w tym: interpretację kompozycyjną, analizę treści, semiologię, psychoanalizę, analizę dyskursu, badania widowni oraz podejście antropologiczne, wskazując mocne i słabe strony każdej z nich oraz możliwe obszary zastosowania. Ta bogato ilustrowana, pełna przykładów praca z pewnością zainteresuje zarówno początkujących badaczy z zakresu nauk humanistycznych i społecznych, jak i praktyków z obszaru badań nad wizualnością.

Zobacz pełny opis
Informacje o pozycji
Odpowiedzialność:Gillian Rose ; tł. Ewa Klekot.
Seria:Metodologia
Hasła:Nauki społeczne - metodologia
Socjologia - metodologia
Podręczniki akademickie
Adres wydawniczy:Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.
Opis fizyczny:335, [1] s. : il. ; 24 cm.
Uwagi:Bibliogr. s. [309]-327. Indeksy.
Powiązane zestawienia:Kultura wizualna
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. ROZDZIAŁ 1. Badanie materiałów wizualnych. Ku krytycznej metodologii badań nad wizualnością
  2. 1.1. Wstępny przegląd zagadnień związanych ze sferą wizualną
  3. 1.2. Kultura wizualna: społeczne uwarunkowania obiektów wizualnych i ich oddziaływanie
  4. 1.3. Ku krytycznej metodologii badań nad wizualnością
  5. 1.4. Narzędzia metodologiczne: obszary i modalności
  6. 1.4.1. Obszar wytwarzania
  7. 1.4.2. Obszar samego obrazu
  8. 1.4.3. Obszar odbiorczości
  9. Podsumowanie
  10. Dalsze lektury
  11. ROZDZIAŁ 2. Jak posługiwać się tą książką
  12. 2.1. Lektura wybiórcza pod kątem obszarów i modalności
  13. 2.2. Lektura wybiórcza pod kątem wybranych obrazów
  14. 2.3. Dlaczego należy przeczytać także inne książki
  15. 2.4. Jak funkcjonuje każdy z rozdziałów
  16. 2.5. Krótko o tym, jak znaleźć materiał wizualny, sporządzić do niego odsyłacze oraz jak go reprodukować
  17. ROZDZIAŁ 3. "Dobre oko". Analiza obrazów przy zastosowaniu interpretacji kompozycyjnej
  18. 3.1. Interpretacja kompozycyjna: wprowadzenie
  19. 3.2. Interpretacja kompozycyjna: technologie i wytwarzanie obrazu
  20. 3.3. Interpretacja kompozycyjna: struktura kompozycyjna samego obrazu
  21. 3.3.1. Treść
  22. 3.3.2. Kolorystyka
  23. 3.3.3. Organizacja przestrzenna
  24. 3.3.4. Światło
  25. 3.3.5. Zawartość ekspresyjna
  26. 3.4. Interpretacja kompozycyjna ruchomych obrazów
  27. 3.4.1. Inscenizacja
  28. 3.4.2. Montaż
  29. 3.4.3. Dźwięk
  30. 3.4.4. Streszczenie schematu Jamesa Monaco
  31. 3.5. Interpretacja kompozycyjna: ocena
  32. Podsumowanie
  33. Dalsze lektury
  34. ROZDZIAŁ 4. Analiza treści. Opowiadanie o tym, co (sądzisz, że) widzisz
  35. 4.1. Analiza treści: wprowadzenie
  36. 4.2. Cztery kroki do analizy treści
  37. 4.2.1. Poszukiwanie przedstawień
  38. 4.2.2. Opracowanie kategorii do kodowania
  39. 4.2.3. Kodowanie przedstawień
  40. 4.2.4. Analiza wyników
  41. 4.3. Analiza treści: ocena
  42. Podsumowanie
  43. Dalsze lektury
  44. ROZDZIAŁ 5. Semiologia. Obnażanie przesądów pod gładką powierzchnią piękna
  45. 5.1. Semiologia: wprowadzenie
  46. 5.2. Wybór obrazów do badania semiologicznego
  47. 5.3. Znak i procesy tworzenia jego znaczeń
  48. 5.3.1. Co to jest znak?
  49. 5.3.2. Sposoby opisu znaków
  50. 5.3.3. Znaki we wzajemnych relacjach
  51. 5.3.4. Znaki i kody, systemy odniesień i mitologie
  52. 5.3.5. Wymykające się znaki
  53. 5.4. O publiczności i interpretacjach
  54. 5.4.1. Dekoder do reklam
  55. 5.4.2. Społeczne wytwarzanie znaczenia
  56. 5.5. Semiologia: ocena
  57. Podsumowanie
  58. Dalsze lektury
  59. ROZDZIAŁ 6. Psychoanaliza. Kultura wizualna, przyjemność wzrokowa i wizualne zerwanie
  60. 6.1. Psychoanaliza i wizualność: wprowadzenie
  61. 6.2. Nieco bardziej rozwinięte wprowadzenie do zagadnień psychoanalizy i wizualności: podmiotowość, seksualność i nieświadomość
  62. 6.3. Oglądając filmy z Laurą Mulvey
  63. 6.3.1. Kompleks kastracyjny i przyjemność wzrokowa
  64. 6.3.2. Faza lustra i przyjemność wzrokowa
  65. 6.3.3. Reflektor Mulvey
  66. 6.4. Od fetysza do maskarady: inne przedstawienia kobiecości
  67. 6.5. Od spojrzenia voyeurystycznego do lacanowskiego: inne sposoby widzenia
  68. 6.6. Od dyscyplin podporządkowania do potencjału fantazji
