Dzieje europejskiej filozofii klasycznej
Autor: Swieżawski, Stefan
Treść książki stanowią wykłady z historii filozofii, jakie prof. Stefan Swieżawski prowadził w ciągu swojej powojennej 30-letniej działalności dydaktycznej. Choć zajmował się on również filozofią nowożytną i współczesną, to jednak głównym tematem jego zainteresowań stała się europejska myśl filozoficzna od jej zarania aż do wieku XV włącznie. Tę
właśnie filozofię - mówi autor - określam jako klasyczną, gdyż w tym okresie trwa przekonanie, że filozofia - jako umiłowanie mądrości - w centralnym miejscu swej problematyki umieszcza metafizykę. Już w wieku XIV zaczyna się powolny, wielowiekowy proces, w którym filozofia klasyczna "zdradza" samą siebie degraduje stopniowo kluczową rolę metafizyki, której miejsce zajmują inne dyscypliny filozoficzne, jak np.: etyka, teoria poznania. Powolny renesans refleksji metafizycznej nad całą rzeczywistością i nad człowiekiem daje się zauważyć dopiero w wieku XX. Oto wyrażony w wielkim skrócie powód nadania tej książce tytułu: "Dzieje europejskiej filozofii klasycznej".
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Stefan Swieżawski. | ||||||
Hasła: | Filozofia - historia - Europa - 5 p.n.e.-14 w. n.e | ||||||
Adres wydawniczy: | Warszawa ; : Wydaw. Naukowe PWN, 2000. | ||||||
Opis fizyczny: | 955, [1] s. 25 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 921-931. - Indeks. | Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
Notka biograficzna:
Swieżawski, Stefan
Urodzony 10 lutego 1907, zmarł 18 maja 2004 roku. Polski historyk filozofii, autor ponad 250 prac naukowych, w tym "Dziejów filozofii europejskiej w XV wieku", najobszerniejszego dzieła w literaturze światowej poświęconego filozofii tego okresu. Był aktywnym członkiem Polskiej Akademii Umiejętności i współzałożycielem Ośrodka Badań nad Filozofią Średniowieczną w PAN-ie. W życiu prywatnym silnie związany ze środowiskami katolickimi skupionymi wokół Tygodnika Powszechnego i Znaku; jako jedyny świecki obserwator z krajów Europy Wschodniej brał udział w obradach II Soboru [>>]