Rola uczelni w regionie
Autor: Marszałek, Anna
(...) oryginalnie opracowana, wypełnia lukę w literaturze szeroko rozumianych nauk o polityce i popularyzuje zarazem mało znany w Polsce - a dominujący w innych rozwiniętych państwach Unii Europejskiej - temat dyskusji publicznych, w których rozważane są ewentualne kierunki, w jakich powinna zmierzać polityka edukacyjna Unii, jeżeli czynnikiem przesądzającym o przyszłości Europy ma być budowa społeczeństwa opartego na wiedzy.
Odpowiedzialność: | Anna Marszałek. | ||||
Hasła: | Gospodarka - szkoły wyższe - Polska Kształcenie - a region - szkoły wyższe - Polska Kształcenie - szkoły wyższe - Unia Europejska | ||||
Adres wydawniczy: | Warszawa : Difin, 2010. | ||||
Opis fizyczny: | 272 s. : il. ; 23 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 253-268. | Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
- Rozdział 1. Polityka edukacyjna Unii Europejskiej w sektorze szkolnictwa wyższego
- 1.1. Etapy budowania współpracy europejskiej w zakresie polityki edukacyjnej
- 1.2. Charakterystyka procesu bolońskiego z perspektywy tworzenia Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego
- 1.3. Próba oceny procesu bolońskiego
- 1.4. Instrumenty służące zwiększaniu konkurencyjności ośrodków akademickich na arenie międzynarodowej
- 1.5. Proces boloński a wyzwania gospodarki opartej na wiedzy
- Rozdział 2. Wiedza i innowacyjność jako wiodące determinanty sukcesu
- 2.1. Znaczenie wiedzy jako nowego czynnika wzrostu gospodarczego
- 2.1.1. Budowanie podstaw społeczeństwa wiedzy
- 2.1.2. Charakterystyka gospodarki opartej na wiedzy
- 2.2. Strategia Lizbońska jako wyraz orientacji Unii Europejskiej ku tworzeniu wiedzy, kreowaniu innowacyjności oraz generowaniu wzrostu gospodarczego
- 2.3. Zagadnienia innowacyjności w kontekście tworzenia polityki innowacyjnej Unii Europejskiej
- 2.3.1. Istota narodowych systemów innowacji (NSI) i modele ich realizacji
- 2.3.2. Kształtowanie polityki innowacyjnej na szczeblu regionalnym
- Rozdział 3. Kreowanie społeczno-ekonomicznego potencjału rozwojowego regionu
- 3.1. Charakterystyka regionów jako kluczowych podmiotów polityki regionalnej
- 3.1.1. Zdefiniowanie pojęcia "region" w różnych dyscyplinach naukowych
- 3.1.2. Nomenklatura NUTS jako europejski system statystycznej klasyfikacji regionów
- 3.1.3. Koncepcje teoretyczne wyjaśniające przyczyny występowania zróżnicowań regionalnych
- 3.1.4. Miejsce regionu uczącego się w budowaniu gospodarki opartej na wiedzy
- 3.1.5. Pozycja Krakowa - regionalnego ideopolis w procesie tworzenia regionu wiedzy
- 3.2. Znaczenie regionalnego systemu innowacji (RSI) w procesie zwiększania konkurencyjności regionu
- 3.3. Funkcjonowanie RSI w różnych typach regionów i ich rola w kreowaniu innowacyjności
- 3.4. Charakterystyka regionalnej strategii innowacji na przykładzie Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego 2005-2013 (wybrane aspekty)
- Rozdział 4. Miejsce uniwersytetu w kreowaniu procesów kształcenia w regionie
- 4.1. Rola ośrodka akademickiego w gospodarce opartej na wiedzy
- 4.2. Budowanie konsorcjów edukacyjnych jako wyraz współpracy pomiędzy ośrodkami uniwersyteckimi
- 4.3. Nowe wyzwania stojące przed uniwersytetami w XXI wieku
- 4.3.1. Zarządzanie relacjami na rynku usług edukacyjnych
- 4.3.2. Budowanie struktury kompetencji wśród studentów i absolwentów
- 4.3.3. Uniwersytet przedsiębiorczy jako odpowiedź na nowy paradygmat nauczania w kierunku edukacji przedsiębiorczej
- 4.4. Rola instytucji edukacyjnych w tworzeniu potencjału regionów uczących się
- Rozdział 5. Mechanizmy transferu wiedzy pomiędzy światem nauki a gospodarką
- 5.1. Czynniki determinujące proces transferu wiedzy i technologii
- 5.2. Ośrodek uniwersytecki jako katalizator rozwoju ekonomicznego regionu
- 5.3. Stymulowanie zachowań przedsiębiorczych przy wykorzystaniu uniwersyteckich firm typu spin-off
- 5.4. Ograniczanie ryzyka prowadzenia działalności w obrębie funkcjonowania inkubatorów przedsiębiorczości
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr XXI
ul. Bukietowa 4A
tel. 22 898 30 33
Sygnatura: 12853
Numer inw.: 12853
Dostępność: tylko na miejscu