  69. 6.7. Spojrzenia queer
  70. 6.8. Refleksyjność
  71. 6.9. Psychoanaliza i wizualność: ocena
  72. Podsumowanie
  73. Dalsze lektury
  74. ROZDZIAŁ 7. Analiza dyskursu I. Tekst, intertekstualność i kontekst
  75. 7.1. Dyskurs i kultura wizualna: wprowadzenie
  76. 7.2. Analiza dyskursu I i analiza dyskursu II
  77. 7.3. Znaleźć źródła
  78. 7.3.1. Znaleźć źródła: informacje ogólne
  79. 7.3.2. Znaleźć źródła: ikonografia
  80. 7.4. Analiza dyskursu I: wytwarzanie dyskursu i jego organizacja retoryczna
  81. 7.4.1. Badanie retorycznej organizacji dyskursu
  82. 7.4.2. Badanie społecznego wytwarzania dyskursu
  83. 7.5. Analiza dyskursu I a refleksyjność
  84. 7.6. Analiza dyskursu I: ocena
  85. Podsumowanie
  86. Dalsze lektury
  87. ROZDZIAŁ 8. Analiza dyskursu n. Instytucje i sposoby widzenia
  88. 8.1. Inne wprowadzenie do dyskursu i kultury wizualnej
  89. 8.2. Znaleźć źródła do analizy dyskursu II
  90. 8.3. Aparat instytucjonalny galerii i muzeum
  91. 8.4. Technologie galerii i muzeum
  92. 8.4.1. Techniki wystawiennicze
  93. 8.4.2. Wizualne i tekstualne techniki interpretacji
  94. 8.4.3. Techniki rozplanowania
  95. 8.4.4. Techniki dotykowe
  96. 8.4.5. Przestrzeń poza ekspozycjami
  97. 8.5. Zwiedzający
  98. 8.6. Analiza dyskursu II: ocena
  99. Podsumowanie
  100. Dalsze lektury
  101. ROZDZIAŁ 9. Badania widowni. Jak ludzie oglądają telewizję
  102. 9.1. Badania widowni: wprowadzenie
  103. 9.2. Kodowanie i dekodowanie znaczenia przedstawień wizualnych
  104. 9.3. Badania obszaru odbiorczości
  105. 9.3.1. Zastosowanie wywiadów w badaniu procesu dekodowania
  106. 9.3.2. Etnografie publiczności
  107. 9.4. Badania widowni: ocena
  108. Podsumowanie
  109. Dalsze lektury
  110. ROZDZIAŁ 10. Podejście antropologiczne. Bezpośrednia obserwacja życia społecznego obiektów wizualnych
  111. 10.1. Społeczne życie obrazów: wprowadzenie
  112. 10.2. Społeczne życie przedmiotów: materialność, materializacja i mobilność
  113. 10.3. Jak obserwować społeczne życie obrazów
  114. 10.3.1. Znaleźć obrazy
  115. 10.3.2. Materialność obiektu wizualnego
  116. 10.3.3. Co dzieje się z obiektem wizualnym w konkretnym miejscu
  117. 10.3.4. Mobilność obiektu wizualnego
  118. 10.3.5. Skutki oddziaływania obiektu wizualnego
  119. 10.3.6. Refleksyjność i antropologiczne podejście do obrazów
  120. 10.4. Podejście antropologiczne: ocena
  121. Podsumowanie
  122. Dalsze lektury
  123. ROZDZIAŁ 11. Zdjęcia jako część projektu badawczego. Wywiad na podstawie zdjęć, dokumentacja fotograficzna oraz inne zastosowania fotografii
  124. 11.1. Zdjęcia jako część projektu badawczego: wprowadzenie
  125. 11.2. Zdjęcia jako wsparcie badań w naukach społecznych
  126. 11.2.1. Wywiad na podstawie zdjęć
  127. 11.2.2. Dokumentacja fotograficzna
  128. 11.3. Zdjęcia jako uzupełnienie badań w naukach społecznych
  129. 11.3.1. Zdjęcia jako "konkretyzacja uogólnienia"
  130. 11.3.2. Zdjęcia, które potrafią uchwycić "charakter"
  131. 11.3.3. Kilka uwag praktycznych
  132. 11.4. Etyka badań i refleksyjność przy wykonywaniu zdjęć stanowiących element projektu badawczego
  133. 11.4.1. Badania oparte na współpracy
  134. 11.4.2. Refleksyjność
  135. 11.4.3. Zgoda
  136. 11.4.4. Prawa autorskie
  137. 11.4.5. Zwrot zdjęć
  138. 11.5. Zdjęcia jako część projektu badawczego: ocena
  139. Podsumowanie
  140. Dalsze lektury
  141. ROZDZIAŁ 12. Przegląd metod interpretacji materiałów wizualnych
  142. 12.1. Wprowadzenie
  143. 12.2. Obszary, modalności i metody
  144. 12.3. Łączenie metod
  145. Dodatkowa literatura dotycząca mediów wizualnych

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):


(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Wyp. Nr 20
ul. Żuławskiego 4/6
tel. 22 627 42 22

Sygnatura: Czytelnia: 303
Numer inw.: 73077
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88

Sygnatura: 51.131
Numer inw.: 51131
Dostępność: tylko na miejscu

schowek



Komentarze i rezencje

Recenzje pozycji

Opinię możesz wyrazić po zalogowaniu się na swoje Konto Czytelnika.




Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy