Notka biograficzna:
Nead, Lynda
Lynda Nead FBA to brytyjska kuratorka i historyk sztuki. Obecnie jest Katedrą Historii Sztuki Pevsnera w Birkbeck, University of London . Praca Neada studiuje brytyjską sztukę, media, kulturę i często koncentruje się na płci . Nead jest członkiem British Academy , Royal Historical Society i Academia Europaea .
Nead została wybrana na członka British Academy w 2018 roku. Jest profesorem na Birkbeck, University of London , gdzie jest profesorem historii sztuki Pevsnera. Jest członkiem Królewskiego Towarzystwa Historycznego i Academia Europaea .
Marcia Pointon w History Art pisze, że [>>] analiza kobiet w wiktoriańskim obrazie Nead w swojej książce Myths of Sexuality: Representations of Women in Victorian Britain 1988 opiera się na idei, że seksualność i władza są ze sobą powiązane. Nead omawia feministyczną historię kobiecych nagości w swojej książce The Female Nude 1992 . Jej badanie obejmuje reprezentacje nagich kobiet od starożytnej Grecji po współczesność. W swoich badaniach na ten temat uwzględniła także badania nad „obrazowaniem pochwy”, „pornografią wideo” oraz „widocznością i kobiecym ciałem”. W swojej książce omawia historię kobiecych nagości i sposób decydowania, gdzie należy rozdzielić pornografię od sztuki. Mówi także o tym, jak tradycyjnie nagie kobiety „oznaczają powstrzymywanie i dyscyplinowanie niesfornej kobiecej materii i seksualności”, a także, w jaki sposób w stylu kantowskim ciała kobiet stanowią wyzwanie przekształcenia kłopotliwej natury w „ czysta sztuka ”. Nead omawia także, w jaki sposób feministki oparły się tym tradycjom na różne sposoby. W swojej książce o twórczości Chili Burman , Chila Kumari Burman: Beyond Two Cultures 1995, bada wykorzystanie ciał kobiecych w sztuce.
W książce historii sztuki Victorian Babylon 2000 Nead bada płcie ludzi mieszkających w epoce wiktoriańskiej w Londynie w latach 1855–1870. Nead opisuje różne sposoby życia w miejskim Londynie epoki wiktoriańskiej, patrząc w architekturze i przestrzeniach publicznych. W książce bada także mapy, obrazy, drzeworyty i ilustracje. Jeden rozdział poświęcony jest na przykład mapom systemów kanalizacyjnych w Londynie i temu, w jaki sposób dokładne mapy pomogły stworzyć wiele ulepszeń w Londynie. Canadian Journal of History napisał, że to, co Wiktoriański Babilon „najlepiej robi, to pokazać, jak artyści, rysownicy i ilustratorzy reprezentowali„ zachowanie wiktoriańskie. Art Journal opisuje swoją książkę jako nie tylko przyglądającą się zachowaniu poprzez sztukę, ale także tym, jak rzeczy i ludzie „krążą” w całym Londynie w tym okresie. Art Journal zauważa również, w jaki sposób Nead kwestionuje ideę, że kobiety były „niewidzialne” w wiktoriańskiej Anglii.
Książka Neada, The Haunted Gallery: Painting, Photography, Film c. 1900 2007, bada film w Wielkiej Brytanii na początku XX wieku. Książka obejmuje nie tylko sztukę filmową, ale także to, w jaki sposób ruchomy obraz pomógł kształtować postrzeganie przez społeczeństwo tak różnorodnych tematów, jak seksualne obrazy astronomii . Sama książka zawiera „bogactwo pięknych ilustracji”, które pomagają wyjaśnić różne tematy, które eksploruje.
W 2015 roku Nead był kuratorem wystawy w Foundling Museum , zwanej „Fallen Woman”. Wystawa koncentrowała się na wiktoriańskim tropie „ upadłej kobiety ”, która stoi przed trudnymi, moralnie niejednoznacznymi wyborami w społeczeństwie. Wiele „upadłych kobiet” było niezamężnych, samotnych matek, które często zmuszone były do oddania swoich dzieci do szpitali Foundling . Nead zebrał historie i sztukę, aby stworzyć wystawę.
Dzieło Nead, The Tiger in the Smoke , bada po II wojnie światowej Londyn w powiązaniu z wydarzeniem, które miało miejsce w grudniu 1952 r., Podczas którego londyńczycy zostali poddani „przerażającej”, pięciodniowej mgle, która trzymała tysiące ludzi w środku. Nead omawia sztukę, media i historię w tym kontekście.
Źródło: en.wikipedia