Interpretacja materiałów wizualnych : krytyczna metodologia badań nad wizualnością
Tyt. oryg: "Visual methodologies : an introduction to the interpretation of visual materials".
Autor: Rose, Gillian
Umiejętność interpretacji kultury wizualnej, i to interpretacji krytycznej, stała się niezbędna dla współczesnych badaczy społecznych - przekonuje w prezentowanej książce Gillian Rose. Autorka przedstawia różne sposoby patrzenia na malarstwo, filmy, seriale telewizyjne, reklamy, fotografie, mapy i inne obiekty wizualne. W przystępny sposób omawia i porównuje metody badawcze mające zastosowanie do interpretacji materiałów
wizualnych, w tym: interpretację kompozycyjną, analizę treści, semiologię, psychoanalizę, analizę dyskursu, badania widowni oraz podejście antropologiczne, wskazując mocne i słabe strony każdej z nich oraz możliwe obszary zastosowania. Ta bogato ilustrowana, pełna przykładów praca z pewnością zainteresuje zarówno początkujących badaczy z zakresu nauk humanistycznych i społecznych, jak i praktyków z obszaru badań nad wizualnością.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Gillian Rose ; tł. Ewa Klekot. | ||||||
Seria: | Metodologia | ||||||
Hasła: | Nauki społeczne - metodologia Socjologia - metodologia Podręczniki akademickie | ||||||
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010. | ||||||
Opis fizyczny: | 335, [1] s. : il. ; 24 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. [309]-327. Indeksy. | Powiązane zestawienia: | Kultura wizualna | Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
- ROZDZIAŁ 1. Badanie materiałów wizualnych. Ku krytycznej metodologii badań nad wizualnością
- 1.1. Wstępny przegląd zagadnień związanych ze sferą wizualną
- 1.2. Kultura wizualna: społeczne uwarunkowania obiektów wizualnych i ich oddziaływanie
- 1.3. Ku krytycznej metodologii badań nad wizualnością
- 1.4. Narzędzia metodologiczne: obszary i modalności
- 1.4.1. Obszar wytwarzania
- 1.4.2. Obszar samego obrazu
- 1.4.3. Obszar odbiorczości
- Podsumowanie
- Dalsze lektury
- ROZDZIAŁ 2. Jak posługiwać się tą książką
- 2.1. Lektura wybiórcza pod kątem obszarów i modalności
- 2.2. Lektura wybiórcza pod kątem wybranych obrazów
- 2.3. Dlaczego należy przeczytać także inne książki
- 2.4. Jak funkcjonuje każdy z rozdziałów
- 2.5. Krótko o tym, jak znaleźć materiał wizualny, sporządzić do niego odsyłacze oraz jak go reprodukować
- ROZDZIAŁ 3. "Dobre oko". Analiza obrazów przy zastosowaniu interpretacji kompozycyjnej
- 3.1. Interpretacja kompozycyjna: wprowadzenie
- 3.2. Interpretacja kompozycyjna: technologie i wytwarzanie obrazu
- 3.3. Interpretacja kompozycyjna: struktura kompozycyjna samego obrazu
- 3.3.1. Treść
- 3.3.2. Kolorystyka
- 3.3.3. Organizacja przestrzenna
- 3.3.4. Światło
- 3.3.5. Zawartość ekspresyjna
- 3.4. Interpretacja kompozycyjna ruchomych obrazów
- 3.4.1. Inscenizacja
- 3.4.2. Montaż
- 3.4.3. Dźwięk
- 3.4.4. Streszczenie schematu Jamesa Monaco
- 3.5. Interpretacja kompozycyjna: ocena
- Podsumowanie
- Dalsze lektury
- ROZDZIAŁ 4. Analiza treści. Opowiadanie o tym, co (sądzisz, że) widzisz
- 4.1. Analiza treści: wprowadzenie
- 4.2. Cztery kroki do analizy treści
- 4.2.1. Poszukiwanie przedstawień
- 4.2.2. Opracowanie kategorii do kodowania
- 4.2.3. Kodowanie przedstawień
- 4.2.4. Analiza wyników
- 4.3. Analiza treści: ocena
- Podsumowanie
- Dalsze lektury
- ROZDZIAŁ 5. Semiologia. Obnażanie przesądów pod gładką powierzchnią piękna
- 5.1. Semiologia: wprowadzenie
- 5.2. Wybór obrazów do badania semiologicznego
- 5.3. Znak i procesy tworzenia jego znaczeń
- 5.3.1. Co to jest znak?
- 5.3.2. Sposoby opisu znaków
- 5.3.3. Znaki we wzajemnych relacjach
- 5.3.4. Znaki i kody, systemy odniesień i mitologie
- 5.3.5. Wymykające się znaki
- 5.4. O publiczności i interpretacjach
- 5.4.1. Dekoder do reklam
- 5.4.2. Społeczne wytwarzanie znaczenia
- 5.5. Semiologia: ocena
- Podsumowanie
- Dalsze lektury
- ROZDZIAŁ 6. Psychoanaliza. Kultura wizualna, przyjemność wzrokowa i wizualne zerwanie
- 6.1. Psychoanaliza i wizualność: wprowadzenie
- 6.2. Nieco bardziej rozwinięte wprowadzenie do zagadnień psychoanalizy i wizualności: podmiotowość, seksualność i nieświadomość
- 6.3. Oglądając filmy z Laurą Mulvey
- 6.3.1. Kompleks kastracyjny i przyjemność wzrokowa
- 6.3.2. Faza lustra i przyjemność wzrokowa
- 6.3.3. Reflektor Mulvey
- 6.4. Od fetysza do maskarady: inne przedstawienia kobiecości
- 6.5. Od spojrzenia voyeurystycznego do lacanowskiego: inne sposoby widzenia
- 6.6. Od dyscyplin podporządkowania do potencjału fantazji
- 6.7. Spojrzenia queer
- 6.8. Refleksyjność
- 6.9. Psychoanaliza i wizualność: ocena
- Podsumowanie
- Dalsze lektury
- ROZDZIAŁ 7. Analiza dyskursu I. Tekst, intertekstualność i kontekst
- 7.1. Dyskurs i kultura wizualna: wprowadzenie
- 7.2. Analiza dyskursu I i analiza dyskursu II
- 7.3. Znaleźć źródła
- 7.3.1. Znaleźć źródła: informacje ogólne
- 7.3.2. Znaleźć źródła: ikonografia
- 7.4. Analiza dyskursu I: wytwarzanie dyskursu i jego organizacja retoryczna
- 7.4.1. Badanie retorycznej organizacji dyskursu
- 7.4.2. Badanie społecznego wytwarzania dyskursu
- 7.5. Analiza dyskursu I a refleksyjność
- 7.6. Analiza dyskursu I: ocena
- Podsumowanie
- Dalsze lektury
- ROZDZIAŁ 8. Analiza dyskursu n. Instytucje i sposoby widzenia
- 8.1. Inne wprowadzenie do dyskursu i kultury wizualnej
- 8.2. Znaleźć źródła do analizy dyskursu II
- 8.3. Aparat instytucjonalny galerii i muzeum
- 8.4. Technologie galerii i muzeum
- 8.4.1. Techniki wystawiennicze
- 8.4.2. Wizualne i tekstualne techniki interpretacji
- 8.4.3. Techniki rozplanowania
- 8.4.4. Techniki dotykowe
- 8.4.5. Przestrzeń poza ekspozycjami
- 8.5. Zwiedzający
- 8.6. Analiza dyskursu II: ocena
- Podsumowanie
- Dalsze lektury
- ROZDZIAŁ 9. Badania widowni. Jak ludzie oglądają telewizję
- 9.1. Badania widowni: wprowadzenie
- 9.2. Kodowanie i dekodowanie znaczenia przedstawień wizualnych
- 9.3. Badania obszaru odbiorczości
- 9.3.1. Zastosowanie wywiadów w badaniu procesu dekodowania
- 9.3.2. Etnografie publiczności
- 9.4. Badania widowni: ocena
- Podsumowanie
- Dalsze lektury
- ROZDZIAŁ 10. Podejście antropologiczne. Bezpośrednia obserwacja życia społecznego obiektów wizualnych
- 10.1. Społeczne życie obrazów: wprowadzenie
- 10.2. Społeczne życie przedmiotów: materialność, materializacja i mobilność
- 10.3. Jak obserwować społeczne życie obrazów
- 10.3.1. Znaleźć obrazy
- 10.3.2. Materialność obiektu wizualnego
- 10.3.3. Co dzieje się z obiektem wizualnym w konkretnym miejscu
- 10.3.4. Mobilność obiektu wizualnego
- 10.3.5. Skutki oddziaływania obiektu wizualnego
- 10.3.6. Refleksyjność i antropologiczne podejście do obrazów
- 10.4. Podejście antropologiczne: ocena
- Podsumowanie
- Dalsze lektury
- ROZDZIAŁ 11. Zdjęcia jako część projektu badawczego. Wywiad na podstawie zdjęć, dokumentacja fotograficzna oraz inne zastosowania fotografii
- 11.1. Zdjęcia jako część projektu badawczego: wprowadzenie
- 11.2. Zdjęcia jako wsparcie badań w naukach społecznych
- 11.2.1. Wywiad na podstawie zdjęć
- 11.2.2. Dokumentacja fotograficzna
- 11.3. Zdjęcia jako uzupełnienie badań w naukach społecznych
- 11.3.1. Zdjęcia jako "konkretyzacja uogólnienia"
- 11.3.2. Zdjęcia, które potrafią uchwycić "charakter"
- 11.3.3. Kilka uwag praktycznych
- 11.4. Etyka badań i refleksyjność przy wykonywaniu zdjęć stanowiących element projektu badawczego
- 11.4.1. Badania oparte na współpracy
- 11.4.2. Refleksyjność
- 11.4.3. Zgoda
- 11.4.4. Prawa autorskie
- 11.4.5. Zwrot zdjęć
- 11.5. Zdjęcia jako część projektu badawczego: ocena
- Podsumowanie
- Dalsze lektury
- ROZDZIAŁ 12. Przegląd metod interpretacji materiałów wizualnych
- 12.1. Wprowadzenie
- 12.2. Obszary, modalności i metody
- 12.3. Łączenie metod
- Dodatkowa literatura dotycząca mediów wizualnych
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)