Uniwersytety Trzeciego Wieku jako instytucje przeciwdziałające marginalizacji osób starszych
Autor: Ziębińska, Beata
Odpowiedzialność: | Beata Ziębińska. | ||||
Seria: | Profesjonalny Pracownik Socjalny : 3 | ||||
Hasła: | Ludzie starzy - edukacja - kultura Starzenie się - a społeczeństwo informacyjne Uniwersytety trzeciego wieku | ||||
Adres wydawniczy: | Katowice : "Śląsk" Wydawnictwo Naukowe, 2010. | ||||
Opis fizyczny: | 347 s. : il. ; 24 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 333-345. | Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
- 1. Problemy ludzi starszych w społeczeństwie
- 1.1. Uwagi wstępne
- 1.2. Starzenie się społeczeństw i związane z tym problemy społeczne
- 1.3. Starzenie się społeczeństwa polskiego i kwestia społeczna ludzi starszych w Polsce
- 1.3.1. Mierniki starości demograficznej
- 1.3.2. Przeciętne dalsze trwanie życia
- 1.3.3. Feminizacja starości
- 1.3.4. Poziom wykształcenia osób starszych
- 1.3.5. Aktywność zawodowa osób starszych
- 1.3.6. Sytuacja materialna osób starszych
- 1.3.7. Stan zdrowia osób starszych
- 1.4. Próba przezwyciężenia kwestii społecznej ludzi starszych i starzenia się społeczeństw
- 1.4.1. Propozycje powstałe w obrębie polskiej polityki społecznej
- 1.4.2. Inicjatywy o charakterze międzynarodowym w sprawie problemu starzenia się społeczeństw
- 2. Starość w wymiarze indywidualnym
- 2.1. Uwagi wstępne
- 2.2. Biologiczne teorie starzenia się
- 2.3. Starość jako faza życia człowieka
- 2.4. Zmiany w sferze życia psychicznego człowieka starszego
- 2.5. Adaptacja do starości
- 2.5.1. Teorie adaptacji do starości
- 2.6. Potrzeby ludzi starszych jako przesłanka do realizacji zadań z obszaru polityki społecznej
- 2.6.1. Wybrane teorie dotyczące potrzeb człowieka
- 2.6.2. Specyfika potrzeb ludzi starszych
- 2.6.3. Zadania polityki społecznej wobec ludzi starszych w świetle wiedzy o ich potrzebach ludzi
- 3. Społeczno-kulturowe uwarunkowania życia ludzi starszych
- 3.1. Uwagi wstępne
- 3.2. Sytuacja ludzi starszych w okresie zmiany ładu społecznego w Polsce
- 3.3. Wpływ kultury współczesnej na pozycję osób starszych
- 3.3.1. Kilka uwag o kulturze współczesnej
- 3.3.2. Ludzie starsi w społeczeństwie informacyjnym
- 3.3.3. Miejsce i rola człowieka starszego w historii i kulturze współczesnej
- 3.4. Stereotypy dotyczące starości i ludzi starszych
- 3.5. Człowiek starszy a współczesny model rodziny
- 3.5.1. Zmiany w strukturze współczesnej rodziny
- 3.5.2. Uczestnictwo osoby starszej w funkcjonowaniu rodziny
- 3.5.3. Samotność i osamotnienie ludzi starszych
- 4.Uniwersytety Trzeciego Wieku i kształcenie osób starszych w systemie kształcenia ustawicznego
- 4.1. Uwagi wstępne
- 4.2. Cele i zadania edukacji w państwie demokratycznym
- 4.3. Edukacja ustawiczna w Unii Europejskiej
- 4.4. Edukacja ustawiczna w Polsce a Uniwersytety Trzeciego Wieku
- 4.5. Cele i treści kształcenia osób starszych
- 4.6. Poradnictwo dla osób starszych jako element ich edukacji w Uniwersytetach Trzeciego Wieku
- 4.7. Uniwersytety Trzeciego Wieku na świecie
- 4.7.1. Geneza, cele i rozwój UTW. Francuski i brytyjski model UTW
- 4.7.2. UTW w wybranych krajach europejskich
- 4.7.3. UTW w Australii i Nowej Zelandii
- 4.7.4. UTW w Chinach
- 4.7.5. UTW w Japonii
- 4.7.6. UTW w Ameryce Północnej i Południowej
- 4.7.7. UTW w Afryce Południowej
- 4.8. Uniwersytety Trzeciego Wieku w Polsce
- 4.8.1. Cele działania polskich UTW
- 4.8.2. Geneza polskich UTW
- 5. Przeprowadzone badania dotyczące UTW
- 5.1. Cel i ogólne założenia przeprowadzonych badań
- 5.2. Problematyka badań oraz ich organizacja i metody
- 5.2.1. Czas i miejsce badań
- 5.2.2. Metody i narzędzia badawcze
- 5.3. Charakterystyka badanej próby
- 5.3.1. Dobór badanych słuchaczy
- 5.3.2. Dobór badanych uniwersytetów
- 5.3.3. Badanie oparte na dokumentach i dobór ich próby
- 6. Uniwersytety Trzeciego Wieku w świetle przeprowadzonych badań
- 6.1. Formy organizacyjne UTW
- 6.2. Współpraca UTW z innymi instytucjami działającymi w środowisku lokalnym i w kraju
- 6.2.1. Współpraca z instytucjami działającymi w środowisku lokalnym (w obrębie gminy, powiatu i województwa)
- 6.2.2. Współpraca między UTW działającymi w kraju, a także z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności
- 6.3. Współpraca UTW o zasięgu międzynarodowym
- 6.4. Źródła finansowania i istotne problemy polskich UTW
- 6.5. Rola Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności w obecnym rozwoju UTW
- 7.Słuchacze Uniwersytetów Trzeciego Wieku a profilaktyka gerontologiczna w uniwersytecie
- 7.1. Charakterystyka społeczno-demograficzna słuchaczy UTW
- 7.2. Samodzielność życiowa słuchaczy UTW
- 7.3. Wady i zalety starości wskazane przez słuchaczy
- 7.4. Motywy uczestnictwa w UTW
- 7.5. Aktywizacja społeczna w UTW
- 7.5.1. Formy aktywizacji społecznej realizowanej w UTW
- 7.5.2. Nowe role społeczne realizowane przez słuchaczy UTW
- 7.5.3. Przynależność słuchaczy do organizacji społecznych
- 7.6. Aktywizacja intelektualna prowadzona w UTW
- 7.6.1. Formy aktywizacji intelektualnej prowadzonej w UTW
- 7.6.2. Ulubione zajęcia oraz wpływ UTW na rozwój zainteresowań słuchaczy
- 7.7. Aktywizacja ruchowa w UTW
- 7.7.1. Formy aktywizacji ruchowej w UTW
- 7.7.2. Aktywność ruchowa słuchaczy i wykorzystanie zajęć ruchowych w UTW
- 7.8. Profilaktyka gerontologiczna w UTW
- 7.9. Zmiany w relacji z rodziną i najbliższym otoczeniem
- 7.10. Wpływ UTW na zmiany odczuć i zachowań słuchaczy..
- 7.11. Wpływ UTW na korzystniejsze postrzeganie osób starszych przez ich otoczenie
- 8. Próba jakościowej analizy treści wspomnień słuchaczy i nauczycieli UTW
- 9. Wnioski i postulaty wynikające z przeprowadzonych badań.
- 9.1. Wnioski teoretyczne
- 9.2. Wnioski praktyczne
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